Chargeback pozwala odzyskać środki za usługi lub zakupy produktów w sytuacji, gdy niemożliwe okazuje się dochodzenie praw bezpośrednio u usługodawcy. Klienci mogą skorzystać z tego zabezpieczenia w przypadku transakcji dokonanych z fizycznym użyciem karty w bankomatach, terminalach, w sklepach stacjonarnych, a także przy płatnościach online. Procedura zwrotu nie obejmuje wyłącznie wpłatomatów i przelewów bankowych.

Obciążenie zwrotne umożliwia odzyskanie pieniędzy posiadaczom plastików Visa i MasterCard. Nie ma przy tym znaczenia ich forma. Każdy użytkownik karty kredytowej, debetowej, a nawet przedpłaconej może skorzystać z możliwości jakie dają banki. Wystarczy, że jest niezadowolony z transakcji i posiada dowody na jej negatywny przebieg.

Procedurę inicjuje bank (wystawca karty) na podstawie reklamacji klienta. W pierwszym kroku instytucja ocenia czy zwrot środków w ogóle powinien nastąpić. W tym celu poznaje stanowisko sprzedawcy, aby zweryfikować słuszność złożonego wniosku. Następnie zwraca się bezpośrednio do właściciela terminala lub przez centrum rozliczeniowe (np. PayPal, PayU) z prośbą o wpłatę pieniędzy na wskazane konto. Konsumenci mogą złożyć uzasadnioną skargę na jedno lub więcej obciążeń rachunku bankowego. Istnieje wiele powodów, by to zrobić.

Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie