Jedna łyżka majonezu dziennie

Majonez należy chyba do najpopularniejszych dodatków. Trudno sobie bez niego wyobrazić sałatkę warzywną, jajko na twardo, a także frytki. Wiele osób, które dbają o dietę unikają go jak ognia. Bo przecież to istna bomba kaloryczna. Sto gramów to około 700 kilokalorii! Tym samym jedna płaska łyżka to już ponad 110 kilokalorii i aż 12 gramów tłuszczu. Stąd majonezu powinniśmy używać z umiarem. - Z drugiej strony, nie warto całkowicie z niego rezygnować, bo ma także trochę zalet - przekonuje Beata Konieczny.

Duża część majonezów produkowana jest przede wszystkim na bazie tłuszczów roślinnych. Te z kolei są bardzo dobrym źródłem energii oraz pomagają przyswajać wiele witamin. W tym między innymi A, D, E i K. - Oprócz tego, tłuszcze roślinne wpływają korzystnie na serce oraz naczynia krwionośne, regulację ciśnienia i krzepliwość krwi - wymienia dietetyczka.

Jajko, które jest drugim najważniejszym składnikiem majonezu, to

natomiast bardzo dobre źródło witamin A, D, E oraz B i składników mineralnych takich jak cynk, potas, wapń, żelazo oraz fosfor. W żółtku znajduje się także lecytyna. Natomiast białko jajka to źródło aminokwasów. O tym, że majonezu czasem warto używać jako dodatku świadczą jego kolejne składniki. Sok z cytryny jest źródłem witaminy C, niezbędnej do wzmocnienia naczyń krwionośnych i odporności.

 

Niestety, w żółtku znajduje się też sporo cholesterolu. W stu gramach majonezu jest go aż 65 miligramów. Coraz częściej jednak można kupić majonez bez dodatków jajek, a tym samym cholesterolu. Wadą takich produktów jest to, że jajka zastępowane są substancjami sztucznymi.

Podobnie jak w przypadku keczupu, kupując majonez należy zwrócić uwagę na listę składników wypisaną na etykiecie. Te, niekoniecznie są korzystne dla naszego zdrowia. Przykładowo, guma guar i ksantowa wywołują reakcje alergiczne lub problemy gastryczne, takie jak zgaga. Nieleczona zgaga może natomiast prowadzić nawet do nowotworów żołądka.  Dodatkowo, coraz częściej do majonezu dodaje się konserwant E385, który wiąże składniki mineralne. - Jeśli więc zbyt często będziemy jeść majonez, możemy mieć problemy z zachwianiem równowagi mineralnej. Stąd lepiej jest jeść ten tradycyjny. Jednak w mniejszych ilościach. Z uwagi na dużą ilość kalorii i cholesterolu warto ograniczyć się do jednej łyżki tego dodatku dziennie. Całkowite rezygnowanie nie ma sensu - podsumowuje dietetyczka.

Czytaj dalej, a dowiesz się jaki kuchenny dodatek jest najbardziej niedoceniony

Czytaj także
Polecane galerie