Niedawne wezwania niektórych polityków PiS do bojkotu niemieckich firm spotkały się z ostrą krytyką ekspertów. Jak ocenili, byłoby to nie tylko szkodliwe dla naszej gospodarki, ale jest także nierealne, bo konsumenci kierują się własnym interesem, a nie krajem pochodzenia danej marki. Czy dotyczy to jednak naszych zachodnich sąsiadów? Money.pl sprawdził, czy dość częste oskarżenia Niemców o zdecydowane faworyzowanie własnych firm znajduje potwierdzenie w danych rynkowych dotyczących różnych branż.

Samochody

Trudno o branżę, w której narodowa identyfikacja marek byłaby tak silna i powszechna jak w przypadku rynku samochodów osobowych. Sprawę nieco komplikuje przynależność wielu narodowych marek do obcych koncernów, ale przynajmniej w przypadku niemieckiego przemysłu samochodowego zależności kapitałowe poszczególnych marek są powszechnie znane. Oznacza to, że np. nabywcy samochodów marki Skoda są zazwyczaj świadomi, że kupują produkty koncernu Volkswagen.

Z drugiej strony, osobną kwestią jest status takich marek jak Opel i Ford, które wprawdzie przez Niemiecki Związek Producentów Samochodów (VDA) są klasyfikowane jako niemieckie, ale ich wizerunek na tamtejszym rynku nie jest już tak oczywisty. Opel to wprawdzie marka niemiecka, ale już od 1929 roku należy do amerykańskiego General Motors.

Jeszcze innym przypadkiem jest Ford - europejski oddział tej amerykańskiej marki jest od dziesięcioleci silnie zakorzeniony w Niemczech, gdzie znajduje się jego centrala, główne biura projektowe i zakłady produkcyjne, ale wizerunkowa "niemieckość" Forda nad Renem jest w ostatnich latach dość problematyczna.

Z danych VDA wynika, że w 2015 roku udział niemieckich producentów i należących do nich marek w wartym ponad 285 mld euro rodzimym rynku wyniósł aż 72 proc. - 2,3 mln na 3,2 mln sprzedanych w zeszłym roku w Niemczech samochodów osobowych.

Udziały rynkowe najpopularniejszych marek samochodów w Niemczech (2015):

    1. Volkswagen - 21,4 proc.
    2. Mercedes-Benz - 8,9 proc.
    3. Audi - 8,4 proc.
    4. BMW - 7,8 proc.
    5. Opel - 7,2
    6. Ford - 7 proc.
    7. Skoda - 5,6 proc.
    8. Renault - 3,4 proc.

 

Źródło: Kraftfahrt-Bundesamt

Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
ecikice
89.71.64.* 2016-01-28 23:12
tez nie lubie niemieckich sieci i producentów, tylko dlaczego ten merc, którym jezdze (4 z kolei) jest taki dobry
Andrzej795
185.44.173.* 2016-01-28 20:38
A ja ostatnio szukałem rusztu do kominka firmy Supra orginał kosztował 300zł kupiłem przez alegro nie wiem jakiej firmy ale pasuje jak ulał a zaplaciłem 120zł a miała ten wymiar tylko jedna firma w sprzedaży internetowej jej siedziba mieści się w Oświęcimiu to nie zart.
sedrwa
77.79.199.* 2016-01-28 08:38
Pamiętajcie że duzy współczynnik statystyczny stanowią turcy i inni muzułmanie. oni nie kupują niemieckich produktów
Zobacz więcej komentarzy (49)