Już pojutrze na polskie tory oficjalnie wyjadą długo wyczekiwane szybkie pociągi Pendolino. Ich właściciel, PKP Intercity, ma nadzieję, że między innymi dzięki nim stanie się spółką przynoszącą zyski i chwali się, że znacznie skróci pasażerom przemieszczanie się między największymi polskimi miastami. Sprawdziliśmy jednak, że Pendolino nie będą na razie szybsze od innych pociągów, które jeżdżą już od jakiegoś czasu po naszych torach. Zapytaliśmy też ekspertów o największe wady i opłacalność tej wartej 2,7 mld złotych inwestycji. Przypominamy też 20-letnią historię polskich starań o zakup popularnych włoskich pociągów i plany PKP Intercity na najbliższą przyszłość.

W niedzielę, po miesiącach niepewności pasażerowie będą w końcu mogli oddać się przyjemności podróżowania osławionymi pociągami Pendolino. Dziewięć z 20 kupionych składów pojedzie na trasach Gdańsk - Warszawa, Gdańsk - Wrocław, Gdańsk - Kraków i Gdańsk - Katowice. Reszta na razie albo nie jest jeszcze gotowa do jazdy, albo nie ma jej w kraju, albo czeka w rezerwie.

Mimo że składów jest niewiele, nawet w dniu długo wyczekiwanej premiery Pendolino, może być problem z ich zapełnieniem. Zwłaszcza, że dane o biletach sprzedanych z wyprzedzeniem (do czego zachęcała usilnie Intercity) nie napawają optymizmem i są bardzo mgliste. - Cztery razy dziennie pytamy o to kolejarzy. Obecnie jest to około 26 tysięcy sprzedanych sztuk. Nie wiemy natomiast, które pociągi ani które trasy cieszą się zainteresowaniem. Nie znamy też dat, na które dokonane zostały rezerwacje - mówi Jakub Madrjas, redaktor portalu rynek-kolejowy.pl.

Daty są bardzo ważne, bo rezerwacji można dokonać z 30-dniowym wyprzedzeniem. Biuro prasowe przewoźnika, zapewne niezwykle zajęte przed startem swojego sztandarowego projektu, nie miało na razie czasu poinformować nas, ile konkretnie biletów Intercity sprzedało na najbliższą niedzielę. Być może jest to większość z tych 26 tysięcy, a być może nie. - Myślę, że gdyby obłożenie było duże, to spółka by się tym pochwaliła - ocenia Jakub Madrjas.

Jeśli przyjrzeć się statystyce, wynik Intercity nie wygląda dobrze. Od niedzieli po polskich torach będzie jeździło dziewięć składów Pendolino, które dziennie obsłużą w sumie niecałe 40 połączeń. Każdy pociąg może na swój pokład zabrać 400 pasażerów. - Kiedy te 26 tysięcy zarezerwowanych dotychczas biletów podzieli się przez pojemność jednego pociągu, wyjdzie nam, że Intercity zapełniło dotychczas składy, które obsłużą 65 relacji - podsumowuje Jakub Majewski z Fundacji ProKolej. Tymczasem od niedzieli codziennie na polskich torach realizowane będą 34 połączenia z wykorzystaniem Pendolino. To znaczy, że na razie średnio tylko dwa spośród 34 połączeń dziennie będą w pełni obłożone, a pozostałe składy pozostaną puste.

Ekspert dodaje, że takie szacunki mają uzasadnienie o tyle, że samo PKP Intercity zachęcają pasażerów do kupowania biletów z wyprzedzeniem i chce, by była to podstawowa forma rezerwacji miejsc. Wszystko po to, by z góry wiedzieć, jakie jest obłożenie poszczególnych pociągów i ukrócić sytuacje, w których kupujemy bilet w składzie, gdzie miejsc siedzących już brak (mówił o tym w rozmowie z Money.pl były już członek zarządu odpowiedzialny za finanse). Dlatego też kolejarze w ogóle nie wprowadzili możliwości kupienia biletu już na pokładzie Pendolino.

- Jeśli w pociągu podejdziemy do konduktora i poprosimy o bilet za 150 złotych, to dostaniemy do tego 650 złotych mandatu - przestrzega Jakub Madrjas. - Jestem pewien, że znajdą się pasażerowie, którzy nie będą o tym wiedzieli i konieczność wysupłania z kieszeni 800 złotych mocno ich zaskoczy - ironizuje.

Na następnej stronie czytaj, co jest największą wadą wprowadzenia Pendolino w Polsce

Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
gestdjgs
83.8.118.* 2015-11-04 15:59
PESA PESA i tylko PESA po co kupować pedolino... komu i na co? za 20 lat wymieni się na nowszą PESE gdy już będzie infrastruktura co w tym trudnego?
dym,any
91.227.118.* 2015-11-04 07:31
pe-ło kupuje pendolino i tp.bzdety
pis pompuje w kosciół
kto wiecej kradnia?
jabond
145.237.2.* 2015-11-03 10:31
to jest cena za stołek tuska w unii............
Zobacz więcej komentarzy (77)