Producenci okolicznościowych gadżetów, dyń, organizatorzy imprez i wypożyczalnie kostiumów aż zacierają ręce z radości!

Instytut Monitorowania Mediów w ramach projektu Kompas Social Media przeanalizował prawie 30 tysięcy polskich materiałów internetowych, w których pojawiły się słowa ?Halloween/Wszystkich Świętych/Zaduszki/Święto Zmarłych?. Raport obejmuje materiały od 1 do 30 października opublikowane w 2011 i 2012 r.

Okazuje się, że w tym roku w Polsce częściej mówiono o Halloween niż o Wszystkich Świętych. A jeszcze rok temu to silnie zakorzenione w polskiej tradycji święto nie dawało się wyprzeć okolicznościowym imprezom z dynią w roli głównej.

Z USA przywędrowały już do nas i rozgościły się na dobre Walentyki, fast foody, lecz Halloween wydawało się zbyt dalekie i obce, by zdetronizować silnie zakorzenione Wszystkich Świętych. Tak sytuacja wyglądała jeszcze rok temu. Liczba publikacji dla ?Wszystkich Świętych? (w październiku) spadła w ciągu roku z prawie siedmiu do niecałych pięciu tysięcy. Odwrotnie niż w przypadku Halloween, o którym w październiku br. napisano niemal 9 tys. razy. Rok wcześniej liczba przekazów wyniosła nieco ponad 5 tys.

Halloween wpłynęło na oferty wielu sklepów: proponują one specjalne kolekcje odzieży i akcesoriów na imprezy oraz różnorodne przebrania. W cenie są przepisy na dania z dyni i ?przerażające? smakołyki. To kolejny znak, że przyjęcia z okazji Halloween przyjęły się już dość powszechnie.

Dla odmiany w przekazach na temat Wszystkich Świętych dominują informacyjne komunikaty na temat promocji na znicze, dojazdów na cmentarze, pojawiają się też oferty dotyczące sprzątania grobów.

Przeciętny Polak wyda na dwa duże kwiaty w doniczce, dwa mniejsze, 10 zniczy palących się najwyżej dwie doby, 2 duże znicze na 60 godzin i jeden znicz elektryczny ok. 130 zł. Jeden kostium na Halloween to podobna kwota.


Czytaj także
Polecane galerie