Wystarczy nacisnąć odpowiedni przycisk, aby czujniki umieszczone w karoserii, same wykryły wolną przestrzeń między innymi obiektami. Następnie przekażą tą informację do głównego komputera, który za kierowcę wykona cały manewr parkowania. Takie funkcje do tej pory oferowały systemy wspomagające kierowcę podczas parkowania. O krok dalej idzie niemieckie BMW. Bawarski koncern opracował nowy system, który umożliwia w pełni automatyczne parkowanie na wielopoziomowych parkingach oraz zapobieganie kolizji 360 stopni wokół pojazdu.

Możliwości nowej technologii BMW zaprezentuje już na początku stycznia przyszłego roku, podczas targów elektroniki użytkowej Consumer Electronics Show w Las Vegas (6-9.01.2015). Swój nowatorski system asystujący inżynierowie BMW zaimplementowali do elektrycznego modelu i3, który na potrzeby badawcze został odpowiednio zmodyfikowany. W naszych najnowszych rozwiązaniach technologicznych stawiamy filozofię Vision Zero, a więc jazdy całkowicie bezkolizyjnej - tłumaczą przedstawiciele BMW. Prezentowane rozwiązania to kolejny krok w tym kierunku. Podstawowym założeniem systemu antykolizyjnego 360 stopni jest rozpoznawanie otoczenia i monitorowanie aktualnej pozycji pojazdu. W tym celu BMW wyposażyło swoje i3 w cztery lasery skanujące wszystko to, co potencjalnie może doprowadzić do wypadku.

Podobne systemy monitoringu są już dostępny na rynku. Jeden z nich nazywa się City Safety i można spotkać go w samochodach marki Volvo. Przewaga rozwiązania BMW polega jednak na tym, że gdy City Safety jest w stanie wykryć tylko zagrożenie przed maską pojazdu, całkowicie zatrzymując pojazd do prędkości 50 km/h (na przykład zapobiegając stłuczce w korkach), to w przypadku niemieckiego systemu mówimy o skanowaniu przestrzeni wokół całego samochodu. Oznacza to, że BMW może zapobiec kolizji w przypadku, kiedy na przykład kierowca nie zauważy innego uczestnika ruchu, nadjeżdżającego z boku. Często do takich zdarzeń dochodzi na krzyżówkach, podczas wymuszenia pierwszeństwa przejazdu. W sytuacji zagrożenia system działa na zasadzie autopilota, który wyhamuje pojazd do prędkości zerowej, a następnie po uniknięciu kolizji automatycznie się deaktywuje. W każdym momencie kierowca ma jednak możliwość całkowitego odłączenia tej elektronicznej pomocy.

Na kolejnej stronie dowiesz się jak system BMW działa na parkingach wielopoziomowych

Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
do_bani_xxi_w
217.17.40.* 2014-12-17 11:38
A jeżeli takie samojeżdzące auto spowoduje kolizje to kto odpowiada? właściciel czy koncern BMW?
tak_trzymaj
31.61.140.* 2014-12-17 10:55
Ja mam fiata i wydaje na serwis 10 razy mniej niż mój kolega który ma BMW. Fakt korzystam z usług pana Zenka a kumpel musi z autoryzowanego serwisu ale liczba awarii jest podobna. Ale kumpel ma wbudowana nawigację a ja używam smartfona - do celu dojeżdzamy w tym samym czasie - mój tylko mniej pali. Za zwrot wozu zapłacił już haracz a ja śpię spokojnie.