STALEXP: strona spółki
2.12.2019, 11:50
STX Preferencyjne stawki opłat dla płatności automatycznych: A4Go, Autopay, Telepass na autostradzie A4 Katowice-Kraków
Zarząd Stalexport Autostrady S.A. z siedzibą w Mysłowicach (dalej: Emitent) informuje, że 2 grudnia 2019 roku został poinformowany przez będącą stroną Umowy Koncesyjnej spółkę Stalexport Autostrada Małopolska S.A. (dalej: SAM S.A.) z siedzibą w Mysłowicach (która jest spółką w 100% zależną od Stalexport Autoroute S.à r.l. z siedzibą w Luksemburgu, która z kolei jest spółką w 100% zależną od Emitenta), że Zarząd SAM S.A. podjął uchwałę w sprawie wprowadzenia od 1 stycznia 2020 roku do przynajmniej 31 marca 2020 roku preferencyjnych stawek opłat dla płatności automatycznych (A4Go, Autopay, Telepass) na autostradzie A4 Katowice-Kraków:
• dla pojazdów kategorii 1 (innych niż motocykle): 7 zł brutto, • dla pojazdów kategorii 2 i 3: 17 zł brutto, • dla pojazdów kategorii 4 i 5: 30 zł brutto. Powyższe opłaty obowiązywać będą na jednym placu poboru opłat. Wprowadzenie preferencyjnych stawek opłat dla płatności automatycznych związane jest z dążeniem SAM S.A. do poprawy przepustowości placów poboru opłat. Stawki opłat dla pozostałych sposobów wnoszenia opłat za przejazd nie ulegną zmianie od 1 stycznia 2020 roku i wynosić będą odpowiednio: • dla pojazdów kategorii 1 (innych niż motocykle): 10 zł brutto, • dla pojazdów kategorii 2 i 3: 20 zł brutto, • dla pojazdów kategorii 4 i 5: 35 zł brutto. Przychody z tytułu poboru opłat stanowią ok. 99% przychodów Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. ujętych w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym za 3 kwartały roku 2019. Udział transakcji automatycznych w ogólnej liczbie transakcji poboru opłat wynosi obecnie ok. 17,5%. Umowa Koncesyjna, o której mowa powyżej, to umowa z dnia 19 września 1997 roku (zawarta pierwotnie pomiędzy Emitentem a Ministrem Transportu i Gospodarki Morskiej) na budowę przez przystosowanie autostrady A-4 na odcinku: Katowice (węzeł Murckowska, km 340,2) – Kraków (węzeł Balice, km 401,1) o długości 60,9 km, do wymogów płatnej autostrady oraz eksploatację autostrady na tym odcinku, wraz ze zmianami wprowadzonymi na podstawie kolejnych aneksów, z której prawa i obowiązki w dniu 28 lipca 2004 roku zostały w całości przeniesione z Emitenta na Stalexport Autostrada Małopolska S.A., o czym Emitent informował w raporcie bieżącym nr 59 z dnia 29 lipca 2004 roku. Podstawa prawna: Art. 17 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE.
• dla pojazdów kategorii 1 (innych niż motocykle): 7 zł brutto, • dla pojazdów kategorii 2 i 3: 17 zł brutto, • dla pojazdów kategorii 4 i 5: 30 zł brutto. Powyższe opłaty obowiązywać będą na jednym placu poboru opłat. Wprowadzenie preferencyjnych stawek opłat dla płatności automatycznych związane jest z dążeniem SAM S.A. do poprawy przepustowości placów poboru opłat. Stawki opłat dla pozostałych sposobów wnoszenia opłat za przejazd nie ulegną zmianie od 1 stycznia 2020 roku i wynosić będą odpowiednio: • dla pojazdów kategorii 1 (innych niż motocykle): 10 zł brutto, • dla pojazdów kategorii 2 i 3: 20 zł brutto, • dla pojazdów kategorii 4 i 5: 35 zł brutto. Przychody z tytułu poboru opłat stanowią ok. 99% przychodów Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. ujętych w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym za 3 kwartały roku 2019. Udział transakcji automatycznych w ogólnej liczbie transakcji poboru opłat wynosi obecnie ok. 17,5%. Umowa Koncesyjna, o której mowa powyżej, to umowa z dnia 19 września 1997 roku (zawarta pierwotnie pomiędzy Emitentem a Ministrem Transportu i Gospodarki Morskiej) na budowę przez przystosowanie autostrady A-4 na odcinku: Katowice (węzeł Murckowska, km 340,2) – Kraków (węzeł Balice, km 401,1) o długości 60,9 km, do wymogów płatnej autostrady oraz eksploatację autostrady na tym odcinku, wraz ze zmianami wprowadzonymi na podstawie kolejnych aneksów, z której prawa i obowiązki w dniu 28 lipca 2004 roku zostały w całości przeniesione z Emitenta na Stalexport Autostrada Małopolska S.A., o czym Emitent informował w raporcie bieżącym nr 59 z dnia 29 lipca 2004 roku. Podstawa prawna: Art. 17 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE.