Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Centralny Port Komunikacyjny. Konsultacje ruszają w lutym

26
Podziel się:

Konsultacje dotyczące przebiegu linii kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego mają ruszyć w lutym. Plan jest taki, że pociągi mają tam dojechać w ciągu 2-2,5 godziny z każdego większego miasta w Polsce.

Pociągiem do CPK mamy dojechać z każdego dużego miasta w Polsce w ciągu 2-2,5 godziny
Pociągiem do CPK mamy dojechać z każdego dużego miasta w Polsce w ciągu 2-2,5 godziny (East News, Tomasz Jastrzebowski/REPORTER)

"Strategiczne Studium Lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego to nowy etap procesu planistycznego Programu Kolejowego CPK. Jest to kamień milowy w ramach przygotowań do budowy ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy łączące poszczególne regiony kraju z CPK i Warszawą" - czytamy w komunikacie.

Przedstawione korytarze będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych. Wewnątrz każdego z przedstawionych dziś korytarzy linii kolejowych zaprezentowane są warianty przebiegu danej linii.

- Mają one charakter orientacyjny. Ostateczny przebieg dla każdej z nich będzie zależał m.in. od wyników konsultacji społecznych, badań środowiskowych i szczegółowych uwarunkowań technicznych - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Obejrzyj: Podatek handlowy? Nie łudźmy się: będzie drożej

Z nowym opracowaniem planistycznym CPK można zapoznać się od dziś na stronie www.cpk.pl. Na początku lutego w tym miejscu zostanie udostępniony formularz konsultacyjny, dzięki któremu wszyscy zainteresowani będą mogli zgłaszać swoje propozycje do opracowanego dokumentu.

- Każdą z propozycji dokładnie przeanalizujemy, rozważając jej zasadność i możliwość wprowadzenia. To już kolejny, po zakończonych w ubiegłym roku Regionalnych Konsultacjach Strategicznych, etap dialogu CPK w sprawie dużych i potrzebnych Polsce inwestycji - dodał prezes CPK Mikołaj Wild.

Inwestycje lotniskowe i kolejowe CPK są elementem rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Dodatkowo w kwietniu ub. roku rząd przyjął rozporządzenie, na mocy którego nowe odcinki torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, zostały włączone do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.

Jak wynika z założeń przygotowywanych inwestycji, podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi - niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godzin, a np. czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do zaledwie 35 minut.

- Wśród planowanych inwestycji CPK znajdują się nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości), mających połączyć Warszawę i CPK z większością największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godziny - przypomniał członek zarządu CPK ds. części kolejowej Piotr Malepszak.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy.

W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(26)
Odwagi!
4 lata temu
Jest bardzo prosty i skuteczny sposób, żeby ukrócić to pisowskie szaleństwo. Wystarczy złożyć do Komisji Europejskiej skargę na nieprzeprowadzenie prawdziwych konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji CPK. KE z niekłamaną przyjemnością obetnie środki na koleje, stanowiące część tego projektu. Znajdzie się ktoś odważy i zdeterminowany? :)
Marian
4 lata temu
CPK powinien być w połowie drogi między Śląskiem i Warszawą przy Centralnej Magistrali Kolejowej tak żeby ludzie z Warszawy i Śląska oraz Krakowa mieli do 60 min. dojazd koleją. W ten sposób można CPK zapewnić odpowiednią ilość pasażerów. Jeśli Śląsk i Kraków będą mieli 2 godziny do CPK to nadal będą częściej latać przez Frankfurt, Londyn, Amsterdam i inne huby w Europie Zachodniej i nie LOTem. CPK nie powinien być centralnie geograficznie w Polsce tylko jak najbliżej największych skupisk ludności. Ale dla Nowogrodzkiej najważniejsze jest żeby oni mieli jak najbliżej a jak CPK nie będzie prosperował to Polacy do niego dopłacą. PiS podejmuje decyzje polityczne a nie biznesowe i ekonomiczne. CPK w Baranowie to będzie wielka klapa, kasa w błoto i kieszenie polityków.
Karoling
4 lata temu
Etcs ma eurobalisy, które prawidłowo działają gdy pociąg jedzie poniżej 30 km/h.
Pol
4 lata temu
Wiadomo ze jak pis cos planuje to wiadomo ze nic z tego nie bedzie. Bo po pierwsze kasy nie ma i nie bedzie
PO i lewica
4 lata temu
Przecież mamy lotnisko w Berlinie ! Polskie lotniska zamknąć lub sprzedać za grosze, polskie banki i elektrownie sprzedać za połowę ceny, autostrady i infrastrukturę sprzedać !
...
Następna strona