Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Frączyk
|
aktualizacja

Gaz płynny ma jeździć koleją. PGNiG dogaduje się z PKP Cargo

10
Podziel się:

PKP Cargo podpisało z PGNiG Obrót Detaliczny list intencyjny, w którym strony zadeklarowały rozważenie współpracy w zakresie przewozu przez PKP Cargo paliwa gazowego LNG z wykorzystaniem sieci kolejowej.

Pociąg zamiast gazociągu. PKP Cargo chce wozić gaz płynny
Pociąg zamiast gazociągu. PKP Cargo chce wozić gaz płynny (Materiał prasowy, PKP Cargo)

List intencyjny ma być początkiem długoterminowej współpracy nakierowanej na "przygotowanie usługi transportu kolejowego skroplonego gazu ziemnego LNG w kraju i za granicą" - podano w komunikacie. Spółki już deklarują współpracę przy przygotowaniu pilotażowego transportu LNG w relacji Świnoujście - Oświęcim w 2020 roku.

PKP Cargo wykazuje zainteresowanie, dotyczące utworzenia centrów przeładunkowych LNG, zlokalizowanych przy terminalach przeładunkowych, będących w dyspozycji spółki. Umożliwiłoby to transport intermodalny, pozwalający na szybką lokalną dystrybucję paliwa LNG do odbiorców końcowych.

- Chcemy w pełni wykorzystać potencjał biznesowy, jaki daje nam technologia LNG - powiedział Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny. - Gaz skroplony dzięki aktywności PGNIG wykorzystywany jest jako ekologiczne paliwo w przemyśle, rozwija średni i mały biznes na terenach, gdzie nie ma gazu sieciowego, znajduje zastosowanie w ciężkim transporcie kołowym oraz służy do zasilania autobusów miejskich. Jestem przekonany, że transport LNG koleją pozwoli na osiągniecie jeszcze większej skali dostaw, a co za tym idzie - zoptymalizuje parametry kosztowe oferty - dodał.

Zobacz też: Morawiecki na konferencji: dziś możemy podkreślić naszą suwerenność gazową

Aktualnie skroplony gaz z Terminalu LNG w Świnoujściu transportowany jest do odbiorców w całym kraju głównie z wykorzystaniem autocystern kriogenicznych. Uruchomienie transportu kolejowego paliwa LNG pozwoliłoby na przewożenie znacznie większych ilości gazu w krótkim czasie i tym samym otworzyło nowe perspektywy biznesowe.

Pierwszym etapem współpracy PGNiG Obrót Detaliczny i PKP Cargo ma być przygotowanie pilotażowego transportu skroplonego gazu ziemnego z Terminalu LNG w Świnoujściu na początku 2020 roku. Będzie to pierwszy tego rodzaju transport w Polsce - podano w komunikacie.

- PKP Cargo bacznie obserwuje rynek i widzimy, że dzięki importowi gazu skroplonego rośnie zapotrzebowanie na przewóz tego surowca w głąb kraju - wskazał Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo. - Tworzy się nowy sektor rynku przewozowego, na którym chcemy być obecni i zaoferować naszemu klientowi jak najlepsze warunki transportu gazu. Liczymy, że ten list intencyjny stanie się podstawą podpisania w niedalekiej przyszłości umowy przewozowej - dodał.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(10)
max
4 lata temu
Jak będzie umowa to PKP Kargo będzie miało cysterny kriogeniczne. Z całą pewnoscią transport kolejowy jest bezpieczniejszy dla wszelkich rodzajów paliw. Rozwój LNG jest strategicznym interesem Polski , podobnie jak budowa elektrowni jądrowych bo niedługo nie będzie nas stać na prąd jak UE zacznie powoli zaciskac klimatyczną durnotę.
Chlopiec
4 lata temu
No i mamy nasza mądrość narodowa. Zamiast gaz tańszy z rurociągów to będziemy mieli droższy i jeszcze wybuchowy. Brawo
Adam
4 lata temu
Na całym świecie gaz jest tak dostarczany. Sprawdźcie, jak jest w różnych krajach, gdzie jest rozwinięta sieć kolejowa. W USA kolej z tego żyje. A u nas od razu rurociąg trzeba budować...
Kamil
4 lata temu
Ciekawe czemu z Cargo a nie np. z Lotos Kolej. Wybór partnera do rozmów co najmniej fascynujący.
Gość
4 lata temu
Nie odniosę się do ważnego problemu artykułu tym razem ale razi mnue kolokwializm w tytule pgnig z pkp dogadało się. Autorze dogadac się to można pod budką z piwem. Takie instytucje mogly sie porozumiec, nieprawdaż?