Amica Wronki SA chce w połowie przyszłego roku pozyskać inwestora branżowego i rozpocząć ekspansję na rynki międzynarodowe - poinformował Jacek Rutkowski, przewodniczący rady nadzorczej spółki, na środowej konferencji prasowej.
'Chcemy pozyskać inwestora branżowego i rozpocząć dużą ekspansję na rynki międzynarodowe. Skupimy się przede wszystkim na tworzeniu nowych kanałów dystrybucyjnych' - powiedział Rutkowski.
Do 2004 roku Amica chce podwoić sprzedaż eksportową, która w tym roku osiągnie wartość około 300 mln zł.
Przedstawiciele Amiki nie podali nazwy potencjalnego inwestora, wiadomo jedynie, że jest to firma z Dalekiego Wschodu.
'Ewentualny inwestor mógłby objąć w Amice około 2 mln akcji będących obecnie pośrednio w posiadaniu spółki' - powiedział Rutkowski.
Dodał, że pierwszym krokiem w kierunku pozyskania nowego inwestora było podpisanie z nim we wtorek kontraktu na dostawę lodówek o wartości 40 mln DEM.
'Na przełomie lutego i marca 2002 roku planujemy podpisanie kolejnych kontraktów, a następnie, w połowie roku, podjęcie rozmów w sprawie wejścia kapitałowego dalekowschodniej spółki' - powiedział Rutkowski.
Nie wyklucza on, że może dojść do powiązań crossowych z nowym inwestorem, co oznacza, że Amica objęłaby pakiet akcji tej spółki.
Rutkowski poinformował, że do czasu podpisania kontraktu akcje Amiki, będące obecnie w posiadaniu spółki, trafią do cypryjskiej spółki zależnej Amiki, Sidegrove.
Amica ma obecnie około 3 mln akcji własnych akcji, stanowiących 25 proc. kapitału zakładowego. Wcześniej planowano, że akcje te obejmie inwestor branżowy, ale dotychczasowe rozmowy kończyły się niepowodzeniem.
'Mamy niedobre doświadczenia z negocjacji z potencjalnymi inwestorami, dlatego teraz rozmawiamy inaczej, gdyż zaczęliśmy od powiązań handlowych' - powiedział Rutkowski.
Pozostały 1 mln akcji, których nie obejmie nowy inwestor, ma trafić z powrotem na giełdę. Mogą one zostać objęte przez inwestorów finansowych.
Prezes Amiki Wojciech Kaszyński poinformował, że w tym roku zysk netto spółki będzie na poziomie ubiegłorocznym, czyli wyniesie około 6,6 mln zł. Wcześniej spółka prognozowała zysk na poziomie 11 mln zł.
Amica szacuje swój udział w polskim rynku AGD na 20 proc.
'Na rynku kuchenek chcemy utrzymać dotychczasowy udział (40-45 proc.), natomiast zwiększyć udział w rynku pralek i lodówek do 25 proc.' - powiedział Kaszyński.
Po trzech kwartałach 2001 roku Amica zanotowała 1,2 mln zł straty netto i 599,1 mln zł przychodów.