Przychody grupy Belvedere, producenta i dystrybutora alkoholi, spadły w I półroczu 2009 r. o 25,6 proc. do 426 mln euro, a w samym drugim kwartale wyniosły 233,6 mln euro po spadku o 23,8 proc. rdr - podała spółka w prezentacji na swojej stronie internetowej.
Belvedere tłumaczy, że spadek przychodów to przede wszystkim wpływ kursów walutowych, w tym złotego.
Przychody netto w Polsce wyniosły w I półroczu tego roku 113,8 mln euro i były niższe o 33 proc. rdr. Stanowiły 38,4 proc. przychodów netto całej grupy, które wyniosły 296 mln euro.
Udział Belvedere w polskim rynku wódki wynosił na koniec czerwca 18,6 proc., podczas gdy na koniec 2008 roku wynosił 22,6 proc.
_ - Z powodu wyjątkowo agresywnej polityki cenowej Polmosu Lublin (Oaktree Capital), dla wszystkich pozostałych graczy rynek się skurczył _ - napisano w prezentacji.
Udział Polmosu Lublin, producenta Żołądkowej Gorzkiej, wynosił na koniec czerwca 28,4 proc., a CEDC (Żubrówka, Absolwent, Bols) 26,6 proc.
Poza danymi o sprzedaży za I półrocze tego roku spółka opublikowała też wyniki za 2008 rok.
W ubiegłym roku Belvedere miało 1,18 mld euro przychodów wobec 1,04 mld euro przychodów w 2007 roku.
EBITDA wyniosła w 2008 roku 23,5 mln euro, podczas gdy w 2007 roku była na poziomie 39,1 mln euro. Spółka planowała początkowo wypracować w 2008 roku 60 mln euro EBITDA.
Belvedere poinformowało, że na starych rynkach EBITDA wzrosła o 0,9 proc. rdr do 45,4 mln euro, ale na nowych rynkach strata EBITDA wyniosła 15,9 mln euro, w dużej mierze z powodu wysokich kosztów promocji związanych z wprowadzeniem wódki Sobieski na rynek amerykański i ukraiński.
Belvedere miało też w 2008 roku stratę netto w wysokości 61,2 mln euro wobec 0,9 mln euro zysku rok wcześniej.