Akcjonariusze Agory SA na najbliższym walnym zgromadzeniu 24 czerwca będą głosować m. in. nad podwyższeniem kapitału zakładowego spółki o kwotę 42,5 mln zł w ciągu trzech lat, wynika z projektów uchwał na walne zgromadzenie.
Zarząd spółki zabiega o upoważnienie na WZA do dokonania jednego bądź więcej podwyższeń w okresie do 30 czerwca 2007 roku. Taka konstrukcja oznacza, że w okresie najbliższych 3 lat kapitał zakładowy może zostać rozwodniony blisko dwukrotnie, co oznaczałoby poważne zmiany w strukturze akcjonariatu.
Zdaniem analityków jedynym logicznym uzasadnieniem dla tak dużej emisji może być hipotetyczna potrzeba sfinansowania zakupu stacji telewizyjnej.
„Tak naprawdę nie wiemy, na co Agora zamierza przeznaczyć te środki. Na razie wiemy tylko tyle, że zarząd upiera się przy swojej strategii. Jeśli tak, to w grę może wchodzić ewentualny zakup przez Agorę jakieś stacji telewizyjnej” – powiedział Bartek Michalski, analityk z BDM PKO BP.
Zdaniem Waldemara Bojary, doradcy inwestycyjnego z DM BOŚ, zarząd Agory zamierza przygotować sobie „furtkę” finansową.
„Wiele spółek robi coś podobnego. W chwili, kiedy nadarzy się jakaś okazja na akwizycję, zarząd bardzo szybko może podjąć decyzję, już bez zgody walnego” – powiedział Bojara.
Uchwała WZ o upoważnieniu zarządu do tak dużego podwyższenia kapitału może niekorzystnie wpłynąć na notowania Agory, uważają analitycy.
„Jeżeli inwestorzy nie mają pełnej wiedzy na temat ewentualnych emisji akcji, to jest to dodatkowy czynnik ryzyka, który sprzyja tylko spadkom wartości akcji” – powiedział Michalski.
Niedawno prezes Agory Wanda Rapaczyńska podtrzymała w rozmowie z ISB zainteresowanie jej spółki inwestycją w telewizję prywatną w Polsce, ale podkreśliła, że na razie nic takiej transakcji nie zapowiada.
Z powodu fiaska inwestycji w telewizję naziemną i w wydawnictwa edukacyjne, rada nadzorcza Agory zleciła zarządowi w końcu maja przygotowanie alternatywnej strategii rozwoju spółki, którą spodziewa się otrzymać do końca roku.
Agora miała 1,33 mln zł straty netto w pierwszym kwartale 2004 roku wobec 0,77 mln zł straty rok wcześniej. Przychody wydawcy “Gazety Wyborczej” wyniosły 189,81 mln zł wobec 175,69 mln zł rok wcześniej.