*Orbis wyda na inwestycje w 2009 r. tylko 100 mln zł, wynika z wypowiedzi wiceprezesa spółki Ireneusza Węgłowskiego. Wpływa na to globalny kryzys gospodarczy oraz 15-proc. spadek liczby turystów w Polsce w 2008 r. *
_ Spowalniamy niektóre projekty, zwłaszcza na mniejszych rynkach. Ma to bezpośredni związek z kryzysem gospodarczym _ - powiedział Węgłowski w rozmowie z czwartkową _ Rzeczpospolitą _.
Według niego, w 2009 r. spółka przeznaczy na inwestycje zaledwie 100 mln zł wobec 250 mln zł zainwestowanych w ubiegłym roku. Orbis wybuduje dwa nowe hotele, będzie kontynuować budowę pięciu kolejnych oraz chce modernizować te, które już posiada. Na takie decyzje wpływa także spadek liczby turystów odwiedzających Polskę.
_ Szacujemy, że za cały 2008 rok spadek przyjazdu turystów wyniósł ok. 15,0% wobec rekordowego roku 2007 _ - powiedział Węgłowski.
Zdaniem _ Rzeczpospolitej _, kierownictwo Orbisu twierdzi, że niestabilna sytuacja na rynku utrudnia prognozowanie dat i miejsc otwarcia kolejnych hoteli na kilka lat do przodu. Pewny ma być tylko kierunek rozwoju grupy hotelowej - koncentracja na budowie hoteli ekonomicznych.
Spółka przygotowuje 18 nowych projektów pod markami Etap oraz Ibis. Mają być stawiane w centrum lub przy trasach wylotowych dużych i średnich miast, m.in. w Warszawie, Trójmieście, Poznaniu i Szczecinie (w tym roku otwarty zostanie Ibis w Kielcach oraz Etap w Toruniu). Natomiast modernizacja obejmie hotele działające pod markami Mercure i Novotel.
Spadek liczby turystów już wpłynął na wyniki finansowe Orbisu. Spółka obniżyła niedawno prognozę EBITDA na 2008 i 2009 rok odpowiednio do 230,0 i 220,0 mln zł o odwołała prognozy na kolejne dwa lata. Natomiast w końcu stycznia Fitch podtrzymał długoterminowy rating Orbisu na poziomie BBB plus, ale obniżył perspektywę do negatywnej ze stabilnej.
Narastająco w I-III kw. 2008 roku grupa miała 41,80 mln zł zysku wobec 60,96 mln zł zysku rok wcześniej przy obrotach odpowiednio 906,11 mln zł wobec 891,60 mln zł.