Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PKN Orlen: A jednak miliard straty

0
Podziel się:

Spółka straciła w ubiegłym kwartale 1,09 mld złotych. Zaważyły ceny ropy.

PKN Orlen: A jednak miliard straty
(EPA/PAP)

PKN Orlen miał w pierwszym kwartale 2009 roku 1,09 mld zł straty netto. Wynik ten był nieco lepszy od konsensusu zakładającego, że w tym okresie strata netto wyniesie 1,15 mld złotych.

Oczekiwania ankietowanych przez PAP analityków wahały się w przedziale od -1,62 mld zł do -770 mln zł straty netto w pierwszych trzech miesiącach 2009 roku.

PKN Orlen w komentarzu do wyników podał, że największy wpływ na zmianę wyników I kwartału 2009 roku w stosunku do danych porównywalnych miały spadkowe tendencje cen ropy naftowej Brent.

Szacowany wpływ zmian relacji bieżących cen ropy naftowej do kosztów surowca ujętych w koszcie wytworzenia według wyceny zapasów metodą średniej ważonej wyniósł minus 572 mln zł (r/r).

Ujemny wpływ czynników makroekonomicznych obejmujących zmiany dyferencjału Ural/Brent, marż rafineryjnych i petrochemicznych oraz kursów walut wyniósł minus 236 mln zł (r/r). W kwocie tej ujęto także efekty przeszacowania pozycji wyrażonych w walutach obcych nie związanych bezpośrednio z podstawową działalnością operacyjną takich jak rezerwy na ryzyka gospodarcze.

Koszty finansowe netto grupy PKN Orlen w I kwartale 2009 roku wyniosły minus 1003 mln zł, z czego minus 842 mln zł stanowiły ujemne różnice kursowe netto.

Przeszacowanie kredytów walutowych spowodowało zwiększenie zadłużenia w I kwartale 2009 roku o 1925 mln zł.

_ Wzrost salda środków pieniężnych głównie w efekcie nadwyżki środków pieniężnych netto wygenerowanych z działalności operacyjnej po uwzględnieniu wydatków na działalność inwestycyjną pozwolił ograniczyć wzrost zadłużenia netto w okresie do poziomu 1,76 mld zł. W efekcie saldo zadłużenia netto na koniec I kwartału 2009 roku wyniosło 14,3 mld zł _ - napisano w komentarzu do wyników PKN Orlen.

Na działalności operacyjnej strata płockiego koncernu w pierwszym kwartale 2009 roku wyniosła 320 mln zł, a rynek spodziewał się 14,7 mln zł straty operacyjnej.

Pogorszenie się wyniku operacyjnego rok do roku o 858 mln zł PKN Orlen tłumaczy przede wszystkim zmianami cen ropy, spadkiem dyferencjału Ural/Brent oraz niższymi wolumenami sprzedaży i marż na produktach petrochemicznych.

W przypadku rafinerii w Możejkach strata operacyjna zmniejszyła się rok do roku o 47 mln zł, w Unipetrolu wynik operacyjny pogorszył się o 107 mln zł, a w Anwilu nie zmienił się i wyniósł 90 mln zł.

W I kwartale 2009 strata operacyjna segmentu rafineryjnego Grupy Orlen wyniosła 116 mln zł w porównaniu z 330 mln zł zysku operacyjnego w I kwartale 2008 roku.

Zysk operacyjny segmentu detalicznego wyniósł 87 mln zł w porównaniu z 70 mln zł w I kwartale 2008 roku. Wzrost wyniku tego segmentu jest rezultatem wyższej sprzedaży paliw o 2,2 proc. (r/r), która podwyższyła zysk operacyjny o 6 mln zł (r/r).

_ Najbardziej zauważalny wzrost sprzedaży paliw nastąpił na rynku polskim, na którym PKN Orlen zwiększył sprzedaż o 2,8 proc. (r/r). Również na rynku niemieckim odnotowano 1,7 proc. wzrost sprzedaży. Z kolei na rynkach litewskim i czeskim sprzedaż na stacjach spadła odpowiednio o 8,2 proc. (r/r) i 2,5 proc. (r/r) _ - napisano w komentarzu do wyników.

Strata operacyjna segmentu petrochemicznego wyniosła 72 mln zł w porównaniu z 278 mln zł zysku operacyjnego w I kwartale 2008 roku. Niższa sprzedaż wolumenowa segmentu, przede wszystkim olefin i poliolefin niekorzystnie wpłynęła na poziom wyniku operacyjnego w wysokości minus 188 mln zł (r/r).

_ Obserwowany spadek marż na produktach petrochemicznych spowodował obniżenie wyniku segmentu o 397 mln zł (r/r). Z kolei pozytywnie na wynik segmentu oddziaływała deprecjacja PLN względem USD oraz EUR, której wpływ szacowany jest na 143 mln zł (r/r) _ - podała spółka.

Z kolei przychody PKN Orlen w pierwszym kwartale roku 2009 sięgnęły 14,7 mld zł, podczas gdy analitycy oczekiwali przychodów na poziomie 15,5 mld zł.

ZOBACZ TAKŻE:

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)