PKN Orlen może przeznaczyć 50 proc. wolnych przepływów pieniężnych, jeśli na rynku nie będą dostępne nowe projekty inwestycyjne, informuje prezes spółki, Piotr Kownacki.
"Nie planujemy zmian w polityce dywidendowej, będzie uzależniona od dostępnych nowych inwestycji. Jeśli one się nie pojawią, to połowa wolnych przepływów pieniężnych będzie wypłacana w postaci dywidendy" - mówi Kownacki (na zdjęciu).
_ PKN Orlen zakłada w swojej strategii, że do 2012 roku płocki koncern będzie miał w Polsce 1900 stacji benzynowych, co da mu ponad 30 proc. udziału w krajowym rynku. _ Strategia PKN Orlen zakłada również, że do 2012 roku spółka będzie miała 440 stacji w Czechach (udział w rynku ponad 20 proc.), 230 stacji w krajach bałtyckich (ponad 20 proc. udziału w rynku) oraz 750 stacji w Niemczech (ponad 5 proc. udziału w tym rynku).
EBITDA PKN Orlen w 2012 roku w segmencie detalicznym ma wynieść 1,4 mld zł, czyli 13 proc. całości prognozowanego na ten rok zysku EBITDA.
Łączne wydatki na rozwój segmentu detalicznego mają wynieść do 2012 roku 3,2 mld zł, czyli 15 proc. całości zakładanych przez płocki koncern wydatków.
PKN Orlen zakłada w swojej strategii ekspansję na obecnych rynkach, zwłaszcza w krajach bałtyckich. Firma chce też monitorować opcje ekspansji sieci detalicznej na nowe kraje (np. Ukraina).
Płocki koncern chce też zakończyć proces restrukturyzacji sieci niemieckiej i wprowadzić tam markę Star zamiast Orlen. Marka Orlen ma być natomiast wprowadzona na rynkach krajów bałtyckich.