Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Informacja prasowa
|
aktualizacja
Informacja prasowa

ARP E-Vehicles wspiera bezpieczny i ekologiczny transport zbiorowy

Podziel się:

Polska wśród krajów unii europejskiej należy do niekwestionowanych liderów zarówno w produkcji jak i eksporcie autobusów. Swoje fabryki mają tutaj najwięksi europejscy gracze. Rynek autobusowy jest bardzo perspektywiczny, ze względu na skalę głównie w wymiarze europejskim, ale dla producentów nie bez znaczenia pozostaje rynek krajowy i udział w tym rynku autobusów zeroemisyjnych.

ARP E-Vehicles wspiera bezpieczny i ekologiczny transport zbiorowy
(materiały partnera)

Bezpośredni wpływ na popyt na tym rynku ma ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która określa procentowy udział tych autobusów w ogólnej liczbie autobusów użytkowanych w gminie o liczbie mieszkańców powyżej 50 tysięcy. Pomocny w realizacji celów określonych ustawą jest program realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej "Zielony Transport Publiczny". Samorządy mogą ubiegać się o dofinansowanie w formie pożyczki lub dotacji na zakup nowych bezemisyjnych autobusów. Co więcej środki finansowe można wykorzystać na modernizację i budowę infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie pojazdów, w tym w szczególności punktów ładowania, a ponadto na szkolenie kierowców i mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów.

Pierwsza edycja "Zielonego Transportu" cieszyła się tak dużym zainteresowaniem, że środki w wysokości 1,3 mld zł zostały zaaplikowane w ciągu dwóch tygodni od ogłoszenia programu. Wnioski o wsparcie złożyły 33 miasta łącznie o dofinasowanie zakupu 431 pojazdów. Analizując potencjalnych beneficjentów programu można stwierdzić, że wnioski złożyły miasta z 14 województw, w tym 20 miast, które zamieszkuje mniej niż 100 tys. mieszkańców. Wśród wnioskodawców jest też 20 miast, które jeszcze nie korzystały ze wsparcia i po raz pierwszy zamierzają zakupić autobusy zeroemisyjne. Samorządy oczekiwały sfinansowania na zakupu 322 autobusów elektrycznych, 102 wodorowych i 7 trolejbusów, jednak w trakcie negocjacji warunków i wysokości dofinansowania ograniczono przedmiotowy zakres projektów do łącznej liczby 278 autobusów, z czego 71 stanowią autobusy wodorowe.

Z dniem 20 grudnia br. zakończył się nabór do drugiej edycji programu "Zielony Transport Publiczny", ale liczba beneficjentów i zakresy wniosków nie są jeszcze znane.

Kolejnym programem zachęcającym do zakupu autobusów elektrycznych był program "Kangur – Bezpieczna Droga do Szkoły". Skierowany był do samorządów, aby umożliwić im sfinansowanie nabycia lub leasingu zeroemisyjnych środków transportu realizujących dowozy dzieci do szkół, w wysokości nawet do 90 proc. poniesionych kosztów kwalifikowalnych. Celem programu jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw w transporcie drogowym. Program przewiduje możliwość zakupu nowych, elektrycznych autobusów szkolnych oraz przeszkolenie kierowców z obsługi elektrycznych autobusów. Dodatkowo beneficjenci programu mogli ubiegać się o dofinansowanie modernizacji lub budowy infrastruktury umożliwiających ładowanie autobusów. Dofinansowanie na infrastrukturę ładowania udzielane jest tylko w formie zwrotnej. Beneficjentami mogły być gminy wiejskie oraz miejsko-wiejskie. W pierwszej edycji programu z dofinansowania skorzystały cztery gminy. W kolejnym rozdaniu chętnych było już 26 gmin, z czego umowy na dofinansowanie ostatecznie podpisało 16 samorządów.

Swoją szansę w rozwoju elektromobilności w Polsce, dostrzegła także Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP), ze względu na jej potencjał, innowacyjny charakter bliski działalności spółki, ale także jej znaczenie dla ochrony środowiska. Stąd też inwestycja Agencji w spółkę produkującą autobusy elektryczne, która nie tylko pozwala realizować wymienione cele, ale także w założeniu jest korzystana z powodów biznesowych. Dlatego w dniu 28 września 2020 roku ARP i Rafako S.A. sfinalizowały umowę zakupu przez ARP spółki celowej Rafako Ebus. Umowa objęła również zakup zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci oddziału w Solcu Kujawskim. ARP przejęła tym samym kontrolę nad projektem polegającym na opracowaniu, homologacji i wprowadzeniu do produkcji innowacyjnego autobusu elektrycznego. Kolejnym krokiem była zmiana nazwy przejętej spółki na ARP E-VEHICLES, co miało miejsce w dniu 16 grudnia 2020 roku.

Autobus elektryczny ARP E-VEHICLES to efekt wielu lat prac badawczych i koncepcyjnych doświadczonego zespołu polskich inżynierów, technologów i konstruktorów. Produkowany autobus, od samego początku zaprojektowany został jako pojazd elektryczny, a wykonany jest w ponad 60% z polskich komponentów. Z myślą o zapotrzebowaniu rynku transportowego, autobus skonstruowany został w sposób umożliwiający elastyczną konfigurację. Występuje w dwóch wersjach t.j o długości 8,5 metra oraz 10 metrów. Dostępny jest w wariancie miejskim, przeznaczonym do obsługi większych i mniejszych miast oraz podmiejskim (z większą liczbą miejsc siedzących). Spełniając surowe wymagania stawiane autobusom szkolnym doskonale sprawdzi się podczas dowozu dzieci do szkół zastępując wysłużone autobusy do niedawna zwane "gimbusami". To jedyny autobus tej klasy spełniający surowe wymogi dla autobusu szkolnego w rozumieniu art. 2 pkt 41a Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Ze względu na pojemność baterii, a tym samym zasięg, autobus może być wyposażony w baterie o pojemności gwarantującej przebieg nawet do 400 kilometrów na jednym ładowaniu.

Autobus posiada wiele zalet, a wśród najważniejszych należy wymienić:

  • zaprojektowany i skonstruowany od początku jako autobus elektryczny, a nie jako adaptacja konstrukcji z silnikiem spalinowym,
  • jest pojemny w wersji miejskiej, mimo mniejszych od standardowych wymiarów, zabiera na pokład 65 pasażerów w wariancie 8,5 m. i aż do 85 pasażerów w wariancie 10,0 m.
  • wykorzystuje innowacyjne rozwiązanie polegające na zamontowaniu baterii pod podłogą,
  • dzięki obniżeniu środka ciężkości, co przekłada się na uzyskanie wyjątkowych właściwości trakcyjnych, osiąga znakomitą stabilność toru jazdy zapewniającą pełne bezpieczeństwo, nawet w czasie pokonywania najtrudniejszych zakrętów,
  • przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, mimo baterii pod podłogą niskopodłogowy na całej długości (100%), bez stopni poprzecznych, wyposażony w rampę i układ przyklęku,
  • wykorzystuje innowacyjny silnik w technologii PMSM (synchroniczny z magnesami stałymi) gwarantujący niezawodność i doskonałe osiągi (przyspieszenie, sprawność i moc wystarczającą do pokonywania nawet najbardziej stromych wzniesień),
  • dzięki zasilaniu elektrycznemu oraz systemowi odzyskiwania energii ekonomiczny w eksploatacji i obsłudze (koszty energii mogą być niższe nawet o 70% w stosunku do autobusu z silnikiem Diesla)
  • złożony z lekkich, trwałych i łatwych do wymiany elementów konstrukcyjnych, które obniżają masę pojazdu, a w konsekwencji zwiększają jego zasięg o ok. 10%, (szkielet wykonany ze stali nierdzewnej, a poszycie z aluminium i laminatów poliestrowych)
  • zeroemisyjny, przyjazny środowisku, a dzięki silnikowi elektrycznemu cichy i ekologiczny,
  • wyposażony w dodatkowe udogodnienia zapewniające komfort i bezpieczeństwo pasażerom takie jak ładowarki USB umożliwiające doładowanie telefonu, elektroniczne tablice informacyjne, system monitoringu wizyjnego, łączność Wi-Fi, klimatyzację oraz system gaszenia pożarów,
  • w wyspecjalizowanym wariancie dedykowanym do przewozu dzieci i młodzieży szkolnej jest jedynym autobusem tej klasy spełniającym wymogi autobusu szkolnego w rozumieniu Prawa o ruchu drogowym,
  • jeden z najbardziej innowacyjnych produktów na świecie, co potwierdza wyróżnienie na targach BusWorld 2019 w Brukseli oraz na XV Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego TRANSEXPO 2021 w Kielcach.

W 2021 r. autobus ARP E-V marki PILEA był prezentowany w kilkudziesięciu polskich miastach, co miało na celu dotarcie do potencjalnych beneficjentów programu "Zielony transport publiczny" zwłaszcza z mniejszych miejscowości. Temu celowi ma też służyć wspólna oferta ARP e-Vehicles i ARP Leasing czyli możliwość zakupu autobusu wraz z finansowaniem w formie leasingu. Autobus w wersji miejskiej odwiedził już ponad 56 miast, gdzie został zaprezentowany lokalnym władzom i mieszkańcom. Były to zarówno krótkie prezentacje, jak i kilkudniowe testy w rzeczywistych warunkach podczas obsługi lokalnych linii komunikacyjnych. Autobus był testowany w różnorodnych warunkach, np. w godzinach szczytu, w miejscowościach o wąskich i krętych uliczkach (gdzie nigdy wcześniej nie kursował autobus), na stromych podjazdach, niskich wiaduktach i tunelach, po drogach zasypanych śniegiem i w kilkunastostopniowym mrozie. Wszystkie testy wypadły pozytywnie.

W maju 2021 roku spółka ARP e-Vehicles rozpoczęła drugą edycję Tour de PILEA, tym razem w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich, gdzie prezentowany był model autobusu przeznaczony do przewozu uczniów (tzw. gimbus). Jest to autobus wyprodukowany z myślą o samorządach, które chcą wymienić stare, wyeksploatowane gimbusy na nowoczesne, przyjazne dla środowiska, a przede wszystkim bezpieczne dla najmłodszej grupy pasażerów.

We wrześniu 2021 roku w siedzibie ARP S.A. w Warszawie podpisana została pierwsza umowa na dostawę elektrycznego autobusu szkolnego pomiędzy ARP E-Vehicles a gminą Platerów. Środki na zakup zeroemisyjnego autobusu pochodzą ze wspomnianego programu "Kangur". Pierwszy autobus PILEA tego typu zostanie przekazany władzom gminy w 2022 roku i będzie służył lokalnym szkołom podstawowym. Spółka ubiega się również o zamówienia w kolejnych przetargach, co przekłada się już na następne kontrakty.

W październiku 2021 roku miało miejsce przekazanie Miejskiemu Zakładowi Komunikacji w Koninie pierwszego autobusu PILEA (o długości 8,6 m). To pierwsze miasto w Polsce, które nabyło autobus elektryczny produkowany przez ARP e-Vehicles, a także pierwsze miasto, które ma zakontraktowany autobus wodorowy.

Również w październiku 2021 roku na Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego Transexpo w Kielcach miała miejsce premiera 10-metrowego autobusu elektrycznego Pilea 10e. Autobus spotkał się z dużym zainteresowaniem odwiedzających, a także komisji konkursowej, która przyznała ARP e-Vehicles wyróżnienie za ten autobus.

Plany ARP e-Vehicles na przyszłość obejmują rozpoczęcie produkcji dłuższych autobusów elektrycznych (o dł. 12 m), a także prowadzenie prac w zakresie zastosowania technologii wodorowych w transporcie, których efektem byłoby z czasem rozpoczęcie produkcji autobusów z napędem wodorowym. Plany te sprzyjają rozwojowi innowacyjnych polskich produktów, a dzięki temu, że autobusy będą produkowane w większości z krajowych podzespołów i komponentów, mogą stanowić impuls rozwojowy dla polskich przedsiębiorstw. Oprócz planów o wymiarze krajowym, ARP e-Vehicles ma również w planach wejście na rynki zagraniczne.

Informacja prasowa
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl