Notowania

biznes a rząd
18.07.2011 09:54

Biznes – społeczeństwo: nowa umowa

Po dziesięcioleciach wzajemnej nieufności i wrogości korporacje i organizacje pozarządowe(NGO) uczą się współpracy. Obie strony zaczynają sobie uświadamiać zbieżność interesów i wspólnie opracowują...

Podziel się
Dodaj komentarz

Po dziesięcioleciach wzajemnej nieufności i wrogości korporacje i organizacje pozarządowe(NGO) uczą się współpracy. Obie strony zaczynają sobie uświadamiać zbieżność interesów i wspólnie opracowują innowacyjne modele biznesowe, których celem jest rozwój nowych rynków i przyspieszenie walki z ubóstwem.

Droga do konwergencji przebiegała w trzech etapach. W pierwszym etapie, polegającym na „byciu odpowiedzialnym”,firmy i organizacje pozarządowe zaczęły szukać sposobów uzyskania wpływu na siebie nawzajem przez realizowanie wspólnych projektów, dotyczących odpowiedzialności społecznej. Doświadczenie to wytyczyło szlak dla etapu „wchodzenia do biznesu”, w którym organizacje pozarządowe i przedsiębiorstwa podjęły próbę zaspokojenia potrzeb osób ubogich, rozwijając równocześnie z powodzeniem działalność biznesową. W tym procesie NGO nauczyły się od sektora prywatnego dyscypliny biznesowej, zaś korporacje zaczęły doceniać znaczenie lokalnej wiedzy, niskokosztowe modele biznesowe oraz techniki marketingowe oparte na społecznościach lokalnych. Coraz większe sukcesy po obu stronach położyły podwaliny pod trzeci etap „współtworzenia biznesu”, w którym firmy i organizacje pozarządowe stały się kluczowymi elementami procesu oferowania wartości. Gdy BP poszukiwało sposobu na wprowadzenie przenośnej kuchenki na dwa
rodzaje paliwa na rynek w Indiach, utworzyło właśnie taki system współtworzenia biznesu z trzema hinduskimi organizacjami pozarządowymi. System ten pozwolił BP wprowadzić ową innowacyjną kuchenkę na rozproszony geograficznie rynek za pośrednictwem wielu lokalnych dystrybutorów, bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów dystrybucyjnych, przy których nikt nie mógłby sobie pozwolić na produkcję takiej kuchenki. Firma sprzedała produkt z zyskiem, zaś NGO zyskały dostęp do lukratywnego strumienia przychodów, który pozwolił na sfinansowanie innych projektów.

Tagi: biznes a rząd, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz