Notowania

marketing
18.07.2011 10:01

Budowanie marki w epoce cyfrowej

Współcześni konsumenci budują relacje z markami całkiem innymi metodami, niż miało to miejsce dotychczas, często korzystając z kanałów komunikacji, które pozostają poza kontrolą producentów i...

Podziel się
Dodaj komentarz

Współcześni konsumenci budują relacje z markami całkiem innymi metodami, niż miało to miejsce dotychczas, często korzystając z kanałów komunikacji, które pozostają poza kontrolą producentów i sprzedawców detalicznych. To oznacza, że tradycyjne strategie marketingowe należy zmodyfikować tak, by harmonizowały ze zmianami zachodzącymi w zachowaniach konsumentów względem marek.

W słynnym modelu lejka klient rozpoczyna proces decyzyjny od rozważania wielu opcji, a następnie systematycznie ogranicza ich liczbę aż do podjęcia ostatecznego wyboru. Jego relacje z producentem i sprzedawcą detalicznym kończą się w momencie dokonania zakupu. Obecnie jednak, bazując głównie na interakcjach cyfrowych, dokonuje on wyboru spośród zmiennego zestawu dostępnych opcji i często kontynuuje relacje z marką już po dokonaniu zakupu. Choć strategie marketingowe zogniskowane na budowanie świadomości marek i punkty sprzedaży dobrze się sprawdzały w przeszłości, zmienił się charakter punktów kontaktu z klientami. Na przykład najsilniejszym bodźcem skłaniającym do zakupu jest rekomendacja innego klienta - ta prawidłowość dotyczy wielu kategorii produktowych.

Autor przedstawia model „decyzyjnej podróży konsumenta" i jego cztery etapy: snucia rozważań o markach, dokonania ich oceny pod wpływem informacji uzyskanych m.in. od znajomych i recenzentów, dokonania zakupu oraz poczucia satysfakcji, udzielania rekomendacji i budowania więzi z marką. Jeśli nawiązana więź jest mocna, klient zdecyduje się na ponowny zakup bez przechodzenia przez dwa pierwsze etapy.

Tagi: marketing, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz