Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Artykuł Sponsorowany
|
Artykuł sponsorowany

"Cyfrowe targowiska" mogą być właściwym miejscem dla małych biznesów

Podziel się:

O korzyściach i wyzwaniach związanych ze sprzedażą na tzw. marketplace ‘ach rozmawialiśmy podczas organizowanej w ramach tegorocznego Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji debaty "Marketplace – nowoczesny bazar i siła napędowa handlu", którą poprowadziła Katarzyna Zubrzycka, Dyrektorka Działu Detalistów i Agentów Rozliczeniowych w Regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa. Pytamy ekspertkę o główne zmiany, jakie możemy obserwować w sprzedaży online i poprzez platformy handlu w internecie oraz o to, jakie możliwości dają one małym firmom.

"Cyfrowe targowiska" mogą być właściwym miejscem dla małych biznesów
(materiały partnera)

Wywiad został zrealizowany przez MMC Polska w ramach 4. Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji

Podczas Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji poprowadziła Pani dyskusję, która przedstawiła marketplace jako siłę napędową handlu internetowego Zacznijmy zatem od samego handlu w internecie, a szczególnie tego, jak odnaleźli się w nim mali przedsiębiorcy.

Katarzyna Zubrzycka: Dynamiczny rozwój e-commerce w Europie możemy obserwować już od kilku lat, a pandemia COVID-19 jeszcze te zmiany przyśpieszyła. Małe firmy przekonały się, że rozwiązania pozwalające zaistnieć im w sieci są łatwo dostępne, a także że sama sieć pozwala im rozwinąć skrzydła i dotrzeć chociażby do klientów z innych krajów. Potwierdzają to dane Visa. Od czerwca 2020 r. do stycznia 2021 r. odsetek małych przedsiębiorców zainteresowanych cyfrowym kanałem sprzedaży wzrósł z 27 proc. do 43 proc.[1]. Widzimy, że większa cyfryzacja handlu przyniosła ogromne korzyści dla sprzedawców i konsumentów. Wykorzystując możliwości płatności cyfrowych i marketplace’ów, wiele mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw jest w stanie konkurować z większymi firmami – wszystko za sprawą mozliwosci szerszego dotarcia do klientów i to tych nie tylko z lokalnego rynku.

Wspomniała Pani, że pandemia przyczyniła się do rozwoju e-commerce. W jaki sposób wpłynęła na digitalizację tych najmniejszych przedsiębiorców?

Jak wynika z naszych badań, obecność w internecie stała się koniecznością podczas COVID-19. To właśnie sprzedaż w kanałach cyfrowych pozwalała utrzymać działalność wielu firm. U szczytu pandemii możliwość dokonywania i przyjmowania płatności cyfrowych często decydowała o przetrwaniu przedsiębiorstw. Dlatego firmy, które skorzystały z handlu cyfrowego oraz sprzedawały za granicę przed pandemią i w jej trakcie, przetrwały kryzys lepiej niż inne[2]. Innymi słowy, cyfryzacja i dywersyfikacja rynków pomogłyby firmom przetrwać kryzys[3]. Z drugiej strony, aby móc prowadzić skuteczną sprzedaż, potrzebne były odpowiednie narzędzia cyfrowe. Tutaj właśnie unaocznia się znaczenie marketplace’ów. Nasze badania wykazały, że wiele małych i średnich przedsiębiorstw, zwłaszcza tych najmniejszych, uważa, że marketplace’y są łatwiejszą drogą do e-handlu niż samodzielne rozwijanie cyfrowych kanałów.

Stanowią gotowe rozwiązanie dla osób, które wcześniej nie działały w sieci…

KZ: Dokładnie tak! Marketplace’y przychodzą z pomocą wszystkim drobnym przedsiębiorcom, którzy do tej pory nie funkcjonowali w przestrzeni internetowej. Nie muszą oni tworzyć swojego własnego sklepu internetowego i mogą prowadzić sprzedaż w ramach szerszej platformy, która nie tylko zapewnia dotarcie do wielu konsumentów, lecz także dostarcza technologiczne rozwiązania. Aby założyć własny sklep internetowy trzeba pomyśleć o wielu kwestiach niezwiązanych stricte z samym biznesem – potrzeba stworzyć stronę internetową, która będzie działać na komputerach i urządzeniach mobilnych, trzeba zadbać o wybór opcji płatności i zabezpieczenia transakcji, przeanalizować kwestie prawne, logistyczne, a nawet promocji, aby sklep był widoczny w wyszukiwarkach. To dość duże przedsięwzięcie, które wymaga wiele czasu, energii i zaangażowania. Marketplace’y natomiast umożliwiają przedsiębiorcom skupienie się na tym, co ich najbardziej interesuje, czyli na prowadzeniu sprzedaży – wszystkie wcześniej wymienione komponenty są przecież dostępne od razu.

Jak można wspomóc takie platformy, aby zarówno one same, jak i obecne na nich firmy mogły dalej się rozwijać?

KZ: Z naszego punktu widzenia można przede wszystkim dbać o zapewnienie technologii, które będą odpowiadać na zmieniające się trendy konsumenckie. Takim rozwiązaniem są np. technologie zapewniające transfery środków w czasie rzeczywistym. Dzięki nim internetowe platformy handlowe mogą pozwolić sprzedawcom z całego świata szybko otrzymywać pieniądze, dotrzeć do nowych klientów, zwiększyć liczbę zamówień i zadbać o bezpieczeństwo transakcji. Visa ma w swoim portfolio tego typu produkt skrojony pod marketplace’y i odpowiadający właśnie na tę potrzebę szybkiego dostępu do środków. To Visa Direct. A przykładem takiego wdrożenia jest partnerstwo Visa z Airbnb, w ramach którego gospodarze na wybranych rynkach mają dostęp do wpłaconych środków w czasie rzeczywistym. Elastyczne interfejsy API Visa Direct Payouts umożliwiają uproszczenie często złożonych procesów zarządzania środkami i wysyłania pieniędzy oraz obsługę nowych procesów płatności.

Dobrze, to mamy już obraz sytuacji aktualnej, dlatego może na koniec pytanie o przyszłość. Jakie kierunki rozwoju marketplace będziemy obserwować?

KZ: Tutaj znowu odniosę się do naszych badań. W czasie pandemii MŚP w znacznym stopniu zaadaptowały płatności mobilne, możliwość korzystania z kodów QR, istniejące usługi płatności cyfrowych, a także niektóre nowsze usługi płatnicze oferowane przez fintechy. MŚP zwiększyły także wykorzystanie sieci społecznościowych i marketplace’ów we wszystkich kategoriach wielkości i sektorach biznesu. Biorąc to pod uwagę, można spodziewać się, że digitalizacja sprzedaży będzie postępować, wspierana przez różne trendy, takie jak upowszechnienie się zintegrowanych rozwiązań w handlu internetowym, ekologiczne płatności, rozwiązania typu "kup teraz, zapłać później", czy otwarta bankowość.

Wywiad został zrealizowany przez MMC Polska w ramach 4. Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji, który odbył się 17-18 maja 2022 r. w The Westin Warsaw. Więcej informacji na stronie https://dystrybucja.pl/

[1] Badanie Visa Back to Business Study. 2021 Outlook zrealizowane na dziewięciu rynkach (link).

[2] Badanie internetowe VEEI przeprowadzone przez Grupę Nextrade 11-29 października 2020 r. i objęło 3 031 firm z pięciu krajów: Brazylii, Kolumbii, Malezji, Filipin i Republiki Południowej Afryki. Źródło: https://usa.visa.com/dam/VCOM/global/ms/veei-small-business-in-the-digital-age.pdf

[3] Tamże.

Artykuł sponsorowany
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl