Notowania

finanse
18.07.2011 09:52

Czy wiesz, jak duże ryzyko ukryte jest w twojej firmie?

W okresach prosperity menedżerowie mogą łatwo zapomnieć o ryzyku, nie tylko finansowym, lecz także organizacyjnym i operacyjnym. Aby do tego nie dopuścić, warto posłużyć się kalkulatorem ryzyka, nowym...

Podziel się
Dodaj komentarz

W okresach prosperity menedżerowie mogą łatwo zapomnieć o ryzyku, nie tylko finansowym, lecz także organizacyjnym i operacyjnym. Aby do tego nie dopuścić, warto posłużyć się kalkulatorem ryzyka, nowym narzędziem, które pomaga określić, gdzie kryje się ryzyko wewnętrzne w firmie i jaki jest jego rozmiar.

Kalkulator ryzyka składa się z trzech części. Pierwszy zestaw klawiszy ostrzega menedżerów o czynnikach ryzyka wynikających ze wzrostu. Czy teraz, kiedy firma tak prężnie się rozwija, pracownicy czują większą presję na osiągnie wyników? Czy infrastruktura firmy jest przeciążona? Czy firma zatrudnia wielu niedoświadczonych ludzi? Jeśli na którekolwiek z tych pytań odpowiedź jest twierdząca, to poziom ryzyka może niebezpiecznie rosnąć.

Drugi rząd klawiszy obrazuje czynniki ryzyka związane z kulturą korporacyjną. Czy za śmiałość w podejmowaniu ryzyka przyznaje się zbyt wiele nagród? Czy kadra kierownicza reaguje z taką niechęcią na niepomyślne informacje, że nikt nie ośmiela się przekazywać jej złych wiadomości? Czy poziom wewnętrznej konkurencji w firmie jest tak wysoki, że pracownicy postrzegają awans jako grę o sumie zerowej?

Ostatni zestaw czynników ryzyka wiąże się, zdaniem autora, z zarządzaniem informacją. Oceniając zagrożenie spowodowane tymi czynnikami, menedżerowie powinni zadać sobie pytanie, jaka była złożoność, wielkość i szybkość przepływu informacji przed rokiem. Czy wzrosła? Jak bardzo? Ile czasu poświęcają na wykonywanie zadań, w których powinien ich wyręczyć system komputerowy?

Wysoki wynik w kilku lub – nie daj Boże – we wszystkich obszarach powinien zapalić przed menedżerami czerwone światło. To najwyższa pora, aby posłużyć się czterema narzędziami kontroli (levers of control), które pokażą, w jakich obszarach należy podjąć działania zaradcze.

Tagi: finanse, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
Polecane
Najnowsze
Popularne