Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Informacja prasowa

Energia dla mobilności na EFNI 2021 - Jak uratować polski przemysł motoryzacyjny po 2030?

Podziel się:

Zanim ulice wypełnią auta elektryczne, polską energetykę czekają decyzje polityczne i reformy infrastrukturalne. Zarazem sposób przeprowadzenia transformacji energetycznej zdecyduje o przyszłości polskiego przemysłu motoryzacyjnego. O wsparciu jakiego biznes oczekuje od rządu rozmawiać będą uczestnicy panelu Związku Pracodawców Prywatnych Energetyki oraz Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych podczas X edycji Europejskiego Forum Nowych Idei 22 października w Sopocie.

Energia dla mobilności na EFNI 2021 - Jak uratować polski przemysł motoryzacyjny po 2030?
(Materiały prasowe)
bESVcthN

Sektor transportu odpowiada za 21% całkowitych emisji a transport drogowy odpowiada za 15% całkowitych emisji CO2. Zmniejszenie emisji z nowych pojazdów nie powoduje zmniejszenia całkowitej emisji z transportu drogowego – przy zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla z nowego samochodu osobowego o 31% w okresie 2000 do 2017, o 14% zwiększył się dystans przejechany przez pojazdy osobowe i dostawcze. W sumie, wg statystyk KE, w okresie 2000 do 2017, całkowita emisja dwutlenku węgla z transportu drogowego wzrosła o ponad 4% z 849 do 885 milionów ton dwutlenku węgla. Zmniejsza się wpływ nowych pojazdów na emisje dwutlenku węgla ze względu na starzenie się parku pojazdów. Nie jest to tylko problem Polski, ale całej UE i w konsekwencji będziemy potrzebowali więcej czasu, zanim odczytamy spadek emisji. Pakiet "Fit for 55" zobowiązuje kraje EU do redukcji emisji gazów o 55 proc. do 2030 roku oraz powoduje zakaz rejestracji ICE od roku 2035.

Bez redukcji emisji, motoryzacja nie wrzuci wyższego biegu

Spełnienie tak ambitnych celów wiąże się z koniecznością dekarbonizacji przemysłu, rozwojem odnawialnych źródeł energii i zapewnieniu energii elektrycznej dla transportu.

W polskim przetwórstwie przemysłowym motoryzacja jest drugim największym sektorem, zatrudniającym 225 tys. pracowników. 85 proc. produkcji to eksport, a w segmencie producentów pojazdów ponad 90 proc. W latach 2005-2018 branża rosła w tempie rocznym 6,5 proc.

bESVcthP

Nadchodzące zmiany stawiają jednak przemysł motoryzacyjny przed koniecznością transformacji energetycznej, jeśli chce zachować swoją pozycję w Europie. Jeśli nie zredukujemy wysokiej emisyjności produkcji zagrożone będą nowe inwestycje.

Rynek energii czeka na polityczny impuls

Czynnikiem rozwojowym elektromobilności jest dostęp do publicznej i prywatnej infrastruktury ładowania, jednocześnie energia do ładowania samochodów elektrycznych powinna pochodzić ze źródeł odnawialnych. Dla sektora energii oznacza to wyzwania związane z budową odnawialnych źródeł energii i zarządzaniem inteligentnymi sieciami ładowania.

Przeszkodą na drodze do zeroemisyjnej gospodarki jest struktura wytwarzania energii elektrycznej w Polsce. Głównym źródłem emisji gazów cieplarnianych w przeliczeniu na CO2 jest energetyka (82 proc. w 2016 roku). 70 proc. energii powstaje z węgla kamiennego i brunatnego.

bESVcthV

Prywatny biznes motorem rozwoju fotowoltaiki

Dodatkowo w wyniku decyzji politycznych w 2015 roku zablokowano rozwój farm wiatrowych na lądzie. Przy wykorzystaniu warunków pogodowych w Polsce, to najtańsze źródło energii odnawialnej. W efekcie rozwój OZE niemal w całości dokonuje się w sektorze instalacji fotowoltaicznych, przez polski i zagraniczny kapitał prywatny.

Jednak nawet masowa budowa nowych instalacji fotowoltaicznych nie rozwiązuje problemu szybkiego pozyskania zielonej energii. Barierą techniczną rozwoju OZE jest zły stan sieci dystrybucji energii elektrycznej w Polsce. Nie jest ona w stanie przyjąć i przesłać rosnącej ilości energii ze źródeł odnawialnych. Możliwości przyłączenia nowych źródeł odnawialnych w Polsce szybko się wyczerpują, zwłaszcza fotowoltaiki.

Przedsiębiorcy oczekują od rządu stworzenia programu wsparcia transformacji przemysłu motoryzacyjnego w stronę neutralności emisyjnej, aby uniknąć jego szokowego załamania, chronić inwestycje, miejsca pracy oraz odpowiedzieć na społeczne zapotrzebowania.

bESVcthW

O kierunkach działań branży energetycznej i motoryzacyjnej rozmawiać będą liderzy polskiej energetyki i przemysłu motoryzacyjnego w trakcie wspólnego panelu Związku Pracodawców Prywatnych Energetyki (ZPPE) oraz Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych (ZPMiAP) w dniu 22 października 2021 roku o godzinie 11:30 do 12:45 w trakcie sesji plenarnej EFNI.

Paweł Wideł, Prezes Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Art. Przemysłowych

"Aktualnie motoryzacja stoi przed bardzo wieloma wyzwaniami, mamy ogromne problemy w dostawach komponentów oraz z rosnącymi cenami surowców. Natomiast nie możemy zapomnieć, że stoją przed nami wyzwania związane z regulacjami środowiskowymi. W tym kontekście musimy zadbać o wsparcie elektromobilności

w Polsce poprzez wsparcie zakupów oraz infrastruktury. Należy zwrócić uwagę, że przemysł motoryzacyjny zlokalizowany w Polsce nie może obciążać europejskiego łańcucha wartości wysokim śladem węglowym, dlatego wydaje się właściwym wdrożenie w Polsce kompleksowego programu wsparcia dekarbonizacji przemysłu."

Wojciech Graczyk, Prezes Związku Pracodawców Prywatnych Energetyki

bESVcthX

"Polska musi udrożnić inwestycje w zakresie zielonej transformacji sektora wytwarzania i dystrybucji energii elektrycznej. Już dzisiaj widzimy bardzo dużą "dziurę" pomiędzy zgłaszanym do nas zapotrzebowaniem klientów na zieloną energię i możliwościami jej wytworzenia. Ta "dziura" będzie się tylko pogłębiać, jeśli nie zmienimy regulacji na bardziej proinwestycyjne i nie zaczniemy inwestować w sieci w skali znacząco większej niż dotychczas.

Zapewnienie energii dla elektromobilności jest dla branży dodatkowym wyzwaniem: energia – zielona – dostępna w każdej chwili w punkcie ładowania oznacza bardzo duże inwestycje w inteligentne sieci dystrybucyjne."

bESVctiq
Informacja prasowa
Źródło:
money.pl