Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Gigantyczne inwestycje na dworcach. Po raz pierwszy w historii PKP

38
Podziel się:

PKP S.A. realizuje największy w historii Program Inwestycji Dworcowych Obejmuje on ok. 200 obiektów niemal w całej Polsce. Część dworców, w tym zabytkowych, zostanie gruntownie zmodernizowana, część wybudowana od podstaw, np. w formule innowacyjnych dworców systemowych.

Krzysztof Mamiński, prezes PKP, Mateusz Morawiecki, Premier RP, Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury podczas Kongresu Kolejowego w Warszawie.
Krzysztof Mamiński, prezes PKP, Mateusz Morawiecki, Premier RP, Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury podczas Kongresu Kolejowego w Warszawie. (Wirtualna Polska, Krzysztof Olszewski)

Na ten cel przeznaczono prawie 1,5 mld zł. Podstawowym źródłem finansowania mają być fundusze unijne – 65 proc. wszystkich środków.
Resztę pokryją pieniądze z budżetu państwa (25 proc.) oraz środki własne spółki PKP (pozostałe 10 proc.).

26 marca 2019 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło z PKP S.A. umowę na dofinansowanie dla 55 dworców, której łączna wartość opiewa na ponad 460 mln zł. Unia Europejska dofinansuje je kwotą ponad 313 mln zł. Będą to środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Co zmieni się na modernizowanych dworcach?

Wszystkie będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przy budynkach powstaną dodatkowe miejsca parkingowe, zostaną wytyczone też ścieżki dotykowe, czyli elementy nawierzchni, które pomogą w poruszaniu się po dworcu oraz peronie niewidomym i słabowidzącym.

Dla pasażerów o niskim wzroście przygotowane będą kasy o obniżonym okienku. Do tego toalety wyposażone zostaną w przewijaki, natomiast niesłyszący bez problemu kupią bilet w kasie.

Listę wszystkich inwestycji realizowanych do 2023 roku można znaleźć na stronie internetowej - zmieniamydworce.pkp.pl.
Poniżej lista dworców objętych niedawną umową na dofinansowanie ze środków UE.

Województwo dolnośląskie

Projekt zakłada przebudowę 7 dworców w takich miejscowościach jak: Węgliniec, Bolesławiec, Malczyce, Imbramowice, Wałbrzych Główny, Boguszów-Gorce Zachód i Szklarska Poręba Górna.

Województwo wielkopolskie

Projekt zakłada budowę lub przebudowę aż 11 dworców kolejowych. Inwestycje będą realizowane w miejscowościach: Biskupice Wielkopolskie, Kobylnica, Pierzyska, Pobiedziska, Pobiedziska Letnisko, Poznań Główny (stary) i Trzemeszno) oraz
w województwie kujawsko-pomorskim (w miejscowościach: Janikowo, Kołodziejewo, Mogilno i Złotniki Kujawskie).

Województwo mazowieckie i lubelskie

Projekt zakłada budowę lub przebudowę 17 dworców kolejowych zlokalizowanych w miejscowościach: Michalin, Józefów, Otwock, Celestynów, Pilawa, Garwolin, Łaskarzew Przystanek i Życzyn oraz w województwie lubelskim: Dęblin, Nałęczów, Sadurki, Lublin, Świdnik Miasto, Trawniki, Kanie, Chełm i Kraśnik.

Województwo łódzkie i śląskie

Budowa lub przebudowa 8 dworców kolejowych: Skierniewice, Płyćwia, Rogów, Koluszki, Gałkówek, Wilkoszewice, Gorzkowice oraz dworzec w Częstochowie.

Województwo mazowieckie i podlaskie

W projekcie zaplanowana jest budowa lub przebudowa 12 dworców kolejowych: Ząbki, Tłuszcz, Dobczyn, Przetycz, Chrzęsne, Barchów, Czyżew, Szepietowo, Jabłoń Kościelna, Racibory, Zdrody Nowe, Wasilków.

Niespotykana dotąd skala

- Kompleksowy program inwestycyjny Grupy PKP, realizowany na niespotykaną jak dotąd w historii polskiej kolei skalę, ma na celu zapewnienie wysokiej jakości usług na każdym etapie podróży: nowoczesne dworce, krótsze czasy przejazdu dzięki modernizowanym liniom, komfortowe pociągi. Głównym motorem tego programu są właśnie środki unijne, które skutecznie pozyskujemy i efektywnie wydatkujemy – ocenia Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.

– Realizacja inwestycji kolejowych: modernizacja dworców, linii kolejowych, infrastruktury obsługi podróżnych, a także budowa nowych dróg, w tym obwodnic miast, dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych może przebiegać sprawniej. Jestem przekonany, że nowymi, bezpiecznymi drogami i połączeniami kolejowymi łączymy Polskę – podsumował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(38)
SEtr
5 lata temu
7 dworców 11 dworców 17 dworców 8 dworców razem 43 200-43=157 brakuje propagandzie 157 obiektów
Jaro
5 lata temu
to ta wyimaginowana wspólnota, która nam nic nie dała, jednak coś daje?
zenek
5 lata temu
A gdzie inne województwa a nie tylko ci co mają bliżej do koryta?
łapianin
5 lata temu
a gdzie chamy Łapy
zenek
5 lata temu
A premier mówił że unijnych pieniędzy starcza tylko na chodniki.Kłamczuch pisowski.
...
Następna strona