Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Artykuł Sponsorowany
|
aktualizacja
Artykuł sponsorowany

How to boost your digital PR in 2022? Wystarczy zadbać o insight i komunikować to, co jest ważne dla ludzi

Podziel się:

To aż takie proste? Tak, ale… Kanał online od wielu lat jest głównym źródłem informacji i "słupem reklamowym" nie tylko dla biznesu. Przez ostatnie dwa lata jego znaczenie dodatkowo wzrosło, bo podczas pandemii stał się naszym głównym oknem na świat. Efekt? Zalewa nas morze contentu. Czy zawsze trafiającego w potrzeby użytkowników Internetu? Niekoniecznie. Są tego świadome marki walczące o widoczność w przeglądarce. Robią wiele i wydają jeszcze więcej pieniędzy, by przykuć uwagę konsumentów. Wydatki na reklamę w sieci, w Polsce sięgają już ponad 4,3 mld zł, a dynamika wzrostu w tym przypadku wynosi ponad 20% r/r[1]. Słusznie działanie? Jak się okazuje w praktyce, nie zawsze. Przykład – 70-80% internautów ignoruje sponsorowane wyniki wyszukiwania, skupiając się na wynikach organicznych[2]. Bronimy się przed płatnymi treściami, stosując blokujące wtyczki – w Polsce robi to ponad 44% użytkowników[3]. Więc, co pozostaje? W 2022 r. porzucić działania płatne?! Nie chodzi o to, by wylewać dziecko z kąpielą, ale prawda jest taka, że dobry, wartościowy content obroni się sam! To ten, który dba o insight. 

How to boost your digital PR in 2022? Wystarczy zadbać o insight i komunikować to, co jest ważne dla ludzi
(materiały partnera)

Magia insightu, czyli co jest potrzebne do tworzenia contentu w działaniach digital PR

Według jednej z definicji, insight konsumencki to po prostu obserwacja klientów – poznanie ich potrzeb, problemów, obaw i pragnień[4], by trafić do nich z pożądanym przekazem.

Jak jest pozyskiwany? Wniosków szuka się zazwyczaj w trwających wiele tygodni i nierzadko drogich badaniach konsumenckich (badania off- i online), w analizach typu Usage and Attitude, itp. Coraz częściej po prostu analizuje się zapytania pozostawiane przez użytkowników sieci w wyszukiwarce Google, co może być wyjątkowo efektywną metodą, szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy żyjemy głównie online.

Insight to podstawa. Jest potrzebny zarówno marce, jaki i mediom. I oczywiście konsumentowi, bo efektem analizy insightu ma być content, z którym spotykamy się wszyscy. To on zazwyczaj jest najlepszą drogą do tworzenia komunikacji, produktów, usług.

Biorąc pod uwagę proces projektowania planu komunikacji czy strategii marketingowej, które mają zadziałać w praktyce, od insightu wszystko się zaczyna i jest on obecny na każdym etapie. Weźmy pod uwagę proces "4xD":

  1.  DISCOVER – zbieranie insightu.
  2. DEFINE – praca z insightem: pierwotne zdefiniowanie tzw. persony (czy person), potrzeb i wartości, którymi kierują się konsumenci, przestawienie zarysu rozwiązania.
  3. DEVELOP – pogłębienie analizy insightu: zrozumienie głębszych potrzeb grupy docelowej, zbudowanie Customer Journey Map, stworzenie prototypu rozwiązania, przeprowadzenie analizy typu reality check.
  4. DELIVER – przedstawienie planu i wdrożenie strategii.

Każdy kolejny etap tego procesu wymaga coraz więcej zaangażowania, pochłania coraz więcej czasu i nie ma co ukrywać – pieniędzy. Z każdego etapu ścieżki przedstawionej powyżej nie ma odwrotu, przynajmniej nie bez konsekwencji. Dlatego zadbanie o insight na samym początku tworzenia strategii jest tak ważne.

Bez insightu ani rusz. To żadna "nowość" a raczej "święta prawda" każdego (porządnego) PR-owca i marketingowca. Ale czy na pewno to takie oczywiste? Gdyby tak było, markom nie zdarzałyby się wtopy. Wszyscy pamiętamy atrakcyjną, wysportowaną aktorkę ubraną w satynową, różową sukienkę, tańczącą w reklamie pasztetu. Mój ulubiony – firma windykacyjna, która przekonywała o swojej etyczności i rzetelności poprzez pokazywanie w materiałach promocyjnych panów (w domyśle swoich pracowników) w czarnych golfach i kominiarkach z kijami bejsbolowymi w dłoniach. Podobne wtopy zresztą zdarzają się cały czas. Skutkiem niezrozumienia potrzeb i pragnień konsumentów, niedopasowania lub pominięcia insightu (chociażby tylko częściowego), jest rozdźwięk między marką, jej produktem a rzeczywistością. A taki rozdźwięk nie sprzedaje. Może nawet skutecznie zniechęcić konsumentów do firmy X.

Z insightem jak z dobrą inwestycją – przynosi benefity latami. Daje nie tylko najważniejsze, czyli dotarcie z komunikatem, produktem czy usługą do konsumentów, ale zdecydowanie więcej: pomaga marce odróżnić się od konkurencji (identyfikacja marki), zbudować autentycznoś i zmniejszyć dystans (szczególnie ważne w przypadku tzw. tematów trudnych), odświeżyć zapomniane nisze, czy nawet stworzyć zupełnie nowe kategorie produktowe. To tylko początek listy. Insight jest ważny.

***

O tym, skąd pozyskiwać wartościowy content, jak wyciągać z niego odpowiednie wnioski, będzie można dowiedzieć się podczas kolejnego wydarzenia IAB Polska z cyklu "HowTo", które odbywa się online już 7 kwietnia.

Ideą konferencji IAB HowTo: Boost your digital PR in 2022 jest przybliżenie obecnych trendów w Public Relations. Praktycy i branżowi eksperci odpowiedzą na pytania, jak efektywnie prowadzić działania PR w kanale online w trudnych czasach, by skutecznie do konsumentów, jak tworzyć content, by wspierał działania marketingowe online marek na wszystkich poziomach (budowanie wizerunku oraz zaufania, świadomości, sprzedaż).

Co ważne, podczas wydarzenia będzie możliwość poznania opinii z obu stron rynku: przedstawicieli największych marek: Google, mBanku, Danone, SAS Institute i agencji public relations. Nie zbraknie więc ciekawych case studies, czyli niezła dawka praktycznej wiedzy gwarantowana!

Więcej o wydarzeniu: https://howto.iab.org.pl/pr-2022/

Zachęcamy do udziału!

Autorką tekstu jest Agnieszka Jagusiak, Marketing Manager w agencji Lightscape, członkini Grupy Roboczej Public Relations przy IAB Polska.

Źródła:

[1] Badanie IAB/PwC: Adex 2021 Q3.

[2] Źródło: Search Engine Land.

[3] Źródło: Hootsuite

[4] Źródło: Brand24.

Artykuł sponsorowany
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl