Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KOL
|
Mecenasem akcji jest: Impact'21

Impact'21. Wodorowa Metropolia

1
Podziel się:

Światowe trendy już od kilku lat pokazują, że wodór jest realną alternatywną dla paliw kopalnych, nie tylko pod względem efektywności, ale również ekologii. Energia wytwarzana z wodoru jest czysta i niewyczerpywalna. Dlatego też rozwój technologii wodorowej to kierunek, w którym coraz poważniej spoglądają władze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Impact'21. Wodorowa Metropolia
GZM będzie bowiem jednym z pierwszych regionów w Polsce, gdzie regularne linie komunikacji miejskiej będą obsługiwane przez autobusy na wodorowe ogniwa paliwowe. (Materiały prasowe)

Władze GZM już dwa lata temu zacieśniły współpracę z PKN Orlen na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego napędzanego wodorem. Spółka paliwowa jest jednym z liderów we wdrażaniu tej technologii. W biorafinerii w Trzebini uruchomiła pierwszą w Polsce i największą w Europie instalację do produkcji ekologicznego glikolu propylenowego.

Jej zdolności produkcyjne to 30 tys. ton rocznie, co oznacza pokrycie aż 75 proc. krajowego zapotrzebowania na ten produkt. Integralną częścią kompleksu jest również pierwszy polski hub wodorowy. 75 proc. wytworzonego wodoru będzie wykorzystywane do produkcji glikolu a pozostałe 25 proc. trafi na rynek jako paliwo wodorowe. Rocznie hub może wytworzyć 350 ton czystego wodoru, przeznaczonego do zasilania pojazdów, ale produkcja wodoru to nie wszystko.

GZM wspólnie ze 138 sygnatariuszami podpisała "Porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce". Cel? Wspólna praca nad rozwiązaniami, które dzięki zastosowaniu technologii wodorowej ułatwią osiągnięcie neutralności klimatycznej. Bo wodór może odegrać niezwykle istotną rolę w rozwoju energetyki z odnawialnych źródeł, ponieważ wydaje się najlepszym rozwiązaniem w kontekście magazynowania energii.

A jest to kluczowe w przypadku zielonej energii i niestabilności wytwórczej, która ją charakteryzuje - nadprodukcję, gdy występują sprzyjające warunki atmosferyczne, a która w takiej ilości nie jest możliwa do skonsumowania w sieci energetycznej i okresy niedoboru, gdy warunki pogodowe ulegną zmianie i energia nie może zostać wytworzona.

Co istotne - działania wspierające rozwój technologii wodorowej, niebawem zaczną się urzeczywistniać. GZM będzie bowiem jednym z pierwszych regionów w Polsce, gdzie regularne linie komunikacji miejskiej będą obsługiwane przez autobusy na wodorowe ogniwa paliwowe.

Na zakup 20 takich pojazdów, GZM otrzymała 81 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To pierwszy etap wdrażania w województwie śląskim wodoru jako paliwa dla komunikacji miejskiej i kolejny element realizowania szerokiej strategii bezemisyjnego transportu na terenie GZM.

Wodór to technologia o ogromnym potencjalnie, która w niedalekiej przyszłości ma szansę rewolucjonizować energetykę i transport publiczny. Tym bardziej cieszy nas informacja, że w perspektywie kilku najbliższych lat będziemy mieli szansę, jako jedni z pierwszych, uruchomić regularne połączenia autobusowe, które będą obsługiwane właśnie przez pojazdy napędzane wodorem – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Nowe autobusy w pierwszej kolejności będą obsługiwały połączenia metropolitalne między najważniejszymi ośrodkami i "generatorami" ruchu komunikacyjnego na terenie Metropolii.

Wszystkie autobusy mają być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. Wartość całkowita inwestycji realizowanej przez GZM to 110 700 000 zł. Projekt przewiduje również przeszkolenie około 60 kierowców i mechaników w zakresie obsługi pojazdów bezemisyjnych.

Do obsługi nowej wodorowej floty potrzebne będą również specjalne stacje tankowania. Nad ich uruchomieniem Metropolia współpracuje z różnymi partnerami zewnętrznymi, zajmującymi się wdrażaniem tej technologii w naszym kraju. W Europie takich stacji jest w tej chwili ponad 200, z czego ponad połowa zlokalizowana jest w Niemczech. Autobusy wodorowe nie wymagają tak rozbudowanej sieci ładowarek jak pojazdy typowo elektryczne.

Ma to olbrzymie znaczenie w przypadku tak dużego obszaru jakim jest Metropolia GZM, bo codziennie na jej drogi wyjeżdża ponad 1500 pojazdów, które rocznie pokonują ponad 100 mln km.

Autobusy wodorowe mają też większe zasięgi niż pojazdy na baterie litowo-jonowe. Szacuje się, że tankowanie autobusu na wodór potrwa ok. 15 minut i pozwoli na przejechanie nawet 400 km. Pełne naładowanie autobusu bateryjnego – w zależności od typu, mocy baterii i rodzaju wykorzystywanej ładowarki – może zająć nawet dwie godziny przy maksymalnym zasięgu 200 km.

Na nasze ulice każdego dnia wyjeżdża około 1500 pojazdów i obsługuje około 7 tys. przystanków w 56 gminach. Ze względu na utrzymujące się wysokie koszty wdrożenia technologii wodorowej, jej upowszechnienie nie byłoby możliwe bez rządowych i europejskich programów dotacji. Dzięki temu wsparciu flota pojazdów na paliwa alternatywne stale się powiększa - mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

W tej chwili we flocie Zarządu Transportu Metropolitalnego jeździ ponad 200 pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi a władze GZM szacują, że po zrealizowaniu zaplanowanych już zakupów, nawet co piąty autobus wyjeżdżający na drogi może być napędzany paliwem niskoemisyjnym. Jeśli w tym zestawieniu uwzględnione zostaną również tramwaje i trolejbusy, to wówczas nawet co trzeci.

dr Adam Czyżewski, Główny Ekonomista PKN ORLEN

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Mecenasem akcji jest: Impact'21

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1)
I tyle
2 lata temu
Wodór jest w wodzie.Dużo tego,tylko wydzielić go to problem .