Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Iwona Ludwinek
|
aktualizacja

Inteligentni ludzie unikają multitaskingu. Są badania, które dowodzą, jak źle wpływa on na mózg

22
Podziel się:

Przyjęło się uważać, że multitasking jest tym rodzajem umiejętności, którą warto nabyć. Tymczasem naukowcy odkryli, że nie dość, że wielozadaniowość jest mało efektywna, to na dodatek może wpływać szkodliwie na nasz mózg. Jak to możliwe?

Inteligentni ludzie unikają multitaskingu. Są badania, które dowodzą, jak źle wpływa on na mózg
Multitasking nie jest ani optymalny, ani zdrowy. Są badania naukowe, które to udowadniają (Getty Images, MoMo Productions)

Współczesny świat stawia nam na co dzień wiele wyzwań. Starając się sprostać wszystkim obowiązkom, często uważamy, że multitasking to wyjście idealne. Dlatego jednocześnie sprzątamy, korzystamy z telefonu, czytamy maile, a w międzyczasie jeszcze zdarza się nam zerkać na telewizję.

W pracy jest podobnie. Za sprawą firmowych komunikatorów nierzadko odbieramy wiadomości od kilku osób w tym samym czasie. Próbujemy szybko przeskakiwać z jednego pilnego wątku na drugi, zerkając na smartfon i parząc kawę. Jak się jednak okazuje, ten sposób funkcjonowania nie jest ani optymalny, ani zdrowy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Odrzuciło go KFC. Teraz jest bogaty

Wpływ multitaskingu na efektywność

Naukowcy z Oksfordu zaangażowali do badań setkę studentów. Podzielili ich na dwie grupy – na tych, którzy zadeklarowali, że są wielozadaniowcami oraz tych, którzy multitaskingu unikają.

Eksperyment był niezwykle prosty. Wszystkim zaprezentowano zestawy dwóch czerwonych prostokątów. Część z nich występowała samodzielnie, pozostałe otaczały prostokąty niebieskie — dwa, cztery lub sześć. Figury były dwukrotnie podświetlane. Uczestnicy mieli zwrócić uwagę, czy czerwone prostokąty przy drugim podświetleniu zmieniły swoją pozycję.

Wszystkich poproszono o zignorowanie prostokątów niebieskich. Entuzjastom multitaskingu sprawiało to jednak dużą trudność. Niebieskie prostokąty rozpraszały ich uwagę, w efekcie nie byli w stanie określić położenia prostokątów czerwonych.

Drugie zadanie polegało na zapamiętywaniu sekwencji liter. I tutaj wielozadaniowcy zawiedli. Problemy mieli szczególnie w momencie, gdy litery się powtarzały. O wiele lepiej poradziły sobie pozostałe osoby.

Niższe IQ, stany lękowe. Wpływ multitaskingu na mózg

Niska efektywność multitaskingu to jednak nie wszystko. Badacze z Uniwersytetu w Sussex odkryli, że regularne korzystanie z kilku urządzeń elektronicznych równocześnie skutkuje mniejszą gęstością istoty szarej w jednym z ośrodków mózgu — przedniej części kory zakrętu obręczy (anterior cingulate cortex, ACC), odpowiadającej m.in. za funkcje poznawcze i emocjonalne.

Do badań wykorzystali rezonans magnetyczny, przyglądając się strukturze mózgu u 75 osób.

Odkrycie to potwierdza wcześniejsze badanie, które wykazało, że multitasking może wpływać na pojawianie się stanów lękowych i depresyjnych.

Londyńscy naukowcy przekonują również, że uczestnicy eksperymentu, wykonując kilka czynności jednocześnie, doświadczyli obniżenia poziomu IQ nawet o 15 punktów. To mniej więcej tyle, ile "traci się" po nieprzespanej nocy.

Multitasking a empatia

Dr Travis Bradberry, współautor książki "Emotional Intelligence 2.0" alarmuje, że wielozadaniowość może wpływać również szkodliwie na inteligencję emocjonalną. Przeglądanie e-maili podczas spotkań nie tylko jest niekulturalne, ale wskazuje też na niski poziom samoświadomości oraz świadomości społecznej. Zgadzałoby się to z wcześniejszymi badaniami dotyczącymi istoty szarej w przedniej części kory zakrętu obręczy. Ta część mózgu odpowiada bowiem również za empatię (umiejętność współodczuwania).

Brak skutecznej interakcji podczas rozmów obniża również nasze możliwości zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Warto zastanowić się zatem, czy aby na pewno zdolność multitaskingu wpisywać do CV.

Multitasking – i co dalej?

Multitaskingu można się oduczyć. Zdecydowanie warto, gdyż przez wykonywanie kilku rzeczy jednocześnie, wiele tracisz. Przestajesz dbać o szczegóły, zaczyna kuleć twoja organizacja pracy, masz problemy z koncentracją.

Długotrwała i nawykowa wielozadaniowość sprawia, że możesz mieć przeświadczenie o nieradzeniu sobie z codziennością, odczuwać ciągły niepokój oraz presję, aby robić jeszcze więcej w krótkim czasie.

Warto starać się pracować nad tym, aby multitasking przestał być twoim problemem. Zrobisz to, eliminując stopniowo niepotrzebne bodźce.

Jak walczyć z wielozadaniowością?

1. Ogranicz aplikacje w smartfonie do minimum. Dzięki temu nie będą cię wciąż rozpraszały liczne powiadomienia.

2. Staraj się świadomie podchodzić do każdego z zadań. Gdy masz spotkanie, schowaj telefon. Gdy zmywasz naczynia, nie oglądaj telewizji.

3. Ograniczaj media społecznościowe. Naprawdę nie musisz być cały czas online.

4. Jedz posiłki w skupieniu. Nie przeglądaj wiadomości, nie odpisuj na e-maile. Twój układ trawienny ci za to podziękuje.

5. Relaksuj się. Korzystaj z technik wyciszających – praktykuj jogę, wykonuj ćwiczenia oddechowe, medytuj. Rób to, co lubisz i co daje ci ukojenie.

Oprac. Iwona Ludwinek

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(22)
LeGrande bata...
3 miesiące temu
Mój dawny nauczyciel powiedział tylko raz multitasking.od tąd ma innych uczniów. Uważał że jestem leniwy A ja po prostu używałem autohipnozy tak jak mój przodek Karol
haha
6 miesięcy temu
multitasking w outficie jest megabrendy i megatrendy
Oporna
6 miesięcy temu
Wjedź poraz pierwszy na serpetyne z włączoną nawigacja rozgadanym pasażerem głośno ustawionym radiem dzwoniącym telefonem odpisując na firmowego maila a w dodatku boląca głową i po drinku. Kurde gdzie jestem i kto we mnie pieprzną.
Agata
6 miesięcy temu
Brak bibliografii dyskwalifikuje ten artykuł w rzetelności. Poza tym wyniki badań naukowców, zakładając, że istnieją, nie sugerują wprost, że gorsze reakcje są wynikiem multitaskingu. Już pomijając fakt, że w przypadku ludzi coś takiego nie istnieje, można to prędzej nazwać przeskakiwaniem między zadaniami - wtedy zależy czy dane zadanie wymaga skupienia na dłużej. Z drugiej taki tryb wymaga szybszej pracy i myślę, że to może wpływać na gorsze wyniki - bo mózg jest zmęczony. Tak samo będzie przy jednym zadaniu, które robimy pod dużą presją.
maro2553
6 miesięcy temu
Żeby walczyć z "multitaskingiem", jakiś autorytet powinien zrobić "brifing" albo nawet zorganizować kilka "iwentów" o tym szkodliwym zjawisku. A może nawet wyszkolić grupę "kouczów", którzy będą pomagać najbardziej dotkniętym tą przypadłością "A niechaj narodowie wżdy postronni znają,iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają!"
...
Następna strona