Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Artykuł sponsorowany

Jak realizować działania marketingowe przy wsparciu klubu piłkarskiego?

Podziel się:

Nie trzeba być na katalońskim Camp Nou, ani oglądać meczu Manchesteru United w towarzystwie najwierniejszych fanatyków "Czerwonych Diabłów", żeby przekonać się, jak istotną rolę w budowaniu lokalnych społeczności odgrywają kluby piłkarskie. Zaangażowanie futbolowych marek, z których wiele staje się nośnikami, a wręcz strażnikami ważnych wartości dla osób skupionych wokół drużyny, widać również na polskim podwórku. Potencjał środowiska piłkarskiego coraz częściej dostrzegają przedstawiciele biznesu, którzy we współpracy z klubami sportowymi realizują własne działania marketingowe. Przy okazji wspierają ich czysto sportowy rozwój, w tym inwestycje w akademię, a także budowę klubowej infrastruktury. Doskonałym przykładem tego, jak klub piłkarski może realizować swoją misję w obszarach wykraczających poza sport, jest Warta Poznań.

Jak realizować działania marketingowe przy wsparciu klubu piłkarskiego?
Jak realizować działania marketingowe przy wsparciu klubu piłkarskiego? (materiały partnera, Piotr Lesniowski)
bELvwRTV

Od sportu do wartości

"Zieloni" przez lata pozostający w cieniu bardziej utytułowanego i bogatszego miejscowego rywala – Lecha Poznań, konsekwentnie realizują strategię rozwoju przyjętą po zmianach właścicielskich w 2018 roku. Rozsądnie budowana drużyna oparta w dużej mierze na wychowankach i zawodnikach z regionu, po latach gry w niższych ligach najpierw awansowała na zaplecze Ekstraklasy, by w 2020 roku – po 25 latach przerwy – powrócić do piłkarskiej elity.

Jednak Warta – co podkreślają właściciele, zawodnicy, a także liczni kibice – to dziś coś więcej niż profesjonalnie zarządzany klub piłkarski. To również akcelerator wielu zaangażowanych społecznie projektów i inicjatyw. Osoby utożsamiające się z Wartą konsekwentnie budują wizerunek klubu "kameralnego", pielęgnującego swoją bogatą tradycję oraz pozostającego nieco w kontrze do zjawiska wszechobecnej komercjalizacji współczesnego futbolu. Wzbudza to zaufanie coraz większego grona kibiców i zawodników, ale również firm chcących wspólnie pracować na rzecz Warty i inwestować w jej rozwój.

bELvwRTX

Jak wykorzystać potencjał klubu piłkarskiego do promowania biznesu?

Płaszczyznę porozumienia dla przedsiębiorstw z różnych sektorów gospodarki oraz klubów piłkarskich stanowią przede wszystkim łączące je wartości.

"Zieloni" – co przy takim przydomku nie może dziwić – mocno stawiają na ekologię. Warta jako jedyny polski klub proponuje w swoim klubowym sklepie produkty eko. Co więcej, 109. urodziny klub uczcił założeniem "Alei Warciarzy". To jednak nie wszystko. W ramach akcji "Ale zasadził – drzewa za gole" za każdą strzeloną bramkę w sezonie 2021/2022 klub wspólnie z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych w Poznaniu zasadzi 100 drzew. Ponadto wraz z głównym sponsorem klubu – firmą beGreen oraz Poznańskimi Ośrodkami Sportu i Rekreacji powstała również Zielona Pasieka, w której sukcesywnie pojawiają się kolejne domki dla pszczół.

bELvwRUd

Zaangażowanie w życie lokalnej społeczności

Drużyny piłkarskie nie od dziś postrzegane są jako symbole swoich miast i regionów. Współpraca na tym polu pozwala wskazywać na charakter marki, jej przywiązanie do miejscowej tradycji oraz zaangażowanie w promocję miasta, w tym przyjętej tam polityki rozwoju. 

Wizerunek klubu przywiązanego do swoich korzeni, np. poprzez oparcie kadry na wychowankach, i budowanego wedle zasad wielkopolskiej gospodarności to kolejny ważny składnik "DNA" Warty Poznań. Jako rozsądnie budowana lokalna marka, z powodzeniem konkuruje z innymi na arenie ogólnopolskiej. Z kolei firmy mogą upatrywać w tym szansy na budowanie swojego wizerunku dynamicznie rozwijającego się biznesu przy jednoczesnym racjonalnym podejściu do swoich obowiązków – tak, jak to jest w Warcie, która w Poznaniu utożsamia się z rodziną, otwartością, bezpieczeństwem, historią miasta i budzącą sympatię "swojskością".

bELvwRUe

Społeczna odpowiedzialność biznesu w praktyce

Kolejnym obszarem, w którym marki mogą promować się przy wsparciu klubów piłkarskich, są działania z obszaru CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.

Warta w tym obszarze postawiła na budowę silnej sekcji piłki kobiecej, jak również utworzyła własną drużynę amp futbolu – zrzeszającą zawodników z niepełnosprawnościami. Szereg inicjatyw, które podejmuje klub, otwiera nowe możliwości dla partnerów biznesowych chcących aktywnie wspierać np. wyrównywanie szans oraz działania antydyskryminacyjne.

bELvwRUf

Działania z zakresu employer brandingu

Wszystkie powyższe przykłady współpracy marek z klubem sportowym doskonale wpisują się w założenia nowoczesnego rozumienia employer brandingu.

Nacisk na działania proekologiczne, realizacja inicjatyw z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu czy zaangażowanie w projekty istotne dla lokalnych społeczności to obecnie jedne z podstawowych elementów budowania silnej marki pracodawcy i "team spirit" w strukturach firmy.

"Warta Poznań jest miejscem, w którym piłka nożna spotyka się z określonymi wartościami, które reprezentuje klub. To składowe konkretnego stylu życia opartego na sporcie i zaangażowaniu. Jesteśmy gotowi na to, żeby dzielić się tym również z przedstawicielami biznesu czy podczas akcji organizowanych z udziałem naszych partnerów. Dzięki temu doświadczenie i system wartości "Zielonych" mogą być czymś, co przekłada się na korzyści finansowe nie tylko dla naszego klubu" – podkreśla Jarosław Żubka, Dyrektor ds. marketingu i komunikacji w Warcie Poznań.

bELvwRUg

Zamiast sponsoringu – partnerstwo

Wspólny etos otwiera zupełnie nowe pola do działań pomiędzy inwestorem a klubem piłkarskim, którego misja wykracza dziś daleko poza szkolenie zawodników.

W odróżnieniu od klasycznego sponsoringu – ograniczonego najczęściej do brandingu na odzieży czy stadionie – realizowanie inicjatyw na zasadzie partnerstwa pozwala obu stronom wejść na inny poziom. Głębsza i efektywna relacja oparta na zaufaniu oraz wyznawaniu takich samych wartości, a nie jedynie na zapisach umowy sponsorskiej, to klucz do odnoszenia wzajemnych sukcesów. Taka wymiana doświadczeń, przekładająca się często na inkubację nowych inicjatyw, jest obecnie na wagę złota i WARTO z niej korzystać.

bELvwRUy
Artykuł sponsorowany
Źródło:
money.pl