Notowania

finanse
18.07.2011 09:51

Kiedy się wycofać z przejęcia innej firmy

O ile przejmowanie innych firm jest fascynujące, to analizie due diligence (tj. analizie sytuacji przejmowanego podmiotu) daleko do tego. To proste stwierdzenie wyjaśnia, dlaczego tak wiele...

Podziel się
Dodaj komentarz

O ile przejmowanie innych firm jest fascynujące, to analizie due diligence (tj. analizie sytuacji przejmowanego podmiotu) daleko do tego. To proste stwierdzenie wyjaśnia, dlaczego tak wiele przedsiębiorstw dokonało tylu przejęć, które przyniosły nieznaczne korzyści. Z chwilą gdy naczelne kierownictwo zainteresuje się firmą do przejęcia, trudno jest oprzeć się euforii, która towarzyszy każdej transakcji. Analiza due diligence zbyt często ogranicza się do weryfikacji sprawozdań finansowych przejmowanego przedsiębiorstwa. Rzadko zleca się bezstronnym osobom przeprowadzenie analizy strategicznej, która oceniłaby logikę zamierzonej transakcji i potencjalnych zysków, jakie może wynieść firma przejmująca. Taka weryfikacja rzadko kiedy sprawia, że menedżerowie rezygnują z planowanego przejęcia – nawet jeżeli transakcja ta miałaby poważne wady.

W ankiecie przeprowadzonej niedawno przez agencję doradczą Bain & Company wśród 250 menedżerów międzynarodowych firm, odpowiedzialnych za fuzje i zakupy, jedynie 30% było zadowolonych z dokładności swoich analiz. Aż jedna trzecia z nich przyznała, że nie wycofali się z transakcji, co do których mieli poważne wątpliwości. W artykule tym autorzy, konsultanci w firmie Bain & Company, podkreślają znaczenie przeprowadzenia wszechstronnej analizy stanu przejmowanej firmy. Wskazują też, w jaki sposób przedsiębiorstwa mogą szkolić się w tej dziedzinie. Przedstawiają zaczerpnięte z życia przykłady firm, które z różnymi rezultatami przeprowadzały transakcje. Są wśród nich Safeways, Odeon, American Seafoods i Kellog.

Tagi: finanse, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz