Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, czyli Kolej Plus zakłada przywrócenie połączeń kolejowych w stu miastach powyżej 10 tys. mieszkańców.
– Oczywiście nie nastąpi to od razu. Mam nadzieję, że w tym roku rozpoczniemy nabór pierwszych projektów, które pozwolą odtworzyć 1400 linii komunikacyjnych – mówi wiceminister Bittel.
Transport kolejowy mają uzupełniać autobusy. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w Łodzi.
Łódzka kolej aglomeracyjna, to połączenie transportu kolejowego i autobusowego. Cała sieć obsługiwana jest przez wspólny bilet.
– Polska kolej powinna być szkieletem transportu zbiorowego wspieranym przez autobusy, car sharing, rower – sugeruje Andrzej Bittel.
Kolej XXI wieku ma też być innowacyjna. Wymiana taboru i rozbudowa infrastruktury kolejowej realizowana jest w oparciu o najnowsze technologie.
– Innowacyjnym rozwiązaniem jest tzw. Wspólny Bilet. Również działania związane z rozwojem elektromobilności: samochody elektryczne czy budowa stacji ładowania w pobliżu dworców kolejowych mają służyć szeroko rozumianej innowacji – zapewnia wiceminister.