Notowania

negocjacje
18.07.2011 09:53

Konflikt między właścicielami a zarządem: kiedy i jak może pomóc mediator

Spory i konflikty wewnątrz firmy, szczególnie na styku właściciel – zarząd lub między udziałowcami zdarzają się w różnych firmach, bez względu na ich wielkość czy branżę. Mogą je prowokować i...

Podziel się
Dodaj komentarz

Spory i konflikty wewnątrz firmy, szczególnie na styku właściciel – zarząd lub między udziałowcami zdarzają się w różnych firmach, bez względu na ich wielkość czy branżę. Mogą je prowokować i wywoływać zarówno sytuacje kryzysowe, jak i sukcesy firmy. Różne bowiem mogą być priorytety, cele oraz interesy właścicieli i zarządu. Różne sposoby i drogi ich realizacji. Różne stanowiska, poglądy, temperamenty i emocje. Punktów zapalnych jest więc dużo.

Pewien element napięcia i różnic interesów jest w takich relacjach nieunikniony, czasami bywa twórczy i konstruktywny, bo doprowadza do zmian w firmie. Niestety, istnieją także konflikty destrukcyjne, które mogą narazić firmę na duże straty, lub wręcz zagrozić jej pozycji rynkowej.

Autor artykułu, prawnik i doświadczony mediator w sprawach gospodarczych, podaje przykłady takich destrukcyjnych konfliktów w polskich firmach. Wiele z nich nigdy nie ujrzało światła dziennego, nigdy nie zostało upublicznionych. Zostały zażegnane wewnątrz firmy właśnie dzięki pomocy mediatora – specjalisty od rozwiązywania sporów. Mediacja okazała się idealnym wyjściem dla tych właścicieli i zarządów, którym nie zależało na eskalacji konfliktu, tylko na jego rozwiązaniu, i którzy nie chcieli nagłaśniać sprawy, bo dbali o swój dobry wizerunek. Mediacja jest bowiem tańszym – i w dodatku bardziej dyskretnym – sposobem rozstrzygania konfliktów niż proces sądowy.

Autor omawia krok po kroku, jak przebiega mediacja i jak mogą w niej pomóc zwaśnione strony. Wskazuje jednocześnie sytuacje, w których mediacja może nie być skuteczna. W zależności bowiem od tego, na którym z 9 stopni eskalacji konfliktu znajduje się dany spór, bardziej optymalnym od mediacji rozwiązaniem mogą być samodzielne rozmowy lub sąd polubowny.

Tagi: negocjacje, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz