Notowania

marketing
18.07.2011 09:59

Marketing w czasie kryzysu: praktyczne rady

Konsumentów dotkniętych kryzysem można podzielić na cztery segmenty. Segment ostrego hamowania, który czuje się najbardziej poszkodowany, ogranicza wszelkie wydatki. Konsumenci poszkodowani, ale...

Podziel się
Dodaj komentarz

Konsumentów dotkniętych kryzysem można podzielić na cztery segmenty. Segment ostrego hamowania, który czuje się najbardziej poszkodowany, ogranicza wszelkie wydatki. Konsumenci poszkodowani, ale cierpliwi – których jest najwięcej – również oszczędzają na wszystkich frontach, ale w mniejszym stopniu. Konsumenci bezpieczni finansowo wydają niemal tyle samo, co przed kryzysem, ale stają się nieco bardziej wybredni i dokonują zakupów w sposób mniej rzucający się w oczy. Segment żyjący dniem dzisiejszym zachowuje się w dużej mierze tak jak dawniej, reagując na kryzys głównie spowolnieniem tempa dokonywania poważnych zakupów. Zdarza się, że konsumenci, których sytuacja ekonomiczna uległa pogorszeniu, migrują pomiędzy segmentami.

Wszystkie segmenty stosują pewną hierarchię wydatków, dzieląc produkty i usługi na cztery następujące kategorie: pozycje niezbędne (mające decydujące znaczenie dla przetrwania lub dobrostanu), zachcianki (czyli wydatki uzasadnione), pozycje, które mogą poczekać (takie, których zakup można odwlec w czasie) oraz pozycje, bez których można się obejść (niekonieczne lub nieuzasadnione).

Gospodarując zasobami marketingowymi, firmy muszą jednocześnie oceniać perspektywy rynkowe swoich marek, alokować wydatki w sposób dalekowzroczny i równoważyć budżety marketingowe. Wiele z nich popełnia błąd polegający na ograniczaniu kosztów na wszystkich frontach, co może narazić na szwank ich długookresowe wyniki, zamiast odchudzać portfele produktowe, poprawiać przystępność cenową oferty i zdobywać coraz większe zaufanie klientów.

Tagi: marketing, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz