Notowania

zarządzanie operacyjne
18.07.2011 10:00

Mniejsze zapasy bez ryzyka

Producenci dóbr konsumpcyjnych często utrzymują nieracjonalnie wysokie zapasy wyrobów gotowych i surowców. Koszty zapasów mocno obciążają ich wynik finansowy, ale producenci ponoszą je, bo nie chcą...

Podziel się
Dodaj komentarz

Producenci dóbr konsumpcyjnych często utrzymują nieracjonalnie wysokie zapasy wyrobów gotowych i surowców. Koszty zapasów mocno obciążają ich wynik finansowy, ale producenci ponoszą je, bo nie chcą narazić na szwank swoich delikatnych relacji z finalnym producentem lub dużą siecią handlową. Zdaniem konsultantów z firmy Accenture, zapewnienie stałej dostępności towaru, wymaganej przez taką sieć, i ograniczenie nadmiernych zapasów można jednak ze sobą pogodzić bez zbędnego ryzyka. Trzeba w tym celu rozwiązać częsty w firmach problem niewłaściwego prognozowania popytu.

Według autorów, firmy źle prognozują popyt z trzech powodów. Po pierwsze, niska jakość prognoz wynika z tego, że nie wszystkie dane wpływające na poziom sprzedaży dla danego rodzaju produktu, rynku czy klientów uwzględnia się w procesie przygotowywania prognoz. Po drugie, brakuje zintegrowania informacji i właściwej komunikacji. Działy odpowiedzialne za planowanie mocy produkcyjnych, zasoby ludzkie, materiały, dystrybucję i sprzedaż planują we własnym zakresie, czasem używając do tego własnych programów i systemów komputerowych. Po trzecie, firmy stosują niewłaściwe horyzonty planistyczne. Większość planuje w horyzoncie długim (rocznym w przypadku producentów dóbr konsumpcyjnych) i krótkim (tygodniowym), ale nie zajmuje się średnim (miesięcznym), który by je łączył.

Aby zmniejszyć wielkość zapasów, producenci powinni zmierzyć się jednocześnie z trzema powyższymi problemami. Na przykład firma może poprawić jakość prognoz, modyfikując sam proces planowania popytu. Musi w tym celu najpierw stworzyć prognozy: bazową (statystyczną) i funkcjonalną (czyli uwzględniającą wiedzę głównych działów), następnie te prognozy ze sobą zintegrować w jedną, zakomunikować ją w całej organizacji i zmierzyć jej dokładność.

 

Tagi: zarządzanie operacyjne, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz