Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Krzysztof Olszewski
|

Na początku zawsze jest pomysł

0
Podziel się:

Zanim gotowy produkt lub usługa trafią do odbiorcy, firma musi poświęcić miesiące, a czasami nawet lata, na prace badawcze i eksperymenty, ale na początku zawsze jest pomysł. Właśnie ten moment jest kluczowy dla rozwoju każdego biznesu, bo ktoś ten pomysł musi dostrzec, zrealizować i - co najważniejsze - wesprzeć finansowo.

Na początku zawsze jest pomysł
NCBiR. Program BRIdge Alfa (mat.pras.)

Partnerem materiału jest ImpactCEE.

Dzisiaj przedsiębiorcy mogą skorzystać z pomocy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które w ramach programu BRIdge Alfa wspomaga, dzięki Funduszom Europejskim, nowatorskie projekty we wczesnej fazie rozwoju. Program został uruchomiony w 2016 roku i poza wspieraniem projektów zwiększa zaangażowanie inwestorów prywatnych w badania i rozwój. Całość programu opiera się na ponad 60 funduszach venture capital, wyłonionych w drodze dwóch konkursów, które wyszukują najlepsze pomysły naukowców i przedsiębiorców oraz wspierają je w fazie seed i pre-seed, a więc wtedy, gdy ryzyko niepowodzenia jest największe. Młode spółki mogą również same zgłaszać się do funduszy, przedstawiając pomysł i biznesplan.

Program BRIdge Alfa dedykowany jest młodym spółkom technologicznym, które potrzebują środków na sfinansowanie badań i rozwoju projektu. Maksymalna kwota dofinansowania to około 1 mln zł, z czego 80 proc. pochodzi ze wsparcia NCBR, a 20 proc. to fundusze pozyskane od inwestorów prywatnych. W zamian za współfinansowanie projektu otrzymują oni udziały w spółce proporcjonalne do zainwestowanych środków. Do tej pory wsparcie otrzymało już ponad 400 spółek na łączną kwotę 440 milionów zł. Projekty realizowane są w całej Polsce, a wiele z nich już wprowadziło swoje pomysły na rynek. Fundusze BRIdge Alfa wybierają pomysły pod kątem potencjału biznesowego i technologicznego oraz możliwości skutecznej komercjalizacji. Może to być również pomysł na udoskonalenie już istniejącego produktu, na przykład dodanie funkcji, których oczekują użytkownicy. Tak wyselekcjonowane projekty mają większe szanse na rozwój, a z czasem wejście na rynek i zaoferowanie klientom nowatorskich produktów lub usług.

Jednym z doskonałych przykładów udanej współpracy z NCBR jest narzędzie biznesowe stworzone przez firmę Taketask S.A. Całość produktu opiera się na systemie optymalizującym, który dystrybuuje zadania biznesowe do rozproszonych odbiorców w oparciu o mechanizm predykcyjny. Dzięki temu TakeTask zwiększa wydajność i dokładność pracy, a także usprawnia komunikację wewnątrz przedsiębiorstwa. Platforma umożliwia tworzenie zadań, szkoleń i informacji, a następnie delegowanie ich do odpowiednich osób w odpowiednim czasie i miejscu oraz otrzymywanie informacji zwrotnych.

Kolejny przykład na rozwinięcie pomysłu z pomocą NCBR to projekt ławki solarnej stworzony przez firmę Seedia sp. z o.o. Ławka zapewnia możliwość ładowania telefonu komórkowego, posiada router WiFi, czujnik smogu i inne funkcjonalności smart city. Pozyskane dzięki NCBR środki zostały przeznaczone na prace badawczo-rozwojowe, produkcję oraz działania sprzedażowe i marketingowe.

Z kolei projekt firmy SiDLY ma na celu zaprojektowanie i produkcję systemu telemedycznego opartego o opaskę na nadgarstek. Na system składa się urządzenie medyczne w formie opaski na rękę, platforma telemedyczna oraz aplikacja iOS i Android. SiDLY Care pozwala na monitorowanie ważnych parametrów życiowych, a w przypadku sytuacji alarmowej na szybką reakcję.

Najprostszym sposobem na uzyskanie finansowania z NCBR jest udział w konkursach grantowych, w których wsparcie może sięgać nawet 80 proc. wartości projektu. Każdego roku organizowanych jest kilkadziesiąt naborów w ramach Funduszy Europejskich, programów krajowych oraz międzynarodowych. Więcej informacji na temat możliwości wsparcia można znaleźć na stronach NCBR.

Partnerem materiału jest ImpactCEE.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)