Notowania

chiny
30.07.2012 12:00

Bloomberg wciąż niedostępny w Chinach. Pekin zirytowany

"Financial Times" przypomniał o trwającej od miesiąca blokadzie strony internetowej Bloomberga w Chinach.

Podziel się
Dodaj komentarz
(TimYang.net/CC/Flickr)

*_ Financial Times _ przypomniał w poniedziałek o trwającej od miesiąca blokadzie strony internetowej Bloomberga w Chinach, krytykując postępowanie Pekinu jako _ niezwykle surową reakcję _ na materiał o rodzinie wiceprezydenta Xi Jinpinga. *

Jak pisze _ FT _, czasowe uniemożliwianie dostępu do stron internetowych zagranicznych mediów jest w Chinach zjawiskiem powszednim, jednak zastosowanie tak długiej blokady jest _ niezwykle surową reakcją _, świadczącą o skali irytacji chińskiego rządu. Od czasu igrzysk olimpijskich w Pekinie w 2008 roku strony internetowe czołowych anglojęzycznych mediów blokowane były najwyżej na kilka dni.

Brytyjska gazeta zwraca uwagę, że władze w Pekinie nie ograniczyły się do blokady strony internetowej Bloomberga, lecz zastosowały po publikacji artykułu także inne metody nacisku. Pracownicy agencji byli śledzeni, przedstawiciele chińskich banków odwoływali spotkania z Matthew Winklerem, redaktorem naczelnym Bloomberga, a lokalne banki inwestycyjne były sprawdzane, czy nie przekazują informacji agencji.

Zamieszczony w serwisie Bloomberga 29 czerwca materiał dotyczył wielomilionowych aktywów członków rodziny wiceprezydenta Xi Jinpinga. Według artykułu, wśród posiadanych przez rozgałęzioną rodzinę Xi aktywów są m.in. udziały w spółkach w łącznej wysokości 376 mln dolarów, 18-procentowy pośredni udział w zajmującej się eksploatacją metali ziem rzadkich spółce o rynkowej wartości 1,73 mld dolarów i wart 20,2 mln dolarów udział w spółce technologicznej.

Dziennikarze agencji nie znaleźli żadnych dowodów na to, że cokolwiek ze wspomnianego majątku należy do samego Xi, jego żony czy też córki. Według Bloomberga właścicielami większości należących do rodziny Xi aktywów są jego starsza siostra Qi Qiaoqiao, jej mąż Deng Jiagui i ich córka. Nic również nie wskazuje na to, by wiceprezydent lub ktokolwiek z jego rodziny złamał prawo.

Pomimo tego, materiał uznano za kłopotliwy dla Xi Jinpinga, stawiający pod znakiem zapytania jego wizerunek _ urzędnika o czystych rękach _ w kraju nękanym korupcją.

Oczekuje się, że pod koniec bieżącego roku Xi Jinping zastąpi Hu Jintao na stanowisku sekretarza generalnego Komunistycznej Partii Chin, a wiosną 2013 roku przejmie od niego urząd prezydenta państwa.

Czytaj więcej w Money.pl
Chińczycy znaleźli sposób na cenzurę Liczba chińskich internautów przekroczyła w lipcu 538 mln, z czego ponad połowa używa serwisów blogerskich.
Bloomberg zablokowany, bo o nich pisał Powodem jest materiał o wielomilionowych aktywach finansowych członków rodziny wiceprezydenta Chin.
Tagi: chiny, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, e-biznes
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz