Raport dowodzi, że portal intranetowy jest już spopularyzowanym narzędziem pracy - 59% spośród badanych firm zadeklarowało posiadanie tego rozwiązania. Fakt ten odnosi się nie tylko do przedsiębiorstw dużych i rozproszonych terytorialnie. Już w firmach zatrudniających powyżej 50 pracowników przeważają te, które wykorzystują intranet.
Najczęściej formułowanym celem funkcjonowania intranetu było usprawnienie komunikacji wewnętrznej (44,9%), a następnie usprawnienie sposobów gromadzenia i dostępu do wiedzy (21,8%) i usprawnienie obiegu dokumentów (10,3%). Jednocześnie mniej niż połowa wszystkich firm korzystających z intranetu jednoznacznie zdefiniowała cele przed rozpoczęciem wdrożenia. Ponadto w ponad co drugim przedsiębiorstwie (54,2%) nie prowadzi się analiz użyteczności intranetu i satysfakcji jego użytkowników.
Aż w 72,1% przypadków intranet jest rozwijany własnymi siłami, przez pracowników działu IT. Dominacja działu IT dotyczy nie tylko wykonywania informatycznej części zadań, ale także nadzoru nad wprowadzaniem treści i aktualizacją. Ta odpowiedzialność spoczywa na barkach pracowników IT aż w 55,9%, a znacznie rzadziej marketingu (15,3%), czy innych działów.
Do tej sytuacji odnoszą się także komentarze do badania zamieszczone w raporcie, udzielone przez specjalistów ds. komunikacji wewnętrznej, przedstawicieli pism branżowych oraz dostawców oprogramowania. Zwracają one uwagę na fakt, że wykorzystanie intranetu do zarządzania wiedzą nie powinno być jednie domeną informatyków, a sukces zaawansowanego rozwiązania w postaci portalu korporacyjnego zależy od inicjatywy wspieranej przez zarząd i prowadzonej przez międzywydziałowy zespół.
Pełny raport z badania jest dostępny do pobrania na stronach WWW firmy Contium:
http://www.contium.pl/contium_intranet_raport.xml