Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Informacja prasowa

Odpowiedzią na stabilizację jest kreatywność – krótka historia eventów online

Podziel się:

Konrad z całą ekipą filmową zaczął rok 2020 w Davos. Tam dokumentowali działania swojego stałego klienta podczas Forum Ekonomicznego.

Odpowiedzią na stabilizację jest kreatywność – krótka historia eventów online
The Brand Casters (Materiały prasowe)
bEEbOSOd

Luty był dość spokojny, ale terminy na wiosnę i lato się zapełniały. W połowie marca liczba planowanych projektów spadła do zera. „Lockdown wywołany pandemią spowodował, że natychmiast wycięto to, co zbędne” - mówi Konrad. „Byle do majówki” - pomyśleli.

Sabina, Robert i Bartek dopracowywali ostatnie projekty scenografii na międzynarodową konferencję dużej marki kosmetycznej. Synchronizowali też nadchodzące zamówienia. W ciągu paru dni ich kalendarz projektów na najbliższe dwa miesiące się wyczyścił. „Byle do Świąt. Potem to się jakoś ułoży” - pomyśleli.

Paweł doglądał spektakularnych animacji na kolejne eventy - konferencje i gale dla największych marek w kraju. Równocześnie jeździł ze spotkania na spotkanie, omawiając z kreatywnymi i producentami kolejne zlecenia. Miał też w planie realizacje telewizyjne i filmowe. Informacja o lock-downie spowodowała, że wszystkie te projekty zostały odwołane lub zamrożone. Branża wstrzymała oddech na co najmniej trzy miesiące. „W wakacje to musi się coś ruszyć” - pomyśleli.

bEEbOSOf

Dominika z zespołem specjalistów od scenotechniki omawiała szczegóły budowy i realizacji największych plenerowych wydarzeń planowanych na wiosnę i lato, równocześnie projektując sceny i strefy na letnie festiwale muzyczne. Informacja o zakazie organizowania imprez masowych w jednej chwili zmieniła wszystko. Tydzień po tygodniu odwoływały się kolejne festiwale i kongresy. Dość szybko stało się jasne, że trudno liczyć na pracę przez najbliższe miesiące. „Mamy czekać do jesieni?” - pomyśleli.

VES na co dzień dostarczał rozwiązania scenotechniczne dla branży eventowej i telewizyjnej. Sprzęt multimedialny czy scenografię zaprojektowaną, zamontowaną i obsłużoną przez VES można było spotkać na wielu festiwalach, koncertach i innych widowiskach. Kiedy zniknęły imprezy plenerowe i praktycznie wszystkie inne eventy, magazyn pełen specjalistycznego sprzętu stał się bezużyteczny. To jeden problem.

A co z ludźmi? „Ekran diodowy bez ludzi i ich pracy jest martwy!” - mówi przytomnie Dominika Borawska, Dyrektorka ds. Produkcji VES. „Latami zbieraliśmy i szkoliliśmy najlepszych profesjonalistów w branży. Sprzęt może poczekać. Ale ludzie muszą pracować. Przecież mają rodziny, kredyty… Zdawaliśmy sobie sprawę, że jeśli pozwolimy się zespołowi rozejść, trudno będzie nam go odbudować w przyszłości” - dodaje.

Nie mogli czekać. Dali swoim ekspertom zadanie: postawmy studio, które będzie uniwersalnym tłem dla transmisji online. Nikt wcześniej tego nie robił, ale spróbować zawsze można. Błyskawicznie wypracowali rozwiązanie, które niebawem stało się wyznacznikiem dla całej branży spotkań.

bEEbOSOl

W tym samym czasie agencja eventowa Imagine Nation wpadła na podobny pomysł. „Musieliśmy natychmiast zacząć działać. Zrobić coś! Ze światowych trendów i własnej intuicji wiedzieliśmy, że jedyną drogą będą wydarzenia online - streamowane na żywo lub on demand” - mówi Aneta Zawiślak, Managing Director Imagine Nation. „Daliśmy sobie trzy tygodnie, aby pokazać, że tak zwany online działa! Zmiana sposobu realizacji tych samych celów i potrzeb była konieczna” - twierdzi. Zaprosili do współpracy VES i kilku innych partnerów, aby własnym sumptem odczarować sytuację eventów w Polsce. Ich konferencja „New Reality - Kick Off” miała premierę 5 maja 2020 i z czasem przyciągnęła kilka tysięcy widzów. Wydarzenie zostało obejrzane przez profesjonalistów i marketerów, stając się benchmarkiem wspominanym w ofertach i zapytaniach ofertowych do dziś.

Jednym z partnerów tej konferencji było również NEWMOTION studio. Początkowo wahali się, czy angażować swój czas i pieniądze. Teraz wiedzą, że był to punkt zwrotny. „Oczywiście nie wiemy, co by było gdyby, ale od New Reality ciągle mamy zapytania o realizacje oprawy graficznej i animacyjnej eventów online. Okazało się, że można, ba, że trzeba robić eventy, tyle że w nowej formule. Jednak nie da się ukryć, że klienci byli na początku bardzo ostrożni” - przypomina sobie Paweł Kozłowski, właściciel NEWMOTION studio.

Późną wiosną branża zaczęła powoli odżywać w sieci, waga zleceń była jednak niewielka. „Kiedyś robiliśmy trzy-cztery duże zlecenia, które dawały nam pracę i zarobek na dłuższy czas. Praca w onlinie w tej chwili układa się zupełnie inaczej. Teraz prowadzimy nawet po piętnaście mniejszych wątków na raz” - dzieli się Kozłowski. Przy zmianie organizacji pracy taka formuła okazała się ratunkiem. Nie tylko dla nich.

Co jest podwaliną współczesnej komunikacji w sieci? Oczywiście video. Konrad Pawlak, jeden ze wspólników w domu produkcyjnym wMediaWzięci najpierw poczuł, że to co robili do tej pory w obliczu pandemii było po prostu zbędne. Ale po chwilowym całkowitym paraliżu, zaczęły się pojawiać pierwsze zapytania poszukujące rozwiązań na komunikację wewnętrzną firm. Pracownicy i top management nie mogli się przecież spotykać. Pikujący na giełdzie Zoom i inne tego typu aplikacje nie mogły zastąpić pewnych aspektów realnych spotkań a zarządzający dopiero uczyli się ich używać. Szybko dotarło do wszystkich, że aby wprowadzić pracowników w nowy proces trzeba w pełni zaangażować ich uwagę, opowiedzieć jakąś historię. Format video, czy to reportażowy czy animowany, nadawał się do tego najlepiej - zwłaszcza, że to coś, co ludzie już znali.

bEEbOSOm

Dom produkcyjny zaczął realizować krótkie formy video, wspierające kulturę wewnętrzną dużych i średnich firm. Rozbudował dział animacji. Ale równocześnie rozdzwoniły się telefony z agencji eventowych. Dotąd chcieli tylko nakręcić dynamiczną relację z wydarzenia lub zrealizować zbliżenie na prelegenta podczas stacjonarnej konferencji. A kiedy eventy przeniosły się do online’u, kamery zaczęły pełnić zupełnie nową rolę - stały się podstawowym narzędziem pracy dotychczasowego eventowca.

„Gdzie to zrobimy? VES ma gotowe studio - wystarczy wejść i zacząć realizację. Jak to zrobimy? Imagine Nation opracuje scenariusz, wMediaWzięci dostarczą kamery i miksery. Aby było ciekawiej NEWMOTION studio przygotuje animacje i kilka efektów Augmented Reality (rozszerzonej rzeczywistości), która zadziwi publiczność, bo obok Pana Prezesa pojawi się nasz produkt. Wystarczy tylko jeszcze dodać stream na żywo”.

Tak właśnie na żywo branża eventowa i jej klienci uczyli się nowej sytuacji w 2020 roku. I przez jakiś czas to wystarczało. Ale po kilku miesiącach okazało się, że to za mało. Przede wszystkim rynek zdał sobie sprawę z tego, że eventy online, to tak naprawdę mała telewizja. Coraz więcej doświadczonych specjalistów z różnych dziedzin zaczęło przenikać do ekip realizujących wydarzenia w sieci - z wielkim zyskiem dla tego, co ostatecznie oglądał odbiorca. Bo uczestnik eventów online niewiele różni się od widza telewizyjnego - jeden ma pilota, którym może zmienić kanał, drugi - jednym kliknięciem może przejść na inną kartę w przeglądarce. I tu i tu walczy się o to samo - o uwagę!

Przeniesienie do online’u uratowało niektóre agencje eventowe i ich stałych partnerów. Ale jedyną stałą jest zmiana. „Po czasie względnej stabilizacji, przyszła błyskawicznie osiągnięta dojrzałość eventów online i głód czegoś więcej. Kiedy czujemy się bezpieczni, budzi się w nas potrzeba kreatywności. To naturalny ewolucyjny proces” - zauważa Dawid Bednarski, Creative Director w Imagine Nation. „Tyle że tym razem czas przyspieszył i dojrzałość osiągnęliśmy w przeciągu jednego roku!” - zauważa.

bEEbOSOn

Pawlak z wMediaWziętych podaje przykład klienta, który szukając jakiegoś wyróżnika dla swojej realizacji, zapytał, czy mogą to streamować w 4K. Kreatywni agencji eventowych wracają do storytellingu. NEWMOTION studio skupia się częściej na doradzaniu klientom, jakie rozwiązanie multimedialne wybrać, zamiast tworzyć zbędne świecidełka. Mający dość rutyny specjaliści z VES, otwierają nowe studio, w którym będzie można ustawić ekrany w dowolnej możliwej konfiguracji. A pracownia scenografii LABO czeka na swój moment.

Początkowo w eventach online całość scenografii stanowiły multimedia. Dlatego pracownie scenograficzne, stawiające dotąd piękne strefy targowe, do których chciało się wejść lub je dotknąć, czy też fikuśne sceny, które uświetniały eventy firmowe, naprawdę straciły praktycznie wszystkie zamówienia. „Marzec 2020 był przełomowy. Przez parę miesięcy po prostu kończyliśmy zamówienia, na które mieliśmy podpisane umowy. A potem cisza. Zaczęliśmy więc, dywersyfikować swoją ofertę i skoncentrowaliśmy się na projektowaniu oraz bezpośredniej realizacji zamówień na produkty użytkowe, zarówno dla klienta biznesowego jak i indywidualnego. Postawiliśmy nacisk na nowoczesny design oraz jak najwyższą jakość i trwałość stosowanych materiałów, głównie stali, szkła i elementów lakierowanych na wysoki połysk” - mówi Robert Mróz, Członek Zarządu LABO Pracownia Scenografii. „Nie zasypiamy gruszek w popiele i po prostu uczymy się nowych rzeczy” - dodaje Sabina Pietrakowska, Dyrektor ds. Sprzedaży. Poza kilkoma realizacjami stacjonarnymi w czasie letniej „odwilży” pracownia miała niewiele zapytań z branży eventowej. Teraz może się to zmienić. Scenografia będzie miała coraz większe znaczenie w wydarzeniach online nowej generacji.

Czego ta branża nauczyła się w 2020 roku. Wszyscy wspominają o cierpliwości i wyrozumiałości wobec samych siebie i innych. Z drugiej strony jasno widać, że zgodziliby się z powiedzeniem, że fortuna sprzyja odważnym. Ci, którzy zaryzykowali i otworzyli się na zmianę, mogą teraz aktywnie uczestniczyć w rozwoju nowego medium - wydarzeń online. Minął tylko rok, a mimo to ta forma komunikacji niezwykle się rozwinęła i jest gotowa na więcej. Już 25 marca bohaterowie tego tekstu we wsparciu agencji Imagine Nation pokażą nowe podejście do eventów online i holistycznej komunikacji marki. Swoje podejście nazwali brandcastingiem.

bEEbOSOo

Co to znaczy? Sprawdźcie sami. Rejestracja na wydarzenie już trwa: https://brandcasters.imagine-nation.pl/

bEEbOSOG
Informacja prasowa
Źródło:
money.pl