Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Krzysztof Olszewski
Krzysztof Olszewski
|
aktualizacja

Odwaga w inwestowaniu to nasza specjalność. Potrzeba jeszcze solidnych fundamentów

24
Podziel się:

Jeśli nie zaczniemy gonić firm globalnych, to zostaniemy skonsumowani. Dziś nie mówimy o konkurencji na poziomie krajów, ale o konkurencji na poziomie chińskim, amerykańskim – ostrzegał podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu Adam Burak, członek zarządu PKN Orlen.

- PKN Orlen jest już obecny na ponad 100 rynkach na całym świecie. Sprzedajemy nie tylko paliwa, ale też oleje czy asfalty - mówi Adam Burak, członek zarządu PKN Orlen ds. komunikacji i marketingu.
- PKN Orlen jest już obecny na ponad 100 rynkach na całym świecie. Sprzedajemy nie tylko paliwa, ale też oleje czy asfalty - mówi Adam Burak, członek zarządu PKN Orlen ds. komunikacji i marketingu. (wp.pl)

Materiał powstał przy współpracy z PKN Orlen

Dla bardzo wielu polskich i środkowoeuropejskich korporacji ostatnie lata to okres dynamicznego wzrostu. Coraz częściej polskie firmy są widoczne nie tylko w Europie, ale również na innych kontynentach. Tyle, że droga do tego sukcesu nie zawsze jest łatwa do osiągnięcia, choć samo wyjście firmy poza Polskę, to już znacząca nobilitacja.

Dr Dominik Wagner, partner w kancelarii TIGGES Rechtsanwälte oraz specjalista z zakresu prawa handlowego i prawa spółek handlowych, przyznaje, że polska firma, która już jest obecna na rynku niemieckim cieszy się dużo większym zaufaniem i – co jest zaskakujące –postrzegana jest jako marka Made in Germany.

– Stąd ekspansja na rynek niemiecki jest często traktowana jako trampolina do dalszej ekspansji na rynki USA, Azji czy państw arabskich – ocenia Dominik Wagner.

60 proc. przychodów z zagranicy

Jednym z najlepszych przykładów ekspansji polskiej marki jest PKN Orlen, największa krajowa firma z blisko 100–procentową rozpoznawalnością na krajowym rynku.

Adam Burak, członek zarządu PKN Orlen ds. komunikacji i marketingu ocenia, że rozwój na rynkach zagranicznych można rozpatrywać w dwóch kategoriach. Eksport to dziś nasza specjalność i to pozwala nam plasować się w światowej czołówce. Druga kategoria to inwestycje poza granicami Polski, co jest stanowi większe wyzwanie.

– PKN Orlen jest już obecny na ponad 100 rynkach na całym świecie. Sprzedajemy nie tylko paliwa, ale też oleje czy asfalty. - mówi Adam Burak. 60 proc. przychodów firmy pochodzi już z zagranicy.

Według członka zarządu PKN Orlen największym wyzwaniem dla polskiej marki jest to, że na świecie dominują globalne korporacje.

- Jeśli nie zaczniemy gonić firm globalnych, to zostaniemy skonsumowani. Dziś nie mówimy o konkurencji na poziomie krajowym, ale o konkurencji na poziomie chińskim, amerykańskim – dodaje Adam Burak.

Pierwszy przyczółek ekspansji

Ekspansja międzynarodowa PKN Orlen to nie tylko zysk dla korporacji, ale koło zamachowe także dla polskich firm.

- Niemcy, Czechy, Słowacja czy Litwa to kraje, gdzie już dziś działają stacje należące do PKN Orlen. To także miejsce, gdzie oferowane są produkty polskich firm i często to pierwszy przyczółek, który pozwala rodzimym wytwórcom zaistnieć poza granicami kraju – mówi członek zarządu PKN Orlen. I dodaje: - Żeby rozwijać się za granicą musimy mieć solidne fundamenty. Dlatego tak ważna jest budowa multienergetycznego koncernu, bo w Europie jesteśmy ewenementem, mając w Polsce dwie konkurujące ze sobą rafinerie. Aby się rozwijać musimy również dywersyfikować biznes, stąd nasze ostatnie działania, jak przejęcie Energii, proces akwizycji Lotosu i PGNiG.

Kapitał ma narodowość

Marcin Wroński, wicedyrektor Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa przyznaje, że pandemia pokazała to, co wszyscy wiemy od dawna:

- Kapitał ma narodowość. Pandemia to unaoczniła– mówi Wroński. – Być może to zapobiegło spekulacjom na rynku produktów biobójczych w szczycie pandemii, bo to wtedy PKN Orlen uruchomił produkcję tych środków. Z kolei LOT przywiózł polskich turystów z zagranicy. Prywatna linia lotnicza mogłaby nie zdecydować się na podobny krok.

- To co mamy do zaoferowania jako Polacy to odwaga – podsumowuje Adam Burak. - I ważne, żebyśmy tę odwagę skierowali na mądre inwestowanie. Ważną rolę w ekspansji zagranicznej ma polski rząd, który wspiera biznes. Bez wsparcia na poziomie rządowym sukces polskich firm za granicą nie byłby i nie będzie możliwy.

Artykuł powstał przy współpracy z PKN Orlen

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(24)
pam
4 lata temu
Popatrzyłam sobie na giełdę - cena akcji Orlenu w ciągu ostatniego roku spadła o ok. 50%. Więc lepiej siedźcie cicho i nic nie mówcie, bo tylko się ośmieszacie.
No co
4 lata temu
materiał sponsorowany przez PKN Orlen przy współpracy z PKN Orlen ...., brech
zwykły2
4 lata temu
Orlen pod przywództwem p. Obajtka jest taki świetny? Jeśli sukcesem jest UDAWANIE niemieckiej marki to ktoś tu się na głowy pozamieniał.
ertwww
4 lata temu
A przeciez trzeba sobie to powiedziec otwarcie, gdyby Rafal Trzaskowski zostal Prezydentem, to by to zamknal... bo juz w Niemczech jest. Trzeba rowniez przypomniec ile to razy lewa strona polskiej polityki (PO, SLD, nawet Balcerowicz) wypowiadali sie negatywnie o geostrategii polskich firm. Trzeba wam teraz wszystkim KLASKAC!!!
Rzeszów
4 lata temu
Ropczyce spółka giełdowa z podkarpackiego riwnuez60% to Export
...
Następna strona