Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Artykuł Sponsorowany
|
aktualizacja
Artykuł sponsorowany

Optymizm czy ostrożność? Z jakimi wyzwaniami mierzy się rynek pracy?

Podziel się:

Choć eksperci deklarują, że prawdziwe skutki obecnej sytuacji gospodarczej oraz politycznej kraju odczujemy za jakiś czas, już teraz widoczna jest duża ostrożność przedsiębiorców i pracowników. Firmy mierzą się z niepewnością, rosnącymi kosztami prowadzenia działalności oraz skutkami wojny w Ukrainie. Tymczasem pracownicy, oprócz tego, że każdego dnia przez wszystkie przypadki odmieniają słowo inflacja, zdają sobie dodatkowo sprawę, że w obliczu bieżących wyzwań ich szanse na zwiększenie poziomu wynagrodzenia maleją. Cieszy jednak fakt, że średnio 6 na 10 Polaków nie obawia się utraty pracy.

Optymizm czy ostrożność? Z jakimi wyzwaniami mierzy się rynek pracy?
(materiały partnera)

Dobre początki

Pierwszemu kwartałowi roku towarzyszyło ożywienie na rynku pracy. Jak wynika z Barometru Rynku Pracy przygotowanego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Gi Group, choć średnio 4 na 10 firm nadal odczuwało symptomy kryzysu gospodarczego, aż 45 proc. pracodawców miało w planach rekrutację nowych kadr. Jednocześnie blisko 55 proc. pracowników liczyło na podwyższenie wynagrodzenia. Zaledwie trzy miesiące później odsetek ten spadł do 41 proc. Wzrost kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, inflacja, kolejne zmiany podatkowe, niestabilność i niepokój wynikające z wojna w Ukrainie – to główne problemy, z jakimi borykają się obecnie pracodawcy. Pracownicy również mają ich świadomość.

Praca szuka człowieka

Nie lada wyzwaniem dla pracodawców pozostaje niedobór rąk do pracy. Od kilku lat coraz dotkliwiej firmy odczuwają braki kompetencyjne na rynku. Dotyczy to wielu branż i zawodów, ale najczęściej – czego dowodzą wyniki badań – stanowisk niższego szczebla, szczególnie w sektorze produkcji, w logistyce, budownictwie oraz transporcie. Problem nie dotyczy zatem, jak się powszechnie przyjmuje, wyłącznie specjalistów IT czy inżynierów, ale o wiele szerszego grona pracowników.

Z badań zrealizowanych w ramach Barometru Rynku Pracy wynika, że im większa firma, tym większe trudności ze znalezieniem pracowników, niezależnie od szczebla zatrudnianych. Najczęstszym wyzwaniem (66,1 proc. wskazań), z jakim spotykają się rekrutujące firmy, jest brak kandydatów na proponowane stanowiska, a często także wysokie oczekiwania finansowe (46,6 proc.) oraz niepojawianie się kandydatów na umówione spotkanie i rezygnacja z rekrutacji. Istotną barierą są niewystarczające kompetencje.

Dla wielu pracodawców trudności ze znalezieniem osób o odpowiednich kwalifikacjach jest barierą w rozwoju firm, dlatego kluczowym elementem zarządzania staje się jasne określenie przyszłych potrzeb kompetencyjnych, niezbędnych do uzyskania wyznaczonych celów strategicznych przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę sytuację sektorów, które stale odczuwają braki kadrowe, takich jak: przemysł, transport czy budownictwo, znaczenie agencji pracy, szczególnie działających na wielu światowych rynkach, będzie konsekwentnie rosło.

Jak więc zatrzymać pracownika?

Najważniejszym argumentem w dyskusji nadal pozostają finanse. Zwiększenie wynagrodzenia jest czynnikiem, który w jeszcze większym stopniu niż rok wcześniej, wpłynąłby na chęć kontynuowania zatrudnienia w danej firmie (wzrost z 79,2 proc. do 85,9 proc. wskazań). Drugim czynnikiem są premie (76,2 proc.). Istotne powody to także: poprawa atmosfery w miejscu pracy, wdrożenie programów umożliwiających rozwój ścieżki kariery, dbałość o zachowanie work-life balance, ale także oferowanie elastycznych godzin pracy czy bezpłatnej opieki medycznej. Mniej istotne dla pracujących jest zapewnianie programów emerytalnych czy dofinansowanie edukacji.

Ważnym wyzwaniem jest zrozumienie specyfiki rozpoczynającego karierę zawodową młodego pokolenia, charakteryzującego się nie tylko odmiennym – w porównaniu do jego starszych kolegów – etosem pracy, ale także oczekiwaniami wykraczającymi poza politykę płacową, świadczenia czy dodatki w formie benefitów. Nasuwa się pytanie – ilu pracodawców ma świadomość przemian, które dokonują się na rynku pracy i jest gotowych na zmianę sposobu zarządzania? Z danych Barometru Rynku Pracy wynika, że średnio 9 na 10 firm (88,1 proc.) nie prowadzi programów, które wspierają pracowników z najmłodszej grupy wiekowej. 

Talenty? Jak je pozyskać?

Bardzo wyraźnie zarysowują się trendy dotyczące sposobów poszukiwania pracy i pracowników: 69,8 proc. osób planujących zmianę miejsca zatrudnienia lub obawiających się jego utraty zamierza szukać nowego na portalach internetowych. Rośnie także popularność mediów społecznościowych, zaś maleje zainteresowanie szukaniem pracy za pośrednictwem znajomych. Idzie to w parze z aktywnością firm – blisko 42 proc. z nich najczęściej rekrutuje, zamieszczając ogłoszenia na portalach pracy. Znaczenie tego kanału wzrosło w porównaniu z ubiegłym rokiem. Był on wówczas wymieniany przez pracodawców jako trzeci w kolejności. Jednocześnie coraz rzadziej korzystają oni z pomocy urzędów pracy. Zważywszy na niedobór wykwalifikowanych kadr, rośnie tym samym znaczenie agencji pracy, szczególnie - tak jak Gi Group - działających na wielu światowych rynkach.

Artykuł sponsorowany
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl