Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Krzysztof Olszewski
|
aktualizacja

Plastikowe karty i dowody tożsamości to przeszłość. Podzielą los gotówki

135
Podziel się:

Żadna inna branża nie digitalizuje się w tak szybkim tempie jak finanse. Dlaczego? Bo nie jest to jedynie kwestia wygody czy mody, ale i realnych oszczędności dla gospodarki, związanych z redukcją kosztów obrotu fizycznym pieniądzem. Jednocześnie, e-finanse niosą za sobą nowy standard cyfrowej tożsamości, w szeroko akceptowalny przez administracje poszczególnych państw.

Plastikowe karty i dowody tożsamości to przeszłość. Podzielą los gotówki
Plastikowe karty i dowody tożsamości to przeszłość. Podzielą los gotówki (Pixabay)

Artykuł powstał przy współpracy z ImpactCEE

- Do 2024 r. całkowicie wycofamy się z użycia plastikowych kart. W niedalekiej przyszłości to karty wirtualne będą kartami pierwszego wyboru naszych użytkowników. W przyszłości fizyczne karty podzielą los gotówki i zaczną wychodzić z użytku, wyparte coraz bardziej popularnymi płatnościami mobilnymi, a potem szeroko rozumianą biometrią – zapowiada Michał Smida, prezes i założyciel Twisto, jednego z liderów polskiego rynku odroczonych płatności.

90 proc. transakcji zbliżeniowych

Skąd ta pewność? Z liczb jak i z postępu samej technologii. Wkrótce bowiem może okazać się, że to m.in. Polska będzie jednym z pierwszych na świecie krajów, w których karty staną się przeżytkiem. To zaś wesprze dalsze wzmocnienie obrotu bezgotówkowego. Co istotne, roczne koszty obrotu gotówkowego, wg Banku Światowego i OECD to w przypadku Polski ok. 1 proc. PKB, czyli ok. 17 mld zł.

- Według najnowszych danych z raportów branżowych, już 2,6 mln kart płatniczych zapisanych jest w formie cyfrowego tokenu w urządzeniach mobilnych Polaków, a liczba wykonanych nimi transakcji wzrosła na przestrzeni 2019 roku niemal trzykrotnie. W przypadku tradycyjnych kart, już blisko 90 proc. transakcji nad Wisłą jest przeprowadzanych zbliżeniowo. To pokazuje, że łatwo adaptujemy rozwiązania, zbliżające nas do kolejnych etapów innowacji w płatnościach jak i weryfikacji tożsamości – wylicza Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

Tożsamość bezstykowa

To właśnie Mastercard ma ambicję stać się jednym z piewców e-rewolucji w naszych portfelach: kilka miesięcy temu koncern rozpoczął testy nowej usługi cyfrowej, umożliwiającej natychmiastową weryfikację tożsamości danej osoby w bezpieczny sposób, zarówno w świecie cyfrowym, jak i rzeczywistym. Pilotażowy program został uruchomiony m.in. w Australii oraz we Francji. Czym jest testowana tożsamość cyfrowa? To zbiór aktualnych, wysokiej jakości danych cyfrowych definiujących osobę, który w razie potrzeby (np. płatności lub spraw urzędowych) umożliwia szybką, niemal „bezstykową” weryfikację tożsamości.

- By taka tożsamość była uniwersalna, niezbędna jest kooperacja prywatnych firm z instytucjami publicznymi. Testowane usługi wykorzystują rozproszony model, w którym informacje przechowywane w urządzeniu mobilnym użytkownika łączone są z tymi weryfikowanymi przez podmioty zewnętrzne, np. bank użytkownika albo instytucje rządowe. Eliminuje to konieczność utrzymywania centralnej bazy danych osobowych – zaznacza Ajay Bhalla, prezes Mastercard ds. cyberbezpieczeństwa i danych.

Całość spina podstawowa dewiza, wedle której "moja tożsamość jest moją własnością i mam kontrolę nad moimi danymi osobowymi".

Bank typu plug&play

W Polsce, poza planami Twisto, wierzącemu w m.in. biometrię, cyfrowa rewolucja w płatnościach i uwierzytelnieniu użytkowników widoczna jest w np. działaniach spółki Digital Gateways (która powstała w efekcie współpracy The Heart i Mastercard). To platforma oferująca szybki, cyfrowy onboarding klientów bez konieczności fizycznej wizyty w oddziale. Wykorzystuje technologię dostarczaną przez polskie fintechy: Autenti oraz Identt. W swym założeniu to narzędzie typu „plug&play”, można je łatwo zintegrować z infrastrukturą banku, ubezpieczyciela czy instytucji finansowej.

- To odpowiedź na złożony i czasochłonny proces pozyskiwania klientów, wysokie koszty i zmieniające się regulacje. Technologia zapewnia bezpieczną i zgodną z prawem weryfikację klienta, któremu otwieramy drzwi do cyfrowego świata - podkreśla Maciej Marszałek, managing partner The Heart

Efekt? Z Digital Gateways korzysta już choćby Credit Agricole Bank Polska, w kilkanaście minut przenosząc klientów ze świata finansów off line do online. Wygląda więc na to, że cyfrowa wizja Michała Smidy czy Mastercarda już staje się rynkową rzeczywistością.

Nowy cyfrowy świat na: Impact re:action 2020

A jakie recepty oraz nowiny przyniesie Impact re:action 2020 connected by Krakow? Jak Polska gospodarka, nauka, społeczeństwo ma wypracować swój własny, nowy ład w kontekście nowego, globalnego rozdania? Gdzie szukać paliwa do wzrostu? Odpowiedzi przyniosą także inni, kluczowi decydenci, doświadczeni analitycy, naukowcy i menedżerowie tacy jak: premier Mateusz Morawiecki, wicepremier Jadwiga Emilewicz, Paweł Borys (Polski Fundusz Rozwoju), Piotr Arak (Polski Instytut Ekonomiczny), Tadeusz Kościński (Ministerstwo Finansów) Wanda Buk (Ministerstwo Cyfryzacji), a także Bartosz Ciołkowski (Mastercard), Artur Waliszewski(Google) Adam Marciniak (PKO Bank Polski), Francois Nuyts (Allegro), Wiktor Janicki (Roche), Cecylia Szymańska, Microsoft oraz Kai Keller (World Economic Forum), John Cohn (naukowiec, innowator IBM, znany z programów Discovery Channel) czy Esther Wójcicki (Planet3).

Impact re:action 2020 connected by Krakow to zatem 3 x nowe: wydarzenie, wyzwania i rzeczywistość. Nowy plan na nowe czasy. I to według reguł, na które możemy mieć wpływ. Zarejestruj się bezpłatnie już dziś! Więcej informacji: https://impactcee.com/reaction/2020/pl/start/

Artykuł powstał przy współpracy z ImpactCEE

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(135)
adam
4 lata temu
Nie radzą sobie starymi systemami ale z nowymi sobie poradzą to mit. Serie awarii w bankach to przedsmak tego co nas czeka. Znana na całym świecie z prawie 200 milionami klientów firma programów rządowych i korpo potrzebowała 6 lat na załatanie dziury w swoim flagowym produkcie, i sa z tego bardzo dumni.
Kuba
4 lata temu
To niech banki wezmą na siebie 100% odpowiedzialności za wyłudzanie danych i kradzież pieniędzy z kont bankowych, różnymi metodami. Dzisiaj to klient banku ponosi odpowiedzialność, dochodzenie prawdy, zwrot utraconej gotówki to droga przez mękę.
urura
4 lata temu
Jaki to język? onboarding klientów, polskie fintechy, itd itd.
ścigać
4 lata temu
Zwolnił 30 a zatrudni 100 to co najmniej 70 zatrudniał na czarno. Ścigać z urzędu panie ministrze i prokuratorze.
Jolka
4 lata temu
A jak nie mam telefonu, bo przecież posiadanie telefonu jeszcze w tym kraju nie jest obowiązkowe. Albo ... mam telefon, ale nie mam i nie chcę instalowac żadnych aplikacji na nim. Telefon jest do dzwonienia (jak sama nazwa mówi), lub do smsów.
...
Następna strona