Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PiS chce zablokować budowę Gazociągu Północnego

0
Podziel się:

Gęsicka: To klęska naszej polityki energetycznej.

PiS chce zablokować budowę Gazociągu Północnego
(Jarosław Kruk/GFDL/Wikipedia)

Posłowie PiS wezwali rządDonalda Tuska, żeby odwołał się od decyzji niemieckiego Urzędu Żeglugi i Hydrografii (BSH), który zezwolił na budowę Gazociągu Północnego. Ich zdaniem inwestycja zablokuje dostęp do portów w Świnoujściu i Szczecinie dla większych statków, które nie będą w stanie przepłynąć nad rurą. To zagraża dostawom do projektowanego gazoportu - argumentują.

Urząd żeglugi morskiej w Hamburgu wydał pod koniec roku pozwolenie na umieszczenie gazociągu w tzw. wyłącznej strefie ekonomicznej Niemiec. - _ To oznacza uruchomienie budowy. Z punktu widzenia Polski to jest klęska polityki energetycznej. Dyplomacja polska nie była w stanie przeciwdziałać tej inwestycji _ - powiedziała szefowa klubu PiSGrażyna Gęsicka(na zdjęciu).

Gęsicka wezwała rząd, żeby oprócz odwołania od decyzji urzędu, zwrócił się do strony niemieckiej, o przedstawienie Polsce pełnej dokumentacji technicznej związanej z budową gazociągu.

Europoseł PiS Marek Gróbarczyk podkreślił, że po położeniu gazociągu tor wodny do polskich portów w Szczecinie i Świnoujściu, który ma głębokość ponad 14 m, będzie płytszy i będzie miał około 12 m głębokości.

_ - Statki nie będą mogły mieć większego zanurzenia niż 12,5 m. To oznacza nieekonomiczne dostawy. Statki muszą przewozić odpowiednią ilość gazu skroplonego. Jeżeli statki będą zbyt małe, gaz przez nie dostarczany okaże się zbyt drogi _ - zaznaczył Gróbarczyk.

POSŁUCHAJ MARKA GRÓBARCZYKA:

Zdaniem europosła, rura Gazociągu Północnego zagraża nie tylko dostawom do gazoportu, ale i uniemożliwi rozwój portom w Świnoujściu i Szczecinie, które nie będą mogły przyjmować żadnych większych statków.

Gróbarczyk dodał, że Gazociąg Północny zablokuje powstanie będącego w fazie planów gazociągu z Danii do Polski. Według europosła PiS konieczność budowy skrzyżowania z Gazociągiem Północnym spowoduje, że inwestycja stanie się nieopłacalna.

Politycy PiS uznali też za niebędne uzyskanie przez rząd dokumentacji technicznej gazociągu ponieważ do tej pory nie wiadomo jak ma jego budowa przebiegać.

Terminal LNG ma nas uniezależnić od Rosjan

Koszt budowy terminalu w Świnoujściu o przepustowości 5 mld m sześc. i zakupu floty metanowców sięgnie 3.2 mld zł. Zakończenie budowy terminalu przewidziane jest na przełomie 2013 i 2014 roku.

Potencjalnymi kierunkami dostaw LNG do Polski może być Afryka Północna, Bliski i Środkowy Wschód oraz Norwegia. Rozważane jest kilka rozwiązań transportu LNG do Polski, m.in. statkami własnymi, poprzez czarter, zawiązanie spółki żeglugowej z armatorem lub zakupy na rynku.

  • *Atuty: *Terminal pozwala zdywersyfikować źródła dostaw gazu ziemnego (a nie tylko drogi dostaw) oraz rodzaj dostaw. Modułowa budowa umożliwia dostosowanie zdolności odbioru metanu do rzeczywistych potrzeb (od 2,5 do 7,5 mld m3 rocznie). Inwestycja umożliwia dostawy z różnych kierunków. W przeciwieństwie do gazociągów, terminal LNG nie kończy swojej działalności po wyczerpaniu złóż. Terminal może być częściowo sfinansowany ze środków unijnych.
    • *Słabe strony: *Ceny LNG są wyższe od cen gazu ziemnego z Rosji. Dodatkowo konieczne jest poniesienie kosztów rozbudowy infrastruktury gazowniczej na lądzie. Cena surowca podwyższana będzie przez koszty transportu, tym bardziej że Polska nie dysponuje flotą metanowców. Terminal będzie konkurencją dla Gazociągu Północnego i gazu rosyjskiego (geograficznie zbliżone punkty dostaw). Projekt może potencjalnie utrudnić realizację innych projektów dywersyfikacyjnych.
    • PiS: Umowa gazowa z Rosją to błąd

Raport Money.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)