Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
Krzysztof Suwart
|
aktualizacja

Port lotniczy w Radomiu to konieczność. Czy będzie opóźnienie? Wszystko zależy od jednej decyzji

34
Podziel się

Porty Lotnicze nie zrezygnują z budowy lotniska w Radomiu nawet jeśli Krajowa Izba Odwoławcza zdecyduje o wydłużeniu do 30 miesięcy okresu budowy terminala - dowiedział się nieoficjalnie money.pl.

Radom to jedyna możliwa lokalizacja dla lotniska, które ma w przyszłości odciążyć Warszawę - twierdzą eksperci
Radom to jedyna możliwa lokalizacja dla lotniska, które ma w przyszłości odciążyć Warszawę - twierdzą eksperci (PAP, PAP/Michał Walczak)
bDIIpfsl

W piątek KIO ma wydać orzeczenie w sprawie skargi spółki Hochtief Polska na warunki przetargu na budowę terminala w Radomiu.

PPL zgodziły się na wydłużenie okresu realizacji inwestycji do 20 miesięcy, ale skarżący twierdzą, że to wciąż za krótki okres.

Teoretycznie więc terminal może zostać wybudowany około połowy 2022 roku, a nie w ostatnim kwartale 2021 roku.

bDIIpfsn

Nie zbudujemy innego lotniska

Bez względu jednak na orzeczenie KIO inwestycja radomska będzie przez PPL kontynuowana, gdyż nie ma dla niej alternatywy - przyznają nieoficjalnie władze PPL.

Nie da się bowiem nawet w tym wydłużonym terminie wybudować innego lotniska, które byłoby portem uzupełniającym dla Lotniska Chopina.

To samo dotyczy ewentualnej rozbudowy lotniska w Modlinie, gdyż trudna sytuacja ekonomiczna tego portu blokuje mu możliwości rozwoju przynajmniej do czasu wygaśnięcia niekorzystnej umowy z Ryanairem, która została podpisana do 2023 roku. Potem Modlin można będzie rozbudować, ale to też zajmie kolejnych kilka lat.

bDIIpfst

Nie ma ludzi i sprzętu

Ireneusz Kołodziej z firmy Arup, która od lat zajmuje się doradztwem w sektorze lotniczym na całym świecie, przekonuje, że nie można „robić tragedii” z przesunięcia terminu oddania do użytku terminala w Radomiu. Takie przypadki są w Polsce częste przy dużych inwestycjach infrastrukturalnych.

Firmy mają za mało pracowników, aby przy wielu jednocześnie realizowanych inwestycjach utrzymać wysokie tempo pracy. I zadanie, które jeszcze kilka lat temu byłyby gotowe wykonać np. w pół roku teraz chcą budować dwa razy dłużej.

To samo dotyczy terminala w Radomiu – technicznie możliwe jest oddanie go do użytku w ciągu niespełna 12 miesięcy, ale pod warunkiem, że na plac budowy skierowano by odpowiednio dużą ilość ludzi i sprzętu.

bDIIpfsu

- Radom to jedyna możliwa lokalizacja dla lotniska, które ma w przyszłości odciążyć Warszawę – wyjaśnia Ireneusz Kołodziej. – Gdyby PPL zrezygnowały z budowy lotniska w Radomiu nie doszłoby co prawda do paraliżu Okęcia, ale spowodowałoby brak możliwości rozwoju Lotniska Chopina – podkreśla ekspert.

Wtedy bowiem nie byłoby możliwości wyprowadzenia z Warszawy lotów czarterowych i niskokosztowych, aby zrobić miejsce dla połączeń tranzytowych. 
Porty Lotnicze chcą bowiem uczynić z Warszawy hub przesiadkowy.

Co więcej, nawet plany modernizacji Okęcia w celu zwiększenia jego przepustowości do 27 mln pasażerów z obecnych 19,5 mln zakładają, że czartery i tanie linie będzie obsługiwał Radom, gdyż w stolicy będzie gwałtownie rósł ruch tranzytowy.

bDIIpfsO
gospodarka
wiadomości
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(34)
marek mostowi...
rok temu
Na CPK poczekamy jeszcze kilka lat, to skad w tym czasie latac? Modlin odpada, na okeciu nie ma miejsca. Ten radom trzeba wykorzystac
egipcjanin
rok temu
Nie wiem co wam przeszkadza to lotnisko. Okęcie zaraz bedzie przepełnione, juz teraz firmy czarterowe lataja z Katowic i Wrocławia. Ja wole jechac do Radomia niz do innego wojewodztwa
lujogluszacz
rok temu
Okecie juz sie nie moze rozwijac i nie mozna tam latac z nocy trzeba byc ignorantem zeby krytykowac inwestowanie w radom, skoro juz jest zbudowany
bDIIpfsP
orgazm z rote...
rok temu
Jestem ciekaw,który z notowanych w świecie filozofów wpadł na pomysł rozbudowy lotniska w Radomiu: Suski czy Bielan?? Bo tylko ten iloraz inteligencji byłby właściwy do takiego idiotycznego pomysłu!!!
Fly
rok temu
Jest jeszcze lotnisko w Łodzi, które z dnia na dzień, bez żadnych dodatkowych nakładów finansowych, może przejąć ruch z Warszawy. Łódź ma doskonałą infrastrukturę, duży, nowoczesny terminal, dużo miejsca na płycie, profesjonalnych pracowników, jest znakomicie skomunikowane z krajem (Łódź obok skrzyżowania autostrad A1 i A2. Bez wydawania złotówki z pieniędzy podatników, można przenieść tam ruch z Okęcia.
...
Następna strona