Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Co kupujemy i ile wydajemy w sieci?

0
Podziel się:

Prawie wszystko można już kupić w internecie. E-sklepów powstaje coraz więcej. Coraz więcej wydajemy też w sieci. Ile? O tym w raporcie Money.pl i eCard S.A..

Co kupujemy i ile wydajemy w sieci?
Internautów przybywa w Polsce z roku na rok. Ale w 2006 r. mieliśmy prawdziwy skok. Z sieci zaczęło korzystać ponad 11 milionów Polaków! Skokowo zwiększył się też odsetek internautów, którzy robią zakupy w e-sklepach lub biorą udział w aukcjach online.

Polscy e-klienci to:

- nadal w większości mężczyźni (59,94 proc. klientów sklepów i 68,14 proc. klientów aukcji)

- osoby młode - do 39 roku życia (80,23 proc. klientów sklepów i 83,64 proc. klientów aukcji)

- uczniowie i studenci (28,29 proc. klientów sklepów i 28,34 proc. klientów aukcji)

- kadra zarządzająca, przedstawiciele wolnych zawodów (19,08 proc. klientów sklepów i 17,41 proc. klientów aukcji)

- inni pracownicy umysłowi (18,40 proc. klientów sklepów i 20,09 proc. klientów aukcji)

- osoby bez własnych dochodów (25,06 proc. klientów sklepów i 24,54 proc. klientów aukcji)

_ (na podstawie NetTrack SMG/KRC, 2006) Internauci w Polsce (odsetek Polaków powyżej 15 roku życia w proc.) 2001 2002 2003 2004 2005 2006* 11,93 17,27 20,87 25,07 28,08 37,31 _

  • dane z miesięcy styczeń-lipiec 2006_ _źródło: NetTrack SMG/KRC, l. 2001-2006

Tendencje są pozytywne. Choć nadal największa grupa e-klientów to ludzie młodzi, uczniowie i studenci, to przez internet kupuje też coraz więcej osób starszych. I chociaż statystyczny e-klient to raczej mężczyzna, to z roku na rok przewaga mężczyzn nad kobietami maleje.

Jeszcze pięć lat temu w internecie łatwiej było spotkać mężczyznę niż kobietę. Dzisiaj proporcje się prawie wyrównały - internautów jest tylko minimalnie więcej niż internautek. Kobiety wolą jednak sklepy internetowe niż aukcje. W minionym roku kobiety stanowiły już ponad 40 proc. klientów e-sklepów i ciągle tylko 1/3 uczestników aukcji.
* Odsetek e-klientów (procent wszystkich internautów w proc.) 2003 2004 2005 2006 zakupy przez internet 8,97 12,33 17,47 24,51 udział w aukcjach 7,81 10,20 13,93 19,70** * dane z miesięcy styczeń-lipiec 2006
źródło: NetTrack SMG/KRC, l. 2001-2006

KARTY PŁATNICZE W POLSCE

Handel on-line rozwija się dynamicznie między innymi dlatego, że oferta produktów płatniczych jest coraz szersza i bardziej dostępna. Przelewy internetowe kosztują niewiele albo nic. Karty kredytowe są niedrogie i łatwo dostępne. Banki proponują także produkty przeznaczone specjalnie do płatności internetowych - karty wirtualne, karty pre-paid, karty debetowe z funkcjonalnością płatności on-line. Ofert jest coraz więcej, klienci mają w czym wybierać.* *Polacy mają w swoich portfelach coraz więcej kart płatniczych. Na koniec trzeciego kwartału 2006 roku na polskim rynku było aktywnych 22,633 miliona kart - o ponad 2 miliony więcej niż rok wcześniej.

Najczęściej posługujemy się tradycyjnymi kartami debetowymi. Ich liczba rośnie systematycznie od wielu lat. W 2003 r. było ich na rynku 13,3 mln, w 2004 r. - 14,3 mln, w 2005 r. - 15,6 mln, a na koniec trzeciego kwartału 2006 r. - 16,5 mln (dane NBP, 2006).

W jeszcze szybszym tempie rośnie popularność innych kart płatniczych niż tradycyjne „debetówki". Na koniec trzeciego kwartału 2006 r. karty debetowe stanowiły 72,8 proc. wszystkich kart. Trzy lata wcześniej, w 2003 roku, miały aż 88-procentowy udział w rynku.

Wszystko za sprawą rosnącej popularności kart kredytowych. Całkiem niedawno oferty banków były nieatrakcyjne - mało kogo było stać na kartę kredytową. W ciągu ostatnich paru lat polityka banków zmieniła się. Karty znacząco potaniały, stały się łatwo dostępne. Obecnie kredyt na takiej karcie może być dużo bardziej opłacalny niż na przykład pożyczka gotówkowa.

Dzisiaj karty kredytowe to produkty nie tylko lepsze, ale i lepiej promowane przez banki, dlatego w szybkim tempie rośnie ich liczba. W 2003 roku stanowiły tylko 7,8 proc. wszystkich kart płatniczych. W 2006 - już 24,8 proc., a więc niemal jedną czwartą wszystkich kart.

PŁATNOŚCI W INTERNECIE

Za zakupy w internecie można płacić na różne sposoby. Większość sklepów internetowych akceptuje płatności kartami kredytowymi i wirtualnymi, przelewami elektronicznymi, a także gotówką. I chociaż płatność gotówkowa przy odbiorze jest najmniej wygodna – to ciągle forma wybierana najczęściej przez polskich e-klientów. W porównaniu płatności on-line w krajach zachodnich, w których płatności kartami to aż 70 proc. wszystkich transakcji on-line, w Polsce mamy odwrócone proporcje. U nas tylko 70 proc. transakcji w internecie to gotówka.

_ Sposoby płatności w internecie - w Polsce i na świecie (Źródło: eCard SA, 2005) _

Na Zachodzie transkacje bezgotówkowe przy zakupach on-line stanowią 95 proc. wszystkich transakcji. W Polsce - zaledwie 30 proc. Od krajów zachodnich dzieli nas spory dystans, na który można spojrzeć optymistycznie: ciągle jeszcze duży jest potencjał naszego rynku. Banki mają zatem sporo przestrzeni do zagospodarowania.

Możesz pobrać cały plik. Kliknij na link poniżej!

internet
e-biznes
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)