Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Prasa jako biznes umiera? Te dane Cię zaskoczą. strona 2 z 2

Prasa jako biznes umiera? Te dane Cię zaskoczą

Fot. Daniel Miter/REPORTER

Po niezbyt udanych próbach z płatnym dostępem do redakcyjnych artykułów, jakie w 2011 roku prowadził Przekrój, a po nim Rzeczpospolita i Parkiet, rozwiązaniem miał okazać się system Piano, który ruszył na początku września ubiegłego roku. Płatny dostęp do tekstów z kilkudziesięciu gazet i magazynów (9,90 zł za tydzień, 19,90 zł za miesiąc lub 199 zł za rok) miał być próbą wykorzystania internetu jako alternatywy dla papieru. Próbą, o której sukcesie na razie trudno jednak mówić. Właściciel platformy do dziś nie ujawnił jej statystyk, choć - zgodnie z własną obietnicą - miał to zrobić pod koniec ubiegłego roku.

- Niestety nie mogę podać dokładnych liczb o sprzedaży usług Piano dotyczących Polski. Mogę natomiast powiedzieć, że w trzech krajach, w których działamy: Słowenii, Słowacji i Polsce, mamy 120 tysięcy zarejestrowanych użytkowników, którzy zapłacili za treści chociaż raz - ujawnia Peter Richards, przedstawiciel Piano Media w Polsce. - Działamy na rynku polskim krótko, bo dopiero 7 miesięcy i wciąż się uczymy. Dziś płatne artykuły czyta często jeszcze nie więcej niż 1 procent użytkowników. Jeśli jednak ma się 400 tysięcy odwiedzających, to zawsze dzięki temu, że ten 1 procent z nich zapłaci można zarobić kilka tysięcy złotych. To pieniądze niemal za darmo.

Peter Richards zapewnia, że na żadnym dostępnym w systemie 44 portali nie zostaną zamknięte treści newsowe. - Ale reportaże, komentarze? Za to użytkownicy chętnie zapłacą - uważa polski przedstawiciel Piano.

Czytaj więcej Od dziś zapłacisz za ich artykuły w sieci Piano Media, system płatności za niektóre treści publikowane w internecie, działa w pełni. Projektu nie chce też przekreślać Grzegorz Haftarczyk: - Ludzie nie chcą płacić, jeśli mają darmową alternatywę. Jednak z drugiej strony, proszę zobaczyć co się stało z muzyką. Kiedyś była ona, w nie do końca legalny sposób, dostępna w internecie i nikt nie myślał, żeby za nią płacić. Dziś kupowanie przez internet utworów ulubionego wykonawcy staje się coraz popularniejsze i może dla naszych dzieci będzie społecznie akceptowalną normą - przewiduje wiceprezes Polskapresse. - To samo prawdopodobnie czeka inny rodzaj kontentu, czyli informacje. Dziś niewiele osób jest gotowych by za takie treści płacić, ale w końcu zaczną, ale tylko za oryginalną zawartość, taką, której nie będzie można znaleźć nigdzie indziej.

Prof. Wiesław Godzic również nie stawia jeszcze krzyżyka na płatnych materiałach prasowych online. - Jesteśmy przyzwyczajeni, że internet jest za darmo. To jednak wciąż się zmienia. Dziś internet jest wielki, poważny, jest gospodarką więc musi kosztować. Coraz więcej będzie więc zamykanych treści - przewiduje medioznawca. - Problemem nie jest jednak 50 centów, które trzeba czasem wyłożyć z kieszeni. Problemem jest bezpieczeństwo i mikropłatności. Musi ono być łatwe, szybkie i bezpieczne. Jest nowe pokolenie, które chce z tego korzystać i w końcu to zrobi. To samo pokolenie nie zna już gazet papierowych. Ono się nie przesiada z papieru do internetu. Ono od zawsze żyje w internecie.

Wydawcy prasowi silni też online, ale...To nie oznacza oczywiście, że wydawcy tytułów prasowych nie są w internecie silnie obecni. Wręcz przeciwnie. Wśród dziesięciu największych dostawców treści do polskiej sieci znajdziemy Agorę i należącą do niej grupę serwisów Gazeta.pl, jest wydawnictwo Bauer, do którego należy portal Interia i Ringer Axel Springer, wydawca Faktu i Newsweeka, który w czerwcu ubiegłego roku za 960 milionów złotych kupił największy polski portal - Onet.pl.

W segmencie internetowej informacji i publicystyki wydawców znanych z papieru jest jeszcze więcej. Wysoko plasują się Polskapresse, wydawca regionalnych dzienników i odkupiona przez niego w marcu grupa Media Regionalne. Zgodę na tę transakcję musi jeszcze wydać UOKiK. Są również pozostałe - nie licząc Onetu - serwisy należące do Ringiera oraz internetowe ramię Muratora, wydawcy między innymi Super Expressu. Trzeba jednak przyznać, że w większości przypadków o sile online'owych biznesów tradycyjnych wydawców najczęściej stanowią serwisy w niewielkim stopniu, albo wręcz wcale niezwiązane z tytułami prasowymi.

Największe tytuły internetu i prasy
Megapanel TOP 10
realni użytkownicy
dziennikiczytelnictwosprzedaż
źródło: Megapanel - Gemius i PBI (fala badania - marzec 2013), Związek Kontroli Dystrybucji Prasy (rozpowszechnianie dzienników - marzec, pozostałe - luty 2013), obliczenia szacunkowe Money.pl na podstawie danych Polskich Badań Czytelnictwa (fala badania październik 2012 - marzec 2013)
* - dane wydawcy, tytuł dodawany jest do Rzeczpospolitej i nie uwzględniany w zestawieniach ZKDP i PBC
Grupa Google 17,3 mln

Fakt 3,5 mln
355 tys.
Facebook.com 13,8 mln
Gazeta Wyborcza 3,4 mln 232 tys.
Youtube.com 13,4 mln
Super Express 1,6 mln 161 tys.
Grupa Onet.pl 13,4 mln
Metro 1,5 mln 312 tys.
Grupa Wirtualna Polska - Orange 12,2 mln
Przegląd Sportowy 0,8 mln 38 tys.
Grupa Gazeta.pl 12,1 mln
tygodniki

Grupa Interia.pl 11,7 mln
Tele Tydzień 8,3 mln 983 tys.
Grupa Allegro.pl 11,3 mln
Życie na Gorąco 5,0 mln 613 tys.
Grupa Wikipedia 9,8 mln
Chwila dla Ciebie 4,1 mln 310 tys.
Grupa O2.pl 9,1 mln
Angora 3,3 mln 341 tys.



Newsweek 2,4 mln 120 tys.
Informacje i publicystyka


miesięczniki

Grupa Wirtualna Polska - Orange 6,9 mln
Twój Styl 3,3 mln 232 tys.
Grupa Onet.pl 6,7 mln
Claudia 2,6 mln 241 tys.
Grupa Gazeta.pl 6,1 mln
Cztery Kąty 2,3 mln 70 tys.
Grupa Polskapresse 4,5 mln
Focus 2,2 mln 83 tys.
Grupa Media Regionalne 4,0 mln
Murator 2,1 mln 58 tys.
Biznes, finanse, prawo


prasa biznesowa

Grupa Money.pl 3,9 mln
Forbes 334,5 tys.
29 tys.
Grupa Onet.pl 3,7 mln
Puls Biznesu 93,4 tys. 12 tys.
Grupa Wirtualna Polska
3,2 mln
Parkiet 39,2 tys. 4 tys.
Grupa Next Infor
2,9 mln
Nowy Przemysł
- 659
Grupa Gazeta.pl
2,1 mln

Bloomberg - 55 tys.*

Teza mówiąca o tym, że internet doprowadzi do zupełnego upadku prasy nie jest nowa, jednak na razie jest to wizja dość odległa.

- Bernard Poulet powiedział kiedyś, że 2012 roku cała prasa umrze. Jak widać nadal istnieje. Żadne medium nie znika całkowicie, po prostu się zmienia - tłumaczy prof. Wiesław Godzic. - Może niedługo będziemy mieć gazetki na czytnikach elektronicznych, które będą imitowały sytuację odwracania kartek. To nieuchronne, że umrze prasa papierowa. Żyjemy w takim świecie, że gazeta to dodatkowy bagaż, źle się ją rozkłada w metrze.

Z większym optymizmem na przyszłość prasy drukowanej patrzy prof. Leszek Pułka: - Gazeta papierowa wymaga od nas zaangażowania, poświęcenia czasu. Media elektroniczne są natomiast łatwiejsze i na dodatek tańsze w dostępie, dlatego częściej je wybieramy. Nie sądzę jednak, żeby papier zniknął całkowicie. Przynajmniej dopóki, dopóty gazetą ciągle można pacnąć muchę, a tabletem jeszcze nie.

Komentarz

Bartłomiej Dwornik
Money.pl

Gdyby sześć lat temu ktoś powiedział mi, że Agora będzie sprzedawać Gazetę Wyborczą w ilościach porównywalnych z dwoma numerami ówczesnego Działkowca, uznałbym że jest niespełna rozumu. A jednak stało się. Papierowe media tracą w oczach dystans do internetu i nie mają pomysłu, jak ten trend zahamować.

 

Czytaj cały komentarz Bartłomieja Dwornika

Czytaj więcej w Money.pl
Słynna gazeta zmienia nazwę. Po 40 latach
Decyzja związana jest z umacnianiem wizerunku grupy medialnej.
Przenieśli tytuł do internetu. I to był koniec
Należący do koncernu medialnego Ruperta Murdocha dziennik przynosił zbyt duże straty.
"Koń Polski". Dziwne lektury w ministerstwach
Polskie urzędy, jak co roku w grudniu, zamawiają prenumeraty gazet i czasopism. Na listach tytułów są zaskakujące opozycje.
  • 1
  • 2
Następna strona
internet, media, prasa, gazety
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
Max541
78.88.30.* 2013-05-20 18:15
Kiedyś kupowałem codziennie jedną, dwie gazety i kilka tygodników, miesięcznków, głównie przed weekendem. Teraz, gdy prasa jest tak droga, kupuję gazetę codzienną, od czasu do czasu (przed świętami i w czasie urlopu). To samo z tygodnikami i miesięcznikami.
Zrobiło się za drogo, ot i tyle!!
555r
83.7.50.* 2013-05-20 08:06
im mniej czytają tym dłużej pozostaną przy rozumie
Stara Zmora
31.11.240.* 2013-05-17 10:17
Może wreszcie szlag trafi "Wybiorczą" czyli "Trybunę Ludu" nowej nomenklatury.
Zobacz więcej komentarzy (33)