Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Maciej Miskiewicz
|

Raport o rynku GPS w Polsce

0
Podziel się:

W ubiegłym roku sprzedano około 250 tys. urządzeń GPS. W tym roku kupimy ich nawet o 100 tys. więcej.

Raport o rynku GPS w Polsce
(EPA/PAP)

W ubiegłym roku sprzedano około 250 tys. urządzeń do nawigacji samochodowej GPS. W tym roku kupimy ich nawet o 100 tys. więcej.

Rok 2007 był przełomowy dla branży osobistych urządzeń nawigacji satelitarnej GPS (PND). Według szacunków Money.pl wartość rynku sięgnęła w Polsce ok. 250 mln zł.

W grudniu 2007 r. na polskim rynku było już ponad 40 konkurujących marek, oferujących ponad 160 modeli. By uświadomić sobie zmianę, wystarczy przypomnieć, że w sierpniu 2006 roku było to odpowiednio 12 firm i 35 modeli.

,,Lata 2005 - 2006 dla sprzedaży osobistej nawigacji samochodowej (PND) w Polsce to okres niemowlęcy. Mała aktywność kilku marek, drogi sprzęt, wciąż dostępny u niewielu detalistów, niedopracowane mapy Polski oraz niewielka świadomość funkcjonalności wśród potencjalnych użytkowników." - mówi Arkadiusz Bicki z GFK Polonia.

Jak wynika z badań Gfk Polonia - firmy badawczej, która monitoruje polski rynek urządzeń GPS - sprzedaż urządzeń typu PND (Personal Navigation Device - urządzenie wyposażone w zestaw map i przeznaczone specjalnie do nawigacji) wzrosła o 400 proc.

Powód? ,,Ceny sprzętu spadły, mapy są dużo dokładniejsze, a wśród Polaków coraz powszechniejsza jest moda na gadżeciarstwo" - wylicza Maciej Białek, dyrektor generalny firmy gps24.pl, dystrybutora urządzeń nawigacji satelitarnych.

| CO TO JEST GPS? |
| --- |
|

PAP / EPA GPS-NAVSTAR (ang. Global Positioning System - NAVigation Signal Timing And Ranging) to system nawigacji satelitarnej obejmujący całą kulę ziemską. Zasada działania polega na pomiarze czasu dotarcia sygnału radiowego z satelitów do odbiornika. Znając prędkość fali elektromagnetycznej można obliczyć odległość odbiornika od satelitów. Mając wpisane do pamięci urządzenia położenie satelitów w czasie, mikroprocesor odbiornika może obliczyć pozycję geograficzną (długość, szerokość geograficzną oraz wysokość elipsoidalną) w układzie WGS-84, a także aktualny czas GPS z dokładnością do jednej milionowej sekundy. System GPS jest utrzymywany i zarządzany przez Departament Obrony USA. Korzystać z jego usług może w zasadzie każdy - wystarczy tylko posiadać odpowiedni odbiornik GPS. źródło: wikipedia.pl |

Rok wielkiego skoku

GfK Polonia szacuje, że łączna sprzedaż detaliczna osobistej nawigacji samochodowej w 2007 r. wyniosła około 200 tysięcy sztuk. Sprzedaż bezpośrednia do odbiorców instytucjonalnych to kolejne od 10 do 30 tys. szt.

źródło: 2006 r., 2007 r. - Gfk Polonia, prognoza na 2008 r. - Money.pl

ZOBACZ TAKŻE: Serwis poświęcony GPS w Manager.money.pl Wszyscy uczestnicy rynku są pewni, że w 2008 roku liczby te będą rosły. W sklepach Electro World i gps24.pl spodziewają się sprzedaży większej o 50 proc. W Media Markt liczą na podwojenie wyników z 2007 roku. Firma Mio - lider polskiego rynku - także spodziewa się 100 proc. wzrostu sprzedaży.

Tak optymistyczne prognozy nie dziwią. Nasycenie rynku oscyluje bowiem około 5 procent. ,,Jeżeli weźmiemy pod uwagę wszystkie zarejestrowane samochody osobowe i dostawcze, których jest w Polsce około 16 milionów oraz łącznie około 500 - 600 tysięcy urządzeń PND i PDA będących w użyciu w Polsce, to nasycenie rynku jest wciąż małe i gwarantuje, że kolejne lata będą dla producentów równie dobre, jak miniony" - argumentuje Arkadiusz Bicki.

| NAJLEPIEJ SPRZEDAJĄCE SIĘ URZĄDZENIA W GPS24.PL |
| --- |
| 1. Garmin nuvi 760 2. NavRoad NR730F 3. TomTom go 920 4. *Mio c720 *5. Becker Traffic Assist 7928 |

Boom nie byłby też możliwy bez spadających cen. Według danych GfK Polonia, średnia cena sprzedanego urządzenia spadła z 1800 zł w grudniu 2006 do 1100 zł obecnie.

źródło: Gfk Polonia

Topowi producenci wzbogacają sprzęt o nowe funkcje nawigacyjne i multimedialne, co pozwala utrzymywać wysoką cenę oraz prestiż marki. Z kolei starsze, mniejsze i gorzej wyposażone modele znanych marek, obniżoną ceną poniżej 1000 zł konkurują z masową ofertą mało znanych producentów.

,,Ceny urządzeń spadły nawet o 50-60 proc. Najtańsze modele, które kosztowały w 2006 z ok 1200 zł, w 2007 r. można było kupić za 600 zł." - mówi Artur Adamowicz z sieci Eelectro World.

| GPS ZDOBYWA MARKETY |
| --- |
| Arkadiusz Bicki, Gfk Polonia: Kolejnym objawem dojrzewania rynku jest zdecydowanie większa dostępność sprzętu. Przed rokiem 2007 nawigację można było kupić w sklepach specjalistycznych GPS, z nagłośnieniem samochodowym, niektórych sklepach komputerowych, jako uzupełnienie oferty palmtopów, oraz tylko w największych sklepach RTV. Obecnie oferta nawigacji jest praktycznie powszechna wśród sklepów oferujących elektronikę użytkową, bez trudu można ją spotkać w większości dużych sklepów RTV, hipermarketów, sklepów internetowych, zarówno specjalizujących się w nawigacji jak i tych wielobranżowych. |

Kto zarabia na boomie?

Największe kawałki nawigacyjnego tortu wykroiły dla siebie firmy specjalizujące się w produkcji urządzeń nawigacyjnych: Mio, Garmin i TomTom.

Kto jest liderem? Oficjalnie nie wiadomo. Eksperci badający rynek nie podają informacji jaki kawałek nawigacyjnego tortu udało się poszczególnym firmom wykroić dla siebie.

Zdecydowanym numerem 1 w branży wydaje się być Mio, które w 2007 r. sprzedało 140 tys. urządzeń. Według szacunków firmy Mio ma 52 proc. udziałów w rynku urządzeń GPS i 45 w rynku urządzeń nawigacji samochodowej w Europie Środkowej i Wschodniej. Można więc domniemywać, że posiada dominującą pozycję na rynku polskim.

Według "Rzeczpospolitej" za plecami lidera czają sie Garmin i TomTom, które mogą pochwalić się kilkunastoprocentowymi udziałami w polskim rynku.

,,Coraz śmielej poczynają sobie dobrze znani gracze na rynku samochodowych urządzeń audio: Sony, Blaupunkt i Clarion" - mówi ekspert Gfk Polonia. ,,Ważnym graczem staje się także Nokia, która oferuje stosunkowo drogie, ale modne i funkcjonalne urządzenia" - dodaje Artur Adamowicz.

Obiecujące prognozy rozwoju globalnego rynku usług związanych z nawigacją satelitarną zachęciły do wejścia na rynek także wiele mniejszych firm, jak np. Akira czy Medion.

PND pokonały palmtopy

W 2007 r. urządzenia PND na dobre ugruntowały swoją przewagę nad palmtopami.

"To istotna zmiana ponieważ w 2006 r. największą popularnością cieszyły się palmtopy z funkcją GPS. W dużej mierze wpłynęły na to obniżki cen urządzeń i map. Wcześniejsza popularność palmtopów związana była w dużej mierze z możliwością instalowania na nich pirackich map" - mówi Artur Adamowicz.


Telefony z GPS
będą coraz mocniej konkurować
z urządzeniami PND_ * (kliknij, by powiększyć)* _
EPA/PAEksperci spodziewają się, że rozwój nawigacji osobistej będzie najbardziej widoczny w stałym udoskonalaniu map i ich wizualizacji oraz nastawieniu na multimedialność urządzeń nawigacyjnych.

,,Duży, dotykowy wyświetlacz, pojemna pamięć masowa na pliki z muzyką, zdjęciami i filmami. Do tego bezprzewodowa współpraca z telefonem i radiem samochodowym, wszechstronne możliwości korzystania z baz POI (Point Of Interest - dop. red). Czyli aspiracja, aby urządzenie nawigacyjne stało się przenośnym centrum rozrywki i informacji" - przewiduje Arkadiusz Bicki.

,,Coraz większą popularnością będą się cieszyły telefony komórkowe z wbudowanym modułem GPS. Wśród urządzeń samochodowych wzrośnie sprzedaż urządzeń obsługujących bluetooth i działających jako systemy głośnomówiące" - dodaje Artur Adamowicz.

| GPS NA ŚWIECIE |
| --- |
| Instytut badawczy Allied Business Inteligence (AIB) wyliczył, że w 2007 r. sprzedano na całym świecie ponad 29 mln urządzeń nawigacyjnych. W 2011 roku ta liczba wzrośnie do ponad 100 mln. Eksperci szacują, że w 2008 roku światowy rynek wart będzie ok. 22 mld dolarów. Zdaniem AIB w 2012 r. co trzeci nowy samochód w USA i Europie będzie miał wbudowany system nawigacji satelitarnej. Producenci aut będą więc montować ponad 10 mln sztuk tego typu urządzeń rocznie. |

ZOBACZ TAKŻE:

> UE spiera się z Niemcami o Galileo%20wyliczy%C5%82,%20%C5%BCe%20w%202007%20r.%20sprzedano%20na%20ca%C5%82ym%20%C5%9Bwiecie%20ponad%2029%20mln%20urz%C4%85dze%C5%84%20nawigacyjnych.%20W%202011%20roku%20ta%20liczba%20wzro%C5%9Bnie%20do%20ponad%20100%20mln.%20Eksperci%20szacuj%C4%85,%20%C5%BCe%20w%202008%20roku%20rynek%20wart%20b%C4%99dzie%20ok.%2022%20mld%20dolar%C3%B3w. )

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)