Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Parada ciągników na 13. Podlaskie Święto Chleba

0
Podziel się:

Dawne zwyczaje żniwne, jak oborywanie przepiórki czy obrzęd zawijania
brody, a także parada zabytkowych ciągników były głównymi atrakcjami 13. Podlaskiego Święta Chleba.

Parada ciągników na 13. Podlaskie Święto Chleba
(JWGreen/wikipedia.org)

Dawne zwyczaje żniwne, jak oborywanie przepiórki czy obrzęd zawijania _ brody _, a także parada zabytkowych ciągników były głównymi atrakcjami 13. Podlaskiego Święta Chleba, które odbyło się w niedzielę w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu (Podlaskie).

To jedna z największych imprez organizowanych w ciechanowieckim skansenie. Co roku przyciąga tysiące zwiedzających.

Imprezę rozpoczęła parada dwunastu zabytkowych ciągników. Jak powiedział PAP etnograf z Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu Antoni Mosiewicz, pochód prowadziła jeżdżąca lokomobila, którą wyprodukowano w 1910 roku - jest to najstarszy pojazd w kolekcji muzeum. W paradzie wzięły też udział m.in. ciągniki Lanz z 1923 i 1925 roku, a także ciągnik Ursus z 1948 roku.

Główną częścią Podlaskiego Święta Chleba był pokaz dawnych zwyczajów żniwnych. Można było zobaczyć żęcie sierpami i koszenie kosą. Zaprezentowano też tradycję oborywania przepiórki. Zgodnie z tradycją, gdy zbiór zboża dobiegał końca, na polu należało zostawić garść niezżętych kłosów. Ich końce były związywane, czasem splatane jak warkocz i tworzyły rodzaj czapki ze słomy, zwanej właśnie _ przepiórką _. Oborywało się potem to przystrojone zazwyczaj wstążkami miejsce, ciągnąc wokół po rżysku pupą najmłodszej uczestniczki żniw. Miało to sprawić, że w kolejnym roku będą dobre plony.

Odbył się też pokaz białoruskiego obrzędu dożynkowego zawijania tzw. _ brody _. Mosiewicz wyjaśnił, że podczas żniw na polu pozostawiano snop żyta. Wtedy na pole wychodziły cztery kobiety (w pokazie wzięły udział dwie). Najpierw pieliły one ziemię wokół snopka, by - jak mówił etnograf - w przyszłym roku nie rosły tam chwasty, skrapiały ją wodą, aby w przyszłym roku padały deszcze, a następnie turlały się wokół snopka zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Kobiety siadały następnie wokół snopa, każda brała do rąk garść żyta i plotła z niego ramię krzyża, który później był ścinany. Ich zadaniem było też uplecenie wianków na głowę, które przyzdabiały wstążkami. Na zakończenie myły ręce, co miało sprawić, by ziarno w przyszłorocznych zbiorach było czyste. W tradycji krzyż i wieńce święcone były w cerkwi 29 sierpnia.

Były też pokazy młócenia oraz wypieku chleba. Zwiedzający na licznych straganach mogli spróbować, a także kupić chleby regionalne, jak również litewskie, łotewskie czy białoruskie.

Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka znajduje się w zespole parkowo-pałacowym z połowy XIX wieku na terenie dawnej posiadłości rodziny Starzeńskich, który po wojnie był odbudowany w latach 1966-1969. Obecnie jest tam ponad czterdzieści zabytkowych obiektów drewnianych, z okresu od XVIII do początku XX wieku. W zbiorach muzeum jest ponad 27,5 tys. eksponatów, które są prezentowane na kilkudziesięciu wystawach stałych, m.in. związanych z rodem Ciechanowieckich i historią Ciechanowca.

podlaskie
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)