Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
CPK
09.06.2020 12:24

Seul czy Tokio? CPK szuka najlepszych na świecie specjalistów od budowy lotnisk

Władze Centralnego Portu Komunikacyjnego rozmawiają z przedstawicielami międzynarodowych lotnisk Incheon i Narita. Jedno z nich zostanie doradcą strategicznym CPK. I pomoże w zaprojektowaniu Portu Lotniczego Solidarność

Podziel się
Dodaj komentarz
Terminal CPK. Koncepcja Foster + Partners

Materiał powstał we współpracy z CPK

CPK to węzeł przesiadkowy, który powstanie 37 km od Warszawy. Jego częścią będzie Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszej fazie działalności ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy – jeśli będzie takie zapotrzebowanie rynkowe. Nieodłącznym elementem CPK są także inwestycje kolejowe. W sumie ma powstać blisko 1800 km nowych linii, dzięki którym dojazd pociągiem do CPK z ponad 100 polskich miast będzie trwał krócej niż 2,5 godziny.

Korea Południowa albo Japonia

Obecnie władze spółki prowadzą rozmowy z przedstawicielami portów lotniczych Incheon w Seulu i Narita w Tokio w ramach tzw. dialogu konkurencyjnego. Ich efektem będzie wybór doradcy strategicznego CPK, który wesprze inwestora CPK na etapie planowania i projektowania lotniska.

– Zarówno Tokio, jak i Seul znajdują się w pierwszej dziesiątce najlepszych lotnisk świata według rankingu Skytrax. Oba kraje mają bogate doświadczenie w działalności doradczej w różnych częściach świata, ale też wiele do zaoferowania w sektorach lotniczym, kolejowym i w zakresie tzw. smart cities – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

Jak podkreśla, trwające postępowanie ma dla projektu CPK kluczowe znaczenie, ponieważ w przyszłości doradca może zostać długoterminowym partnerem strategicznym. Zaangażowanie w formule partnera strategicznego oznaczałoby zaś szeroko zakrojoną współpracę nie tylko na poziomie transferu wiedzy, ale też inwestycyjnym i gospodarczym.

– Rozmowy z potencjalnymi partnerami prowadzone są równolegle na dwóch poziomach: biznesowym i międzyrządowym. Dlatego nasze rozmowy i potencjalne partnerstwo wykraczają daleko poza część lotniskową projektu. Program CPK to narzędzie do zbliżenia Polski z globalnymi gospodarkami – wyjaśnia Mikołaj Wild.

Lotnisko Narita w ubiegłym roku obsłużyło 44 mln pasażerów, czyli tyle, ile wynosi planowana przepustowość pierwszego etapu CPK. Przez Incheon przewinęło się w ubiegłym roku 71 mln pasażerów.

– W Polsce nie ma lotniska, które byłoby w stanie obsłużyć w odpowiednim standardzie więcej niż 20 mln pasażerów. Z tego powodu poszukujemy podmiotu, który wie, jak duże lotnisko przesiadkowe się planuje, projektuje, buduje i jak się nim zarządza – tłumaczy Wild.

Równocześnie władze spółki pracują nad wyłonieniem konsultanta technicznego ds. opracowania tzw. master planu CPK. Do jego zadań będzie należała m.in. współpraca przy przygotowaniu koncepcji rozwoju lotniska, szczegółowej lokalizacji, przeprowadzeniu analiz specjalistycznych i kosztowych czy opracowaniu prognoz ruchu lotniczego w perspektywie długoterminowej. Master plan będzie uwzględniał także integrację lotniska z infrastrukturą kolejową i drogową.

Prawie 1800 km nowych torów

Znany jest już harmonogram inwestycji kolejowych towarzyszących budowie CPK. Do końca 2034 r. ma powstać łącznie prawie 1800 km nowych linii. Prace przygotowawcze dla pierwszych 500 km już trwają lub rozpoczną się jeszcze w tym roku.

Wśród nich są: trasa Warszawa–CPK–Łódź–Sieradz–Wrocław–Wałbrzych i dalej do granicy z Czechami czy budowa linii kolejowej między Ostrołęką a Łomżą. W pierwszym etapie powstaną także odcinki kolejowe na trasach: Trawniki–Krasnystaw–Zamość, Łętownia–Rzeszów oraz Chybie–Jastrzębie–Zdrój– Godów (do granicy polsko-czeskiej). Roboty budowlane dla nowych linii władze CPK planują wbić za trzy lata.

– Niektóre duże miasta, takie jak Jastrzębie-Zdrój i Łomża, są dziś całkowicie pozbawione połączeń kolejowych. Inwestycje kolejowe CPK, które zakładają walkę z wykluczeniem transportowym, są niepowtarzalną szansą na to, żeby przywrócić wreszcie kolej do wielu regionów w Polsce – mówi Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Program kolejowy CPK zakłada budowę 12 tras, w tym 10 tzw. szprych łączących Warszawę i CPK z największymi miastami. Celem prac jest skomunikowanie całych regionów Polski, likwidacja wykluczenia transportowego oraz znaczne skrócenie czasów przejazdu. – Przygotowania do budowy i modernizacji pięciu pierwszych linii kolejowych już ruszyły. W tym roku rozpoczną się pierwsze inwentaryzacje przyrodnicze, niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej, a w efekcie pozwolenia na budowę. Cały program inwestycji kolejowych CPK jest rozpisany do 2034 r., a więc na dwie perspektywy unijne – zdradza wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Inwestycje sposobem na wyjście z kryzysu

Pandemia koronawirusa nie wstrzymała prac nad CPK.Polska gospodarka, która z uwagi na walkę z COVID-19 mocno spowolniła, potrzebuje dziś tego rodzaju inwestycji.

– Epidemia COVID-19 nie ma wpływu na takie inwestycje jak CPK, które powinny nadal trwać, a my musimy je realizować. CPK to prawie 1800 km nowych linii kolejowych i ponad 400 km nowych dróg. Dzięki niemu Polska stanie się miejscem do tworzenia biznesu. Takie inwestycje jak CPK są kołem napędowym gospodarki i nie raz wyprowadzały świat z kryzysów. Szacujemy, że realizacja CPK stworzy łącznie 150 tys. miejsc pracy. CPK to wielka szansa dla Polski – mówił podczas konferencji dotyczącej CPK prezydent RP Andrzej Duda.

Według wyliczeń Ministerstwa Infrastruktury w wyniku budowy CPK prawie 40 tys. miejsc pracy związanych z bezpośrednią obsługą węzła przesiadkowego i ok. 110 tys. w sektorach gospodarki powiązanych z portem, m.in. w branży logistycznej, turystycznej, hotelowej, deweloperskiej, handlu i usługach.

– Jeśli chcemy wyjść z obecnego kryzysu, to musimy realizować duże inwestycje publiczne, które będą tworzyły nowe miejsca pracy. CPK to nie tylko szansa dla polskiego lotnictwa i polskich kolei. To przede wszystkim program dla obywateli. Budowa CPK wraz z towarzyszącą infrastrukturą kolejową i drogową przełoży się na rozwój całego kraju i pozwoli przyciągnąć zagraniczne inwestycje – mówi premier Mateusz Morawiecki.

Na całym świecie kraje inwestują dziś w duże projekty infrastrukturalne, wierząc, że jest to najlepszy sposób na wychodzenie z recesji.

(materiały partnera)
(Fot: fot. Grzegorz Jakubowski)

– Rządy na całym świecie postępują dziś podobnie. USA na inwestycje infrastrukturalne przeznacza dodatkowo 2 bln dolarów. W Polsce jesteśmy w tej szczęśliwej sytuacji, że program budowy CPK mamy już gotowy – mówi wiceminister Marcin Horała. I dodaje: – CPK to również szansa na pozyskanie dziesiątków miliardów złotych dla Polski, chociażby w postaci unijnego dofinansowania do budowy linii kolejowych czy od prywatnych inwestorów, którzy będą chcieli zainwestować w lotnisko. To są pieniądze, które trafią do polskich przedsiębiorców i podatników.

Budowa CPK ma ruszyć w 2023 r. Łączny koszt inwestycji lotniskowych, kolejowych i drogowych to ok. 100 mld zł. Władze spółki szacują, że ok. 40 proc. wydatków sfinansują środki unijne.

Materiał powstał we współpracy z CPK

Tagi: CPK
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
08-06-2020

MabuseKompletnie poroniony pomysł. Żyła złota dla pisowskich bonzów. Czy ktoś zastanowił się nad tym co czeka transport lotniczy w przyszłości?

08-06-2020

koloNie ma znaczenia koho wezmą. Przeciez maga to nawetz dykty zbudowac... i tak będzie tak oblegane jak to w Radomiu... a za budowe zaplacimy wszyscy...

08-06-2020

TowNo dobra ale kto bedzie latał po tej koronie??

Rozwiń komentarze (82)