Notowania

Strategia a społeczeństwo: społeczna odpowiedzialność biznesu – pożyteczna moda czy nowy element strategii konkurencyjnej?

Rządy, działacze społeczni i media to grupy, które ostatnio wyspecjalizowały się w rozliczaniu firm ze społecznych konsekwencji ich działalności. Wskutek tego koncepcja CSR (Corporate Social...

Podziel się
Dodaj komentarz

Rządy, działacze społeczni i media to grupy, które ostatnio wyspecjalizowały się w rozliczaniu firm ze społecznych konsekwencji ich działalności. Wskutek tego koncepcja CSR (Corporate Social Responsibility) zaczęła stawać się priorytetem liderów biznesu na całym świecie.

Wysiłki firm w zakresie CSR nie okazały się tak skuteczne, jak się spodziewano, z dwóch powodów. Po pierwsze, biznes i społeczeństwo traktowane są jako dwie wrogie siły, a tymczasem są one współzależne. Po drugie, od firm oczekuje się, by stosowały koncepcję CSR w stosunku do kwestii ogólnospołecznych, zamiast zmusić je do myślenia w tych kategoriach w odniesieniu do swoich własnych strategii.

Do dnia dzisiejszego dominujące podejście do CSR jest nadal tak niespójne i oderwane od rzeczywistości biznesowej oraz od interesów i strategii firm, że przesłania wiele szans, jakie stoją przed firmami, by działać w sposób nieszkodliwy, a wręcz pożyteczny dla społeczeństwa. Cóż za strata! Gdyby zamiast takiego podejścia korporacje analizowały swoje możliwości na polu odpowiedzialności społecznej, stosując te same metody analizy i oceny, które odnoszą do podejmowania najważniejszych decyzji biznesowych, odkryłyby, że CSR może być źródłem szans, innowacji i przewagi konkurencyjnej.

W tym artykule Michael Porter i Mark Kramer prezentują nowe podejście do relacji biznesu i społeczeństwa, według którego sukces korporacji i dobro społeczne nie są grą o sumie zerowej. Przedstawiają schemat, który firmy mogą wykorzystać, aby rozpoznać społeczne konsekwencje swojej działalności, odkryć możliwości równoczesnego przysparzania korzyści społeczeństwu i samej firmie dzięki umacnianiu otoczenia konkurencyjnego, w którym prowadzą działalność, zdecydować, którymi inicjatywami z zakresu CSR powinny się zająć, oraz wybrać takie działania, które zagwarantują im najlepsze efekty.

Tagi: organizacja społeczna i etyka, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz