Notowania

przedsiębiorczość
18.07.2011 09:52

Strategia błękitnego oceanu

Pomimo długoletniego kryzysu branży cyrkowej zespół Cirque du Soleil zdołał dwudziestodwukrotnie podnieść przychody w ciągu 10 ubiegłych lat, tworząc nową formułę widowiska cyrkowego. Zamiast...

Podziel się
Dodaj komentarz

Pomimo długoletniego kryzysu branży cyrkowej zespół Cirque du Soleil zdołał dwudziestodwukrotnie podnieść przychody w ciągu 10 ubiegłych lat, tworząc nową formułę widowiska cyrkowego. Zamiast rywalizować w granicach wyznaczonych przez konkurentów z branży, czy też przejmować klientów od rywali, Cirque wziął w posiadanie nowy obszar rynku, w którym konkurencja przestała mieć znaczenie.

Zespół Cirque stworzył coś, co autorzy artykułu nazywają błękitnym oceanem, czyli nieznany wcześniej obszar rynku. Na błękitnym oceanie o popyt się nie walczy, lecz się go tworzy. Istnieje tu dostatek szans na opłacalny i dynamiczny rozwój. Tymczasem na czerwonych oceanach, czyli we wszystkich istniejących gałęziach przemysłu, firmy rywalizują o pozyskanie jak największej części ograniczonego popytu. W miarę jak obszar rynku staje się coraz bardziej zatłoczony, perspektywy rozwoju i zysków ulegają ograniczeniu. Produkty przekształcają się w towary powszechnego użytku, a coraz ostrzejsza rywalizacja „plami wody krwią”.

Błękitny ocean można stworzyć na dwa sposoby. Czasami firmy stają się zalążkiem zupełnie nowej branży, tak jak w przypadku e-Bay i aukcji w sieci. Znacznie częściej jednak błękitny ocean wyłania się z czerwonego z chwilą, kiedy firma na nowo wytycza granice dotychczasowej branży.

Badając 150 przypadków stworzenia błękitnego oceanu w 30 gałęziach gospodarki, autorzy zaobserwowali, że tradycyjne jednostki analizy strategicznej – firma i branża – mają ograniczoną moc objaśniania przyczyn i sposobów tworzenia błękitnych oceanów. Najwłaściwszą jednostką analizy w tym wypadku jest zbiór działań i decyzji kierownictwa, podjętych podczas tworzenia oferty biznesowej, który może przyczynić się do powstania nowego sektora rynku.

Powstanie błękitnych oceanów prowadzi do tworzenia marek. Siła strategii błękitnego oceanu jest tak potężna, że może zbudować wartość marki na kilkadziesiąt lat.

Tagi: przedsiębiorczość, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz