Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:51

Strategia w warunkach niepewności

Tradycyjne podejście do strategii zakłada, że zestaw efektywnych narzędzi analitycznych pomoże menedżerom wybrać jasny kierunek rozwoju dla dowolnej firmy. Co jednak robić, kiedy środowisko jest tak...

Podziel się
Dodaj komentarz

Tradycyjne podejście do strategii zakłada, że zestaw efektywnych narzędzi analitycznych pomoże menedżerom wybrać jasny kierunek rozwoju dla dowolnej firmy. Co jednak robić, kiedy środowisko jest tak niepewne, że żadna analiza nie wystarczy do dobrego prognozowania przyszłości? Co składa się na dobrą strategię w sytuacji dużej niepewności?

Autorzy, konsultanci w firmie McKinsey & Company, dowodzą, że niepewność wymaga nowego sposobu myślenia o strategii. Według nich, menedżerowie nazbyt często przyjmują binarny pogląd: albo odrzucają margines niepewności, aby móc opracować prognozy mieszczące się w procedurach planowania i budżetowania stosowanych w ich firmach, albo przeceniają ją, rezygnują z wszelkich analiz i działają jedynie na podstawie własnej intuicji.

Autorzy prezentują nowe podejście, które polega na wyłonieniu czterech odrębnych poziomów niepewności, z jakimi każda firma może mieć do czynienia. Następnie wyjaśniają, w jaki sposób można tworzyć różne rodzaje strategii – kształtowanie sektora, dostosowanie się do niego albo zachowanie prawa do uczestnictwa w grze – na każdym z tych poziomów. Pokazują też, jak można wdrożyć te strategie, stosując kombinację trzech podstawowych rodzajów działań: gry o dużą stawkę, obstawiania różnych opcji i posunięć bez ryzyka.

Ten podział powinien ułatwić menedżerom ustalenie, które narzędzia analityczne mogą im pomóc w podejmowaniu decyzji na różnych poziomach niepewności, a które nie. Przy czym nadrzędną zasadą jest stosowanie z żelazną dyscypliną rygorystycznego myślenia o niepewności i o jej konsekwencjach dla strategii firmy.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz