Budowa CPK to największa od kilkudziesięciu lat operacja budowlana w Polsce. Zaangażowane w nią będą tysiące specjalistów, inżynierów, a do tego setki firm budowlanych. Publicyści porównują ją z przedwojenną budową Gdyni lub Centralnego Okręgu Przemysłowego.
By inwestycja nie ślimaczyła się, wskazane jest rozpoczęcie prac ziemnych (wyrównanie terenu i ukształtowanie go) jeszcze przed uzyskaniem pozwolenia na budowę.
– Zależy nam na możliwości przeprowadzenia tzw. niwelacji terenu jeszcze przed otrzymaniem pozwolenia dla głównego terminala lotniska, czyli najbardziej skomplikowanej części CPK. Port lotniczy to inwestycja o dużej skali, która wymaga szczegółowych przygotowań – zwraca uwagę Piotr Kasprzyk, dyrektor Biura Prawnego Komponentu Lotniskowego CPK.
Budowa CPK dzięki specustawie
Zdaniem doradców technicznych, prace ziemne dla całej inwestycji powinny wystartować już na etapie opracowania ogólnych parametrów budynków i elementów infrastruktury CPK. Wykonanie niwelacji terenu jednocześnie na obszarze całego przyszłego lotniska pozwoliłoby zaoszczędzić czas i pieniądze. Jak to możliwe?
– Obowiązujące prawo budowlane uznaje niwelację za element prac przygotowawczych. A to oznacza, że podjęcie jakichkolwiek działań wymaga uzyskania osobnego pozwolenia na budowę. To z kolei pociąga za sobą przygotowanie m.in. kompletnego projektu budowlanego, który na tym etapie nie jest konieczny i uzyskanie pozwolenia na budowę dla całego lotniska – tłumaczy Piotr Kasprzyk.
Co gorsza, ewentualne odwołania firm budowlanych opóźniają rozpoczęcie prac przygotowawczych.
Spółka może wprawdzie wystąpić o pozwolenie na budowę poszczególnych obiektów, np. dróg startowych, ale wtedy prace ziemne będą mogły dotyczyć tylko tego elementu.
Jak wybrnąć z patowej sytuacji i przyspieszyć prace nad inwestycją?
CPK rozważa nową możliwość: rozpoczęcie prac przygotowawczych zaraz po otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej.
– Na jej podstawie spółka uzyskuje tytuł prawny do nieruchomości. Nie musi wówczas czekać na zakończenie prac projektowych i uzyskanie pozwoleń na budowę poszczególnych obiektów. I może rozpocząć kompleksową niwelację terenu – zapewnia Piotr Kasprzyk.
Takie właśnie rozwiązanie, czyli wykonanie prac przygotowawczych przed uzyskaniem formalnego pozwolenia na rozpoczęcie prac budowlanych, już jest stosowane - m.in. w specustawie jądrowej.
Pomysły na uproszczenie procedur prawnych spółka przedstawi pełnomocnikowi rządu ds. CPK.
Nowy port według Brytyjczyków
Dzisiaj spółka jest na etapie konsultacji koncepcji przyszłego portu lotniczego z partnerami branżowymi, które potrwają do końca miesiąca.
Jednocześnie tę koncepcję opiniują linie lotnicze w ramach spotkań ACC (Airport Consultative Committee) organizowanych przez CPK pod egidą Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych IATA.
Kolejne spotkanie w tej sprawie jest zaplanowane na najbliższy piątek.
W czerwcu i we wrześniu nowoczesne, a wręcz futurystyczne wizualizacje CPK, opracowały międzynarodowe pracownie: KPF, Populous, Woods Bagot, Chapman Taylor, Zaha Hadid Architects, Gimshaw, Benoy, Pascall+Watson oraz Foster+Partners. Architekci wzięli udział w warsztatach zorganizowanych przez spółkę CPK oraz Ambasadę Wielkiej Brytanii.
Zaproponowane koncepcje mają być inspiracją do przygotowania master planu CPK, nad którym prace zaczną się w pierwszej połowie przyszłego roku. Niewykluczone, że to właśnie jedna z brytyjskich pracowni będzie odpowiedzialna za wykonanie finalnego projektu.
W ubiegłym tygodniu rząd Wielkiej Brytanii zaoferował 100 mln funtów tzw. finansowania eksportowego na realizację CPK.
To niskooprocentowany kredyt, zdecydowanie bardziej atrakcyjny niż oferty komercyjne. Warunkiem jego otrzymania jest skorzystanie z usług brytyjskich firm. Na razie spółka CPK nie podjęła w tej sprawie jeszcze decyzji.
Nowe lotnisko w połączeniu z szybką koleją
Centralny Port Komunikacyjny powstanie w gminie Baranów, niespełna 40 kilometrów na zachód od Warszawy. W pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
Równolegle z planowaniem inwestycji trwają prace nad programem budowy i modernizacji linii kolejowych na potrzeby CPK.
W sumie w ramach inwestycji powstanie 1600 km nowych szlaków, w tym m.in. linie kolejowe dużych prędkości, po których pociągi pojadą z prędkością nawet 250 km/h.
Dzięki temu np. z Warszawy do CPK dojedziemy w 15 minut, a z Łodzi - w 25 minut. Największe miasta w Polsce z CPK połączy dziesięć tzw. szprych kolejowych, co pozwoli dotrzeć podróżnym do portu lotniczego, a tym samym do centrum Polski maksymalnie w 2,5 godziny.