Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Monika Rosmanowska
Monika Rosmanowska
|
aktualizacja

Szybka budowa CPK? Jest pomysł na to, jak zmienić nieżyciowe prawo

81
Podziel się:

Trwają prace planistyczne. Powstają kolejne wizualizacje. Do Centralnego Portu Komunikacyjnego zgłaszają się krajowi i zagraniczni partnerzy, z chęcią uczestniczenia w jego budowie. Co zrobić, żeby skomplikowane procedury prawne nie opóźniły prac nad CPK? Władze spółki mają pomysł, jak zaoszczędzić czas i pieniądze.

Jedna z wizualizacji CPK opracowana przez międzynarodową pracownię architektoniczną Chapman Taylor. Centralny Port Komunikacyjny powstanie w gminie Baranów, niespełna 40 kilometrów na zachód od Warszawy.
Jedna z wizualizacji CPK opracowana przez międzynarodową pracownię architektoniczną Chapman Taylor. Centralny Port Komunikacyjny powstanie w gminie Baranów, niespełna 40 kilometrów na zachód od Warszawy. (Chapman Taylor, CPK)

Budowa CPK to największa od kilkudziesięciu lat operacja budowlana w Polsce. Zaangażowane w nią będą tysiące specjalistów, inżynierów, a do tego setki firm budowlanych. Publicyści porównują ją z przedwojenną budową Gdyni lub Centralnego Okręgu Przemysłowego.

By inwestycja nie ślimaczyła się, wskazane jest rozpoczęcie prac ziemnych (wyrównanie terenu i ukształtowanie go) jeszcze przed uzyskaniem pozwolenia na budowę.

– Zależy nam na możliwości przeprowadzenia tzw. niwelacji terenu jeszcze przed otrzymaniem pozwolenia dla głównego terminala lotniska, czyli najbardziej skomplikowanej części CPK. Port lotniczy to inwestycja o dużej skali, która wymaga szczegółowych przygotowań – zwraca uwagę Piotr Kasprzyk, dyrektor Biura Prawnego Komponentu Lotniskowego CPK.

Budowa CPK dzięki specustawie

Zdaniem doradców technicznych, prace ziemne dla całej inwestycji powinny wystartować już na etapie opracowania ogólnych parametrów budynków i elementów infrastruktury CPK. Wykonanie niwelacji terenu jednocześnie na obszarze całego przyszłego lotniska pozwoliłoby zaoszczędzić czas i pieniądze. Jak to możliwe?

– Obowiązujące prawo budowlane uznaje niwelację za element prac przygotowawczych. A to oznacza, że podjęcie jakichkolwiek działań wymaga uzyskania osobnego pozwolenia na budowę. To z kolei pociąga za sobą przygotowanie m.in. kompletnego projektu budowlanego, który na tym etapie nie jest konieczny i uzyskanie pozwolenia na budowę dla całego lotniska – tłumaczy Piotr Kasprzyk.

Co gorsza, ewentualne odwołania firm budowlanych opóźniają rozpoczęcie prac przygotowawczych.

Spółka może wprawdzie wystąpić o pozwolenie na budowę poszczególnych obiektów, np. dróg startowych, ale wtedy prace ziemne będą mogły dotyczyć tylko tego elementu.

Jak wybrnąć z patowej sytuacji i przyspieszyć prace nad inwestycją?

CPK rozważa nową możliwość: rozpoczęcie prac przygotowawczych zaraz po otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej.

– Na jej podstawie spółka uzyskuje tytuł prawny do nieruchomości. Nie musi wówczas czekać na zakończenie prac projektowych i uzyskanie pozwoleń na budowę poszczególnych obiektów. I może rozpocząć kompleksową niwelację terenu – zapewnia Piotr Kasprzyk.

Takie właśnie rozwiązanie, czyli wykonanie prac przygotowawczych przed uzyskaniem formalnego pozwolenia na rozpoczęcie prac budowlanych, już jest stosowane - m.in. w specustawie jądrowej.

Pomysły na uproszczenie procedur prawnych spółka przedstawi pełnomocnikowi rządu ds. CPK.

Nowy port według Brytyjczyków

Dzisiaj spółka jest na etapie konsultacji koncepcji przyszłego portu lotniczego z partnerami branżowymi, które potrwają do końca miesiąca.
Jednocześnie tę koncepcję opiniują linie lotnicze w ramach spotkań ACC (Airport Consultative Committee) organizowanych przez CPK pod egidą Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych IATA.

Kolejne spotkanie w tej sprawie jest zaplanowane na najbliższy piątek.

W czerwcu i we wrześniu nowoczesne, a wręcz futurystyczne wizualizacje CPK, opracowały międzynarodowe pracownie: KPF, Populous, Woods Bagot, Chapman Taylor, Zaha Hadid Architects, Gimshaw, Benoy, Pascall+Watson oraz Foster+Partners. Architekci wzięli udział w warsztatach zorganizowanych przez spółkę CPK oraz Ambasadę Wielkiej Brytanii.

Zaproponowane koncepcje mają być inspiracją do przygotowania master planu CPK, nad którym prace zaczną się w pierwszej połowie przyszłego roku. Niewykluczone, że to właśnie jedna z brytyjskich pracowni będzie odpowiedzialna za wykonanie finalnego projektu.

W ubiegłym tygodniu rząd Wielkiej Brytanii zaoferował 100 mln funtów tzw. finansowania eksportowego na realizację CPK.

To niskooprocentowany kredyt, zdecydowanie bardziej atrakcyjny niż oferty komercyjne. Warunkiem jego otrzymania jest skorzystanie z usług brytyjskich firm. Na razie spółka CPK nie podjęła w tej sprawie jeszcze decyzji.

Nowe lotnisko w połączeniu z szybką koleją

Centralny Port Komunikacyjny powstanie w gminie Baranów, niespełna 40 kilometrów na zachód od Warszawy. W pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

Równolegle z planowaniem inwestycji trwają prace nad programem budowy i modernizacji linii kolejowych na potrzeby CPK.
W sumie w ramach inwestycji powstanie 1600 km nowych szlaków, w tym m.in. linie kolejowe dużych prędkości, po których pociągi pojadą z prędkością nawet 250 km/h.

Dzięki temu np. z Warszawy do CPK dojedziemy w 15 minut, a z Łodzi - w 25 minut. Największe miasta w Polsce z CPK połączy dziesięć tzw. szprych kolejowych, co pozwoli dotrzeć podróżnym do portu lotniczego, a tym samym do centrum Polski maksymalnie w 2,5 godziny.

gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(81)
Agula
2 lata temu
Jestesmy nieduzym krajem.Duze lotniska nam niepotrzebne.Popatrzcie na Norwegie - male lotniska i duzo zieleni.A jak lotnisko i jego uzytkowanie ma sie do co2 i platnosci za nie.W pewnym momencie moze sie okazac ze samoloty nam wogole niepotrzebne i trzeba wymyslic cos nowego.
Andrzej
4 lata temu
Jeszcze daleko do wykupu ziemi a już dzielą skórę na niedźwiedziu.To tylko pomysły "Władze spółki mają pomysł, jak zaoszczędzić czas i pieniądze." a my się dajemy na to złapać.
filthpurger
4 lata temu
ładne te wizualizacje, tylko ze psu na bude , hehe. PKP ma ambicje do 160 km/h i robi to od dziesięcioleci (!) a tutaj nagle ma być 250/h do głównych miast + lotnisko+ infrastruktura - i to w 8 lat (!) , hehe- fools pardise czyli not Real.. sorry
Prorok Dowcip...
4 lata temu
Tu (w Baranowie) na razie jest ściernisko, ale będzie CePowisKo... Inwestorów będzie wielu, np. Ojciec doprowadzi z Torunia Hyperloopa...
Antymidas
4 lata temu
CPK to projekt z gruntu nieetyczny, bo budowany na krzywdzie ludzkiej. Krzywdzie nie tylko wywłaszczanych włościan, ale również mieszkańców powiatu grodziskiego i ościennych, którym CPKK spaskudzi życie i okradnie. Pisze o kradzieży, ponieważ wartość nieruchomości mieszkalnych w promieniu kilkudziesięciu kilometrów od tego monstrum spadnie znacząco. Z wyliczeń dotyczących choćby Okęcia wynika, ale i amerykańskich wynika, że wartość posesji spada o ponad 1 % na dB hałasu wiecej. Nie wspomnę o smogu, który produkują samoloty i wytężony transport wokół lotniska. To wszystko wiatry z zachodu, zamiast tlenu z dotąd zielonych terenów, radośnie zaniosą do Warszawy. Czy aby koszty społeczne nie przewyższą przewidywanych korzyści? Czy ktoś wykonał rachunek ciągniony? Nie sądzę. Tak się Polski nie zbuduje, na nieszczęściu rodaków, "Ludzcy Panowie" z PiS! Pazerność i Szaleństwo, to wasz znak!
...
Następna strona