Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Monika Rosmanowska
Monika Rosmanowska
|

Talent, nie płeć. Prezesi największych firm wspierają różnorodność i walczą z nierównym traktowaniem kobiet

39
Podziel się:

Zaledwie 6 proc. szefów firm w Polsce to kobiety, 13 proc. zasiada w zarządach spółek giełdowych. Jak zwiększyć odsetek pań na najwyższych stanowiskach? Zastanawiają się członkowie Klubu Male Champions of Change. Prezesi największych firm przedstawiają dobre praktyki i zachęcają innych do wdrażania podobnych rozwiązań w swoich organizacjach.

Głównym założeniem projektu jest działanie na rzecz wspierania różnorodności oraz promowanie równości szans kobiet i mężczyzn w biznesie i na rynku pracy.
Głównym założeniem projektu jest działanie na rzecz wspierania różnorodności oraz promowanie równości szans kobiet i mężczyzn w biznesie i na rynku pracy. (Shutterstock.com)

Klub Male Champions of Change powstał w 2018 roku z inicjatywy Olgi Kozierowskiej i Olgi Legosz z Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, która od ponad 11 lat realizuje projekty wspierające pozycję kobiet, oraz Paula Wojciechowskiego, ambasadora Australii w Polsce.

– Podobny klub, zrzeszający mężczyzn działających na rzecz kobiet, funkcjonuje w Australii od 10 lat. Kiedy ambasador przyszedł do nas z tym pomysłem wydawało nam się, że to my, kobiety najlepiej potrafimy o siebie zadbać. Do pomysłu przekonały nas jednak argumenty i konkretne działania Australijczyków. W końcu równość płci to nie tylko sprawa kobiet, to problem społeczny i ekonomiczny – tłumaczy Olga Legosz.

Męska walka o prawa kobiet

Głównym założeniem projektu jest działanie na rzecz wspierania różnorodności oraz promowanie równości szans kobiet i mężczyzn w biznesie i na rynku pracy.

Klub tworzą: dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację, Mastercard Europe, Bartosz Ciołkowski; prezes Shell Polska, Piotr Dziwok; prezes BNP Paribas Bank Polska, Przemek Gdański; dyrektor generalny Coca-Cola Poland Services, Stoyan Ivanov; prezes Deloitte Polska, Marek Metrycki; wiceprezes Deloitte Polska, Tomasz Konik; prezes TVN, Piotr Korycki; dyrektor generalny Microsoft w Polsce, Mark Loughran; prezes Philip Morris Polska i Kraje Bałtyckie, Michał Mierzejewski; prezes Mars Polska, Segment Karmy dla Zwierząt, Sławomir Niżałowski; Head of Unsecured Collection B2Holdingi, przewodniczący rady nadzorczej Ultimo, Adam Parfiniewicz oraz prezes Citi Handlowy, Sławomir S. Sikora.

Klub chce edukować, uświadamiać, dzielić się dobrymi praktykami i tworzyć narzędzia, które z powodzeniem można wykorzystać także w innych firmach. Bo wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn w biznesie przekłada się na wyższe wyniki finansowe, lepszej jakości produkty i usługi, rozwój innowacyjności czy większą trafność decyzji zarządów.

Cele, które na 2019 rok postawili sobie członkowie klubu to: zwiększenie liczby kobiet na wysokich stanowiskach, likwidacja luki płacowej oraz wdrożenie narzędzi sprzyjających lepszemu wykorzystaniu talentów kobiet i mężczyzn. Jak wygląda ich realizacja?

Równa praca, równa płaca

Według Eurostatu kobiety w Polsce na tych samych stanowiskach zarabiają o 7,2 proc. mniej. To optymistyczne dane, bo są i takie, które mówią o 16 czy nawet 28 proc. różnicy.

Lukę płacową udało się zlikwidować w Mastercard. Tu kobiety zarabiają 99 dolarów na każde 100 dolarów zarabianego przez mężczyzn za podobną pracę na podobnym stanowisku.

– W firmie funkcjonuje system szeregowania pracowników i łatwo jest nam określić, czy za tę samą pracę osoby zatrudnione na tych samych stanowiskach i z tym samym doświadczeniem otrzymują jednakową płacę. Jeśli widzimy różnice, wyrównujemy je – zapewnia Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację, Mastercard Europe.

Podczas rekrutacji Mastercard uwzględnia zawsze przynajmniej jedną kobiecą kandydaturę, szczególnie na stanowiska menedżerskie i wyższe. Oferuje również dłuższy niż przewiduje prawo, 8 tygodniowy urlop rodzicielski dla mężczyzn – ponad ten, który przysługuje zgodnie z prawem oraz możliwość pracy zdalnej i elastyczne godziny pracy dla wszystkich pracowników.

Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację, Mastercard Europe

Działanie na rzecz równości się opłaca.

– Różne opinie, inny punkt widzenia wpływają na innowacje, postęp, harmonię działania – przekonuje prezes Ciołkowski. – Budowanie i wspieranie różnorodności musi być inicjatywą wszystkich – kobiet i mężczyzn. Jako liderzy mamy szansę kształtować kulturę pracy, w której mądre zarządzanie różnorodnością jest nieodłącznym elementem strategii – dodaje.

Jak pokazują audyty wewnętrzne prowadzone w firmie, luka płacowa nie występuje także w Mars Polska, a kobiety są w firmie silnie reprezentowane: ponad 40 proc. stanowisk kierowniczych zajmują kobiety, trzy panie zasiadają w siedmioosobowym zespole zarządzającym Mars Polska, Segment Karmy dla Zwierząt.

– Kobiety, które przebywają na urlopie macierzyńskim otrzymują zarówno premię roczną uzależnioną od wyników biznesowych, jak i coroczną podwyżkę wynagrodzenia.Wszystko, co może prowadzić do różnic płacowych jest niwelowane – twierdzi Sławomir Niżałowski, prezes Mars Polska, Segment Karmy dla Zwierząt.

Sławomir Niżałowski, prezes Mars Polska, Segment Karmy dla Zwierząt

I dodaje: – Lista korzyści jest nieskończenie długa. Różnorodne zespoły są bardziej zaangażowane, a to się wprost przekłada na wyniki finansowe firmy. Równość kobiet w biznesie powinna być naturalnym zjawiskiem. Inicjowanie tych zmian uważam za swój obowiązek i przywilej.

Mars oferuje również elastyczne godziny pracy, które oprócz wygody pozwalają zachować równowagę między pracą, a życiem prywatnym. Dzięki istniejącemu od ponad dekady programowi pracy zdalnej, Panie wracające z urlopu macierzyńskiego mają również możliwość skorzystania z niego. To ułatwia im łączenie obowiązków mamy z realizowaniem się zawodowo.

Panowie na tacierzyński

Elastyczny czas pracy, możliwość pracy zdalnej czy miejsce w przedszkolu położonym w pobliżu firmy, to proste działania, które służą zachowaniu równości płci w biznesie i na rynku pracy.

W Banku BNP Paribas każdy pracownik ma prawo do ośmiu dni pracy zdalnej w miesiącu.

– Pracownicy korzystają z tej możliwości, a kadra zarządzająca przekonuje, by w ten sposób, w sytuacjach konieczności pozostania w domu np. z powodu choroby dziecka, pracowali także mężczyźni. Zachęcamy ich do aktywnego dzielenia się czy przejmowania rodzinnych obowiązków. Dostarczamy też pracownikom narzędzi do pracy zdalnej – zwraca uwagę Monika Kordowska, dyrektor zarządzająca Pionu Ryzyka Operacyjnego, Kontroli Kredytowej i Przeciwdziałania Nadużyciom w Banku BNP Paribas.

Monika Kordowska, dyrektor zarządzająca Pionu Ryzyka Operacyjnego, Kontroli Kredytowej i Przeciwdziałania Nadużyciom w Banku BNP Paribas

Bank chętnie rekrutuje mamy wracające na rynek pracy. Dba także o pracownice, które wracają do swoich obowiązków po urlopie macierzyńskim, przez dwa miesiące kobiety obowiązują mniejsze plany sprzedażowe. BNP Paribas edukuje pracowników jak przeciwdziałać dyskryminacji i mobbingowi, wzmacnia rolę kobiet w firmie, stale niweluje lukę płacową.

– Wspieramy kobiety poprzez wzmacnianie ich roli w organizacji otwartej na różnorodność oraz aktywne włączanie mężczyzn w ten proces, m.in. poprzez działalność i wdrażamy właśnie program "KOBIETY zmieniające BNP Paribas" – tłumaczy dyrektor Kordowska.

Shell Polska z kolei dba o to, by podczas paneli dyskusyjnych i konferencji zewnętrznych, w których uczestniczy, była zagwarantowana różnorodność opinii. Działa też na rzecz angażowania kobiet w nauki ścisłe. W firmie ponad 60 proc. menedżerów to kobiety.

Kadra zarządzająca przekonuje panów do korzystania z urlopów tacierzyńskich. Firma nie unika też zatrudniania kobiet w ciąży, o przyjęciu pań do pracy decydują jedynie ich kompetencje.

– Podkreślajmy wymierną wartość, jaką przynosi aktywne włączenie różnych grup, w tym kobiet, w proces decyzyjny, w dyskusję, w zarządzanie w firmach. Ma to podłoże pragmatyczne: zróżnicowane zespoły podejmują lepsze, trafniejsze decyzje – zapewnia Piotr Dziwok, prezes Shell Polska.

Piotr Dziwok, prezes Shell Polska

Różne pomysły, to lepsze pomysły

W działaniach na rzecz równości płci dużą rolę odgrywa wdrażanie narzędzi sprzyjających lepszemu wykorzystaniu talentów kobiet i mężczyzn.

Microsoft podczas procesów rekrutacyjnych szuka prawdziwych talentów. Zarówno na krótkiej liście kandydatów jak i w grupie osób spotykających się z kandydatami na dane stanowisko jest co najmniej jedna kobieta. Wszystko po to, by wyeliminować stronniczość i uprzedzenia w myśleniu.

– Świat jest różnorodny, a talent nie ma płci. W naszej organizacji nie tylko cenimy sobie różnorodność, ale też staramy się aktywnie promować na rynku zewnętrznym korzyści płynące z pracy z wszechstronnymi zespołami. W rezultacie nasze pomysły i oferowane przez nas usługi są lepsze, a potrzeby naszych klientów lepiej rozumiane - podkreśla Mark Loughran, Dyrektor Generalny polskiego oddziału Microsoft.

Mark Loughran, Dyrektor Generalny polskiego oddziału Microsoft

Firma przygotowuje także kobiety do pełnienia ról menedżerskich. Uczestniczą one w specjalnych szkoleniach, warsztatach i spotkaniach z mentorami. Microsoft oferuje im udział w programie FLOW (Female Leaders On the Way), który jest cyklem szkoleń, warsztatów oraz inspiracyjnych spotkań z regionalnymi liderami.

Pracownicy Microsoft mogą skorzystać z elastycznego czasu pracy oraz możliwości nieograniczonej pracy zdalnej. Ideę firma promuje również wśród swoich klientów, ucząc ich, jak wykorzystywać narzędzia technologiczne w nowoczesnym modelu pracy.

Więcej na temat wdrażania dobrych praktyk członkowie klubu mówią w krótkim filmie dostępnym na You Tube

Opis konkretnych działań można też znaleźć w raporcie "Klub Male Champions of Change – podsumowanie działań w 2019 roku. Wybrane dobre praktyki firm członkowskich", który jest dostępny na stronie www.malechampionsofchange.pl

Materiał Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera
KOMENTARZE
(39)
Wstydźcie się...
4 lata temu
Bzdury oszukują manipulują aby kolesiom naciągnąć kasę na konta żadnego myślenia zero rozwoju komunistyczna propaganda.....
Piter
4 lata temu
Szkoda, że nikt nie walczy o równe szanse w zatrudnianiu osób w wieku 50+ z osobami młodymi. Jaj zwykle szuka się problemów wyimaginowanych, a nie tam gdzie są.
kaka
4 lata temu
Niestety, ale Kobiety często kierują się swoimi emocjami na kierowniczych stanowiskach, niejednokrotnie potrafią być złośliwe, mściwe i działać bez skrupułów, (nie znoszą sprzeciwów i często nie działają racjonalnie) co w zarządzaniu nie jest najlepszą metodą. Oczywiście, znajdują się wyjątki, nawet lepsze od mężczyzn.
klawisz
4 lata temu
Jak widać po sejmie, zamiana spodni na spódnice znacznie pogorszyła sytuację Polaków. Ludzie dzielą się na mądrych i głupich, a nie na kobiety i mężczyzn, przynajmniej w pracy . Tak ma zostać do końca świata. Żadne 50%, czy bajki o prześladowaniu kobiet. Mądra kobieta spokojnie daje radę.
adi
4 lata temu
Przerabiałem już szefów-kobiety. Żadna się nie sprawdziła. Ulegają emocjom, pamiętliwe, mają często problemy emocjonalne, łatwo wpadają w złość lub są z natury choleryczkami.
...
Następna strona